Palkittu tanskalaiselokuva pakolaisesta on yksi vuoden suurista yllättäjistä: Flykt kertoo miehestä, joka kamppailee nyt siitä, kuinka elää omana itsenään - Kulttuuri | HS.fi

Palkittu tanskalaiselokuva pakolaisesta on yksi vuoden suurista yllättäjistä: Flykt kertoo miehestä, joka kamppailee nyt siitä, kuinka elää omana itsenään

Jonas Poher Rasmussenin elokuva Flykt lähestyy Oscareita kolmella väylällä.

Jonas Poher Rasmussen kertoo elokuvassaan Aminista, johon hän itse tutustui jo teini-ikäisenä, kun tämä muutti pieneen tanskalaiskaupunkiin.

2.1. 13:34 | Päivitetty 4.1. 12:04

Tanskalainen elokuva Flykt on ainutlaatuisessa asemassa Oscar-ennakkopelissä. Sillä on hyvät mahdollisuudet olla ehdolla kolmessa kategoriassa, joissa palkitaan paras elokuva – ei siis vain yhtä osaamisaluetta.

Flykt on Tanskan nimeämä parhaan ei-englanninkielisen elokuvan ehdokas. Se nousi 15 elokuvan shortlistille rinnallaan esimerkiksi Hytti nro 6. Se on valittu myös dokumenttien shortlistille, ja animaatiokategoriassa sitä pidetään varteenotettavana haastajana ennakkosuosikeille, Pixarin Lucalle ja Disneyn Encantolle.

Jonas Poher Rasmussenin dokumentti kertoo afgaanipakolaisesta, Aminista, joka on elänyt aikuisikänsä Tanskassa. Nuoruudessa koettua pakomatkaa suurempi kamppailu liittyy siihen, kuinka elää omana itsenään sinänsä hyvin vapaassa yhteiskunnassa. Aminin homous voi asettaa hänen sukulaisiaan vaaraan.

”Animaatiossa voi käsitellä aiheita, joista on hyvin vaikea puhua”, Rasmussen kertoo etäyhteydellä Kööpenhaminasta.

”Katsojan on helpompi vastaanottaa kipeitä asioita.”

Amin on salanimi. Nimenomaan anonymiteetti oli seikka, joka ratkaisi hänen suostumisensa elokuvantekoon. Rasmussen tutustui Aminiin jo teini-ikäisenä, kun tämä muutti pieneen tanskalaiskaupunkiin.

Rasmussenista tuli radiotoimittaja ja dokumentaristi. Hän kysyi ystävältään usein, olisiko tämä kiinnostunut kertomaan tarinansa siitä, mitä tapahtui 1980-luvulla.

”En tiennyt, mitä kaikkea hän kantoi sisällään”, Rasmussen sanoo.

”Tästä tulikin elokuva miehestä, joka pakenee koko ikänsä, kunnes lopulta löytää kodin. Näkökulmani muuttui täysin.”

Tanskalaiselokuva Flykt yhdistää animaation ja dokumentin.

Pakolaisaihe ei tunnu Flyktissä päällimmäiseltä. Rasmussen sanoo sen olevan teemana niin raskas, että mikäli kyse olisi ollut ainoastaan siitä, hän ei todennäköisesti olisi ryhtynyt pitkän dokumenttielokuvan tekoon.

Flykt kertoo kokonaisesta ihmisestä eikä pakota Aminia rooliin. Se oli Rasmussenille tärkein ohjenuora.

”Pakolaisten tarinat kerrotaan usein myötätuntoa tavoittelevalla otteella. Jos tarinan kertoo joku muu, se on pelkistävä.”

Mikäli Aminista tekisi oletuksia hänen kulttuurisen taustansa tai pakolaisuutensa perusteella, hänen elämäntarinastaan voisi hahmottaa vain osan. Eikä Flykt kerro median pelkistämää tarinaa pakolaisesta, joka tulee maahan, koska tarvitsee jotain.

Kertomus alkaa 1980-luvulta, jolloin Amin oli Jean-Claude Van Dammea ihaileva poika vielä turvalliselta ja moderniltakin vaikuttavassa Kabulissa. Perheen vaikean matkan pisin välietappi oli Venäjällä, jossa poliisien korruptio oli sekä uhka että pelastus.

Vaiheet ihmissalakuljettajien matkassa olemista myöten esitetään animaationa. Lomassa on hieman karua arkistokuvaa esimerkiksi 1990-luvun alun Venäjältä ja Virosta.

”Jos tekee perinteistä dokumenttia, ei voi näyttää sitä, mikä jää kuvaamatta”, Rasmussen sanoo.

”Animaatioelokuvaan voi luoda kohtauksia. Kaikki on mahdollista: pyydän animaattoreilta ratkaisua ja he keksivät sen.”

Animaation voisi kuvitella etäyttävän oikeasta ihmisestä. Flyktissä vaikutelma on päinvastainen, kun Aminin oma ääni kuitenkin kannattelee tarinaa. Rasmussen pääsee hyvin lähelle päähenkilöään, kiinni tämän ristiriitaisiin tunteisiin.

”Tarina tulee aivan katsojan eteen”, Rasmussen pohtii.

Vaikutus on psykologinen ja liittyy yleisön omaan tulkintaprosessiin: Aminin puhe ja animaatiokuva antavat pohjan, jolla mielikuvitus voi laukata tiedostamattakin. Samanlaisia keinoja käytettiin israelilaissotilaiden muistoja kuvittavassa Ari Folmanin dokumentissa Waltz for Bashir.

”Animaatio voi näin olla ilmeikkäämpää kuin ihminen itse.”

Suomen levitystä Flyktille ei ole vielä varmistunut.

Flykt, englanninkieliseltä nimeltään Flee, palkittiin jo maailmanensi-illassaan tammikuussa 2021 Sundancen elokuvafestivaaleilla parhaana dokumenttina. Se voitti marraskuussa Pohjoismaiden neuvoston palkinnon. Joulukuussa se teki historiaa voittamalla European Film Awards -gaalassa sekä parhaan dokumentin että animaation palkinnot.

Jonas Poher Rasmussen on työskennellyt elokuvan parissa yhteensä kahdeksan vuotta. Nyt käynnissä on Oscar-kampanja.

”Tuntuu, että kaikki aikani menee nyt näissä kampanjoissa”, Rasmussen sanoo nauraen.

”Tämä on mahtavaa, mutta minulla ei ole minkäänlaista kokemusta tällaisesta. Aiemmin olen tehnyt aika pieniä dokumenttielokuvia. Toivoisin vain, että keväällä ehtisin miettiä seuraavaa elokuvaani.”

Oikaisu 4.1. klo 12.03: Uutisessa kirjoitettiin, että Flykt olisi saanut Pohjoismaiden elokuvaneuvoston palkinnon. Elokuva sai Pohjoismaiden neuvoston palkinnon.

Lue lisää: Kaikki Pohjoismaat pääsivät jatkoon Oscar-kisassa, paitsi Ruotsi – Nämä ovat Hytti nro 6:n kilpailijat

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat