Kansallisgallerian varastosta löytyi unohdettu aarre pari vuotta sitten - Kulttuuri | HS.fi

Kansallisgallerian varastosta löytyi unohdettu aarre pari vuotta sitten

Arvoituksellisen taiteilijan komea teos paljastui likakerroksen alta, kerrotaan kiinnostavia teoksia suomalaisista kokoelmista esittelevässä Kuvan takana -sarjassa.

Jacob Xaver Vermoelen: Riista-asetelma, ajoittamaton.

7.1. 13:19

Jacob Xaver Vermoelen: Riista-asetelma, öljy kankaalle. Kansallisgallerian kokoelmat.

Kansallisgallerian varastossa lepäsi vuosikausia likainen ja revennyt maalaus. Kun se konservoitiin pari vuotta sitten, likakerroksen alta paljastui komea riista-asetelma, jossa lintukoirat vahtivat metsästysretken saalista – sinisorsia, kuoveja ja kookasta harmaahaikaraa.

Flaamilaisen Jacob Xaver Vermoelenin (1714–1784) maalaus on arvoituksellinen tapaus. Kansallisgallerian tietojen mukaan se on ollut esillä vuonna 1877 ja mahdollisesti vuonna 1899, minkä jälkeen se katoaa näyttelytiedoista yli vuosisadaksi.

Konservoinnin jälkeen teos esiteltiin vuonna 2020 Sinebrychoffin taidemuseon Uhattu elämä -näyttelyssä. Tällä hetkellä teos ei ole esillä.

Myös taiteilijasta tiedetään vähän. Vermoelen syntyi Antwerpenissä, jossa hänen tiedetään saaneen mestarin arvo maalarien killassa vuonna 1733. Häneltä tunnetaan reilu tusina maalausta, jotka on toteutettu Roomassa vuosina 1748–55. Kansallisgallerian teos on tuotannon parhaimmistoa.

Metsästysaiheet olivat asetelmamaalauksen suosittu alalaji, ja Vermoelen erikoistui kuolleiden lintujen kuvaamiseen. Riista-asetelmat olivat matalalla taiteen hierarkiassa, mutta niille löytyi paljon ostajia. Niitä hankittiin etenkin vauraisiin koteihin statussymboleiksi.

Maalauksen lahjoitti Suomen Taideyhdistykselle viipurilainen leskirouva O. Naeslindh vuonna 1877. Alun perin tekijänä pidettiin ranskalaista Claude François Desportesia (1695–1774), ja vanhasta katalogista teos löytyy nimellä Tapettu otus.

Sinebrychoffin taidemuseon amanuenssi Salla Heino arvelee teoksen kohtalon selittyvän sillä, että se talletettiin joksikin aikaa Hämeenlinnan upseerikerholle. Ilmeisesti maalaus vahingoittui tällä reissulla. Mittava konservointityö jäi odottamaan vuoroaan, ja lopulta maalaus unohtui varaston perukoille, kunnes se lopulta löytyi Uhattu elämä -näyttelyä valmistellessa.

Kulttuuriosaston Kuvan takana -sarja alkoi ensimmäisenä koronakeväänä 2020. Sarjassa esitellään kotimaisissa kokoelmissa olevia taideteoksia. Alla linkkejä aiempiin juttuihin. Sarja jatkuu.

HS:n kriitikot paneutuvat suomalaisissa kokoelmissa olevien ja harvemmin nähtyjen teosten taustoihin Kuvan takana -sarjassa.

Kuvittele itsesi Suomen ensimmäiseen taidenäyttelyyn: Näyttelyn hittiteosta voi pian taas käydä katsomassa Senaatintorin laidalla

Otto Mäkilän maalauksen hahmot näkevät jotakin mitä me emme näe

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat