Formulalegenda Niki Lauda muistetaan aina pelastumisestaan palavasta autostaan – Viikon kirjassa ääneen pääsevät myös Laudan läheisimmät ihmiset - Kulttuuri | HS.fi

Formulalegenda Niki Lauda muistetaan aina pelastumisestaan palavasta autostaan – Viikon kirjassa ääneen pääsevät myös Laudan läheisimmät ihmiset

Itävaltalainen palasi kilpailemaan vain kuusi viikkoa karmean onnettomuuden jälkeen.

Punaisesta lippalakista tunnettu Niki Lauda vuonna 2018.

8.1. 12:02

Itävaltalainen Niki Lauda kävi kuoleman porteilla vuonna 1976, kun hän ajoi Ferrarillaan pahasti ulos Nürburgringillä. Auto syttyi palamaan.

Karmea turmakaan ei juuri jarruttanut vuoden 1975 maailmanmestarin jäätävää päättäväisyyttä. Hän teki lähes ihmeeksi luokiteltavan paluun, voitti vielä kaksi F1-mestaruutta ja ryhtyi myöhemmin menestyväksi lentoliikenneyrittäjäksi.

Onnettomuudesta ja kaikesta muusta kertoo Maurice Hamiltonin teos Niki Lauda. Formulalegendan elämäkerta (Minerva).

Hamilton tunsi Niki Laudan (1949–2019) yli 40 vuotta. Teoksessa ääneen pääsevät myös Laudan perheenjäsenet, ystävät, kilpakumppanit ja työtoverit, joiden kertomukset valottavat erikoislaatuista ja vaikuttavaa persoonaa.

Lauda oli palavassa autossaan loukussa lähes minuutin, kunnes osa muista kilpailijoista pysähtyi pelastamaan häntä omaa henkeään uhaten. Vaikka ajohaalarit olivat tulenkestävää materiaalia, ne korventuivat kovassa kuumuudessa.

Lähes varmana pidettiin ainakin sitä, että Laudan ura oli ohi, mutta kaikkien hämmästykseksi hän osallistui vain kuuden viikon jälkeen Monzan osakilpailuun.

Laudan auto palaa Nürburgringillä 1. elokuuta 1976.

Laudalta jäi väliin vain kaksi osakilpailua, ja hän johti MM-sarjaa kolmella pisteellä ennen Britannian James Huntia, kun ajamatta oli enää yksi osakilpailu. Lauda kuitenkin keskeytti päätösosakilpailun kahden kierroksen jälkeen, koska hänen mielestään oli vaarallista jatkaa kisaa kovassa vesisateessa. Hunt ajoi mestaruuteen.

Vuonna 2013 Ron Howard ohjasi Laudan ja Huntin kamppailusta elokuvan Rush. Voit lukea elokuvan arvostelun täältä.

Vaikka Lauda siirtyi myöhemmin lentobisnekseen, hän ei koskaan jättänyt F1-maailmaa kokonaan.

Arvet peittävästä punaisesta lippalakistaan tunnettu mies työskenteli useissa tehtävissä eri talleissa. Vuodesta 2012 lähtien hän oli Mercedes-tallin hallituksen puheenjohtaja.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat