Loppiaisen Strauss-konsertit jouduttiin siirtämään viidettä kertaa – miten perinteikkäiden konserttien käy? - Kulttuuri | HS.fi

Loppiaisen Strauss-konsertit jouduttiin siirtämään viidettä kertaa – miten perinteikkäiden konserttien käy?

Strauss-konserttien järjestäjä Patrick Lagus sanoo, että tapahtuman elinehto on se, ettei jokainen lipunostaja vaadi rahojaan takaisin.

Strauss-konsertti Finlandia-talossa vuonna 2012.

4.1. 15:04

Helsingin perinteikkäät Strauss-konsertit jäävät tältäkin loppiaiselta välistä. Kaksipäiväisten, kapellimestari Atso Almilan johtamien konserttien oli tarkoitus alkaa Finlandia-talossa keskiviikkona.

Kaikki oli valmiina viimeisiä orkesteriharjoituksia lukuun ottamatta.

Tapahtumaa jouduttiin siirtämään jo viidennen kerran, kun Etelä-Suomen aluehallintovirasto tiedotti uusista rajoituksista jouluaatonaattona. Pahinta oli ajoitus, kertoo tapahtuman perustaja ja järjestäjä Patrick Lagus. Tieto tuli myöhään ja välissä oli vielä joulun pyhät.

Vuosi sitten tapahtuma siirrettiin ensin loppiaiselta helmikuun alkuun, sitten helmikuun puoliväliin ja lopulta maaliskuuhun.

”Sitten totesimme, ettei kukaan tule kuuntelemaan Straussia kesällä ja siirsimme tähän loppiaiseen”, Lagus kertoo.

Seuraava yritys on 12. maaliskuuta. Silloin Lohjan kaupunginorkesterin sekä sopraano Mari Palon ja baritoni Kristian Lindroosin on tarkoitus esiintyä Pikku-Finlandiassa.

Patrick Lagus on Strauss-konserttien perustaja ja Lagus Productionsin toimitusjohtaja.

Mittavan tapahtuman siirtäminen lyhyellä varoitusajalla on aiheuttanut tietysti merkittäviä taloudellisia vaikeuksia. Strauss-konserttien järjestämisestä vastaa Lagus Productions Oy.

Strauss-konserttien piti olla viimeinen tapahtuma, joka järjestetään Finlandia-talossa ennen sen sulkeutumista peruskorjauksen ajaksi, Patrick Lagus kertoo. Nyt konsertit jouduttiin siirtämään Pikku-Finlandiaan, joka toimii remontin ajan Finlandia-talon korvaajana.

Päivämäärän muuttamisesta ei koidu niin paljon ylimääräistä työtä kuin uudesta tapahtumapaikasta, Lagus sanoo.

”Pitää piirtää uudet katsomot, kaikki menee uusiksi.”

Lagus sanoo, että tapahtuman tulevaisuuden elinehto on se, ettei jokainen lipunostaja vaadi rahojaan takaisin, vaan on halukas siirtämään osallistumistaan. Suurin osa onkin ollut halukas joustamaan.

”Jos kaikki haluavat lippurahansa takaisin, meidän käy tosi huonosti.”

Tapahtumien peruminen on pakottanut monet kulttuuri- ja tapahtuma-alan työntekijän muihin töihin.

Kesällä, kun rajoitukset olivat höllemmät, Lagus Productions järjesti yksityistilaisuuksia. Silloin tuli esiin kuitenkin uusi ongelma: osaavia ihmisiä ei ollut enää niin helppo löytää kuin aiemmin.

”Jos on liian myöhään liikenteessä, ei löydy enää tekijöitä. Oli kyse sitten teltan rakentamisesta tai ääni- ja valotekniikasta. Tällaista ei ollut ennen koronaa, päinvastoin.”

Lagus sanoo, että kesän yksityistilaisuudet ovat pelastaneet yrityksen toiminnan ja siten myös loppiaiskonserttien tulevaisuuden.

Strauss-konsertit muodostavat puolet Lagus Productionsin liikevaihdosta. Yritys sai Helsingin kaupungilta avustusta viime vuonna, mutta tänä vuonna rahaa ei enää herunut.

Strauss-dynastian tuotannolle rakentuvat konsertit ovat olleet lähes poikkeuksetta loppuunmyytyjä. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2001.

”Olemme kuitenkin tällainen helsinkiläinen perinne, voisi sanoa.”

Lagus ei osaa sanoa vielä tarkkaan, mitä se tarkoittaisi tapahtuman tulevaisuudelle, jos myös maaliskuun konsertit pitäisi perua. Eniten vaikuttaa päätöksen ajankohta.

Jos päätös tulee pari viikkoa ennen, on tuloksena ”täydellinen katastrofi”, Lagus kertoo. Hän korostaa, että tukien takaaminen koko ammattikunnalle olisi nyt tärkeää.

”Tämä ei kosketa pelkästään meitä, vaan jokaista järjestäjää. Tässä on kyse isosta ammattikunnasta.”

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat