Lapsuuden Monkey Islandista se lähti: ”Olen lapsesta asti pitänyt peleistä, joissa on hyvät musiikit”, sanoo Ari Pulkkinen, yksi Suomen tunnetuimmista pelisäveltäjistä - Kulttuuri | HS.fi

Lapsuuden Monkey Islandista se lähti: ”Olen lapsesta asti pitänyt peleistä, joissa on hyvät musiikit”, sanoo Ari Pulkkinen, yksi Suomen tunnetuimmista pelisäveltäjistä

Kun pelisäveltäjä Ari Pulkkinen haluaa keskittyä olennaiseen, hän vetäytyy mökilleen Saimaan rannalle. ”Olen tietokoneiden parissa kasvanut lapsi, jolle internet oli fiksujen ihmisten kerho ja koko ihmiskunnan toivo. Nykyään yritän pysyä mahdollisimman paljon poissa sieltä!”

Ari Pulkkinen piti pienen tauon säveltämisestä, mutta nyt into on löytynyt uudelleen. ”Se täyttää paljon itsessäni. Säveltämisen kautta saan purettua omaa tunneskaalaani, ja se on selvästi tarpeellista”, hän sanoo.

12.1. 2:00 | Päivitetty 12.1. 6:25

”Huukki melodian kautta on pitkälti mun treidmarkki”, sanoo säveltäjä Ari Pulkkinen.

Huukilla hän tarkoittaa melodiaan perustuvaa koukkua. Pulkkisen huukkeja ovat kuunnelleet lukemattomat korvaparit ympäri maailmaa, osa ehkä tietämättään.

Pulkkinen on Suomen tunnetuimpia pelimusiikin säveltäjiä. Hänen musiikkiaan on kuultu useissa suomalaisten peliyhtiöiden menestyspeleissä, kuten Rovion Angry Birdsissä, Frozenbyten Trine-sarjassa sekä Housemarquen Nex Machinassa.

Jos häneltä kysyy, millaista on hyvä pelimusiikki, vastaus tulee viipymättä:

”Hyvässä pelimusiikissa on tunnistettavia teemoja ja melodioita. Ilman, että ne alkavat ärsyttää.”

Pulkkinen tietää, mistä puhuu. Hän on työskennellyt pelimusiikkialalla 2000-luvun alusta saakka.

Mutta voiko oikeastaan sanoa, että koko alaa oli tuolloin edes olemassa, Pulkkinen pohtii.

”Eihän tämä ollut mikään ammatti silloin, kun aloitin. Pelikoodarit olivat jo tehneet pelejä, mutta päätoiminen musa- ja äänisuunnittelija pelialalla ei oikein ollut realismia. Aika paljon sai itse löytää asioita.”

Lähes kaikki oli opeteltava itse. Säveltäjän uransa Pulkkinen aloittikin puuhaamalla 1990-luvulla tracker-ohjelmilla kotitietokoneellaan.

”Se oli vielä demoskenepuolen harrastelua. Musa koodattiin sisään, eikä soitettu, niin kuin nykyään teen.”

Vuonna 1999 julkaistu Starfight VI sisälsi Pulkkisen ensimmäiset omat sävellykset. Vuonna 2003 peliyhtiö Frozenbyte pestasi hänet hoitamaan tuotantojensa musiikkipuolta. Palkka oli pieni, mutta tarjousta ei tarvinnut kahta kertaa miettiä.

”Olen lapsesta asti pitänyt peleistä, joissa on hyvät musiikit. Nämä klassiset Monkey Islandit ja muut, joita pelimusiikkikonserteissa aina soitetaan. Ja esimerkiksi Fallout Originalissa oli hieno postapokalyptinen äänisuunnittelu. Se sai kiinnostumaan myös sound design -puolesta.”

Nykyään pelifirmat panostavat huomattavasti enemmän musiikkiin ja äänisuunnitteluun, Pulkkinen sanoo.

”On ymmärretty, miten musa luo brändiä ja miten se jeesaa pelien markkinoinnissa. Eikä pelituotannoissa musa ja ääni ole sieltä kalleimmasta päästä.”

”Ja kyllä ne pelaajatkin huomaavat, kun musa ja äänet on tehty hyvin!”

Nykyisin Pulkkinen pyörittää omaa AriTunes-firmaansa. Yhtiö on keskittynyt pääosin pelimusiikkiin mutta tekee myös esimerkiksi mainosprojekteja sekä äänisuunnittelua erilaisiin sovelluksiin. ”Itse keskityn säveltämiseen ja tuottamiseen.”

Pari vuotta sitten oli lähellä, että Pulkkinen olisi luopunut säveltämisestä. Kova työtahti johti uupumukseen, eikä säveltäminen tuonut enää iloa. Se oli kova paikka, hän myöntää.

”Aluksi en pystynyt tekemään lainkaan hommia ja ajattelin, että jätän suosiolla säveltämisen ja jatkan, kun taas alkaa kiinnostaa. Pidin yli vuoden tauon ja olin vain tuottajana.”

Nousu kuopasta tapahtui vähitellen. Nyt säveltäminen tuottaa jälleen iloa. Pelimusiikin rinnalla Pulkkista kiinnostaisi tehdä niin elokuvasävellyksiä kuin radioystävällisempää popmusiikkia.

”Haluaisin työskennellä erilaisten artistien kanssa enemmän. Ei hirveällä paineella, mutta jos löytyisi hyviä tyyppejä, joiden kanssa synkkaisi. Suomi-iskelmää, hyviä räppibiittejä, modernimpaa popviritelmää… Musiikkia, jossa on huukkia ja positiivisuutta.”

Samaan hengenvetoon Pulkkinen korostaa, että tekemisessä on silti oltava tolkkua: itseään ei saa ajaa piippuun, vaikka kuinka kiinnostavia projekteja osuisi kohdalle.

On tärkeää, että elämä täyttyy myös työn ulkopuolisista asioita, hän sanoo. Arjen rytmi rakentuu omien lasten ehdoilla.

”Kun on aika olla lasten kanssa, silloin keskityn siihen.”

Pulkkinen kertoo kasaavansa parhaillaan uutta studiota Espoon Tapiolassa sijaitsevan rivitalon kellaritilaan. Sen on tarkoitus toimia jonkinlaisena välietappina. Pelisäveltäjälle tekee hyvää vaihdella maisemaa.

”Mulla on ollut studiotila vähän eri paikoissa. Studio on hyvä olla siellä, missä on miellyttävä tehdä töitä juuri sillä hetkellä. Aikaisemmin olen työskennellyt esimerkiksi Kampissa, Housemarquella ja myös mökillä.”

Yli puolet korona-ajasta hän on viettänyt juuri mökillä Puumalassa, Saimaan rannalla. Se on tärkeä paikka. Kesäaikaan voi työntää vaikka veneen vesille ja lähteä lähisaareen piknikille.

”Ja kun on tuulisempaa ja sateisempaa, on mukava olla sisällä tekemässä hommia.”

Plussaa on myös mahdollisuus saunoa milloin huvittaa. Rauhallinen ympäristö auttaa keskittymään olennaiseen.

”Suurimmaksi osaksi teen klassista musiikkia, joten en kaipaa ympärille hälinää.”

Yksi syy luonnon rauhaan vetäytymiselle on halu päästä eroon varsinkin somessa kiehuvasta ”polarisoituneesta meiningistä”. Samaa Pulkkinen suosittelee muillekin.

”Olen tietokoneiden parissa kasvanut lapsi, jolle internet oli fiksujen ihmisten kerho ja koko ihmiskunnan toivo”

”Nykyään yritän pysyä mahdollisimman paljon poissa sieltä!”

Ari Pulkkinen

  • Syntyi 1982 Helsingissä.

  • Vuoden 2011 Suomalainen pelinkehittäjä

  • Sibelius-Akatemian musiikkiteknologiatutkinto 2006. Adultan pelituottajatutkinto sekä äänialan erikoisammattitutkinto 2007.

  • Säveltänyt peleihin Starfight VI, Shadowgrounds, Super Stardust HD, Trine-sarjat, Angry Birds, Dead Nation, Outland, Bike Baron, Nex Machina, Alienation, Matterfall.

  • AriTunes-yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja.

  • Asuu Helsingissä. Perheeseen kuuluu kaksi lasta.

  • Täyttää 40 vuotta lauantaina 15. tammikuuta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat