Runsaisiin haastatteluihin ja arkistofilmeihin perustuva dokumentti kertoo kuvajournalisti, kirjailija ja elokuvaohjaaja Gordon Parksin tarinan - Kulttuuri | HS.fi

Runsaisiin haastatteluihin ja arkistofilmeihin perustuva dokumentti kertoo kuvajournalisti, kirjailija ja elokuvaohjaaja Gordon Parksin tarinan

Monitaitoisen Gordon Parksin lehtivalokuvat vaikuttavat edelleen ajankohtaisilta. Parks myös ohjasi kaksi ensimmäistä Shaft-elokuvaa.

Gordon Parksin erinomaisesti alkanut ura elokuvaohjaajana hiipui nopeasti 1970-luvulla. Hän ohjasi vielä 1976 teatterielokuvan bluesmuusikko Leadbellysta ja 1984 televisioelokuvan Solomon Northup’s Odyssey. Saman tarinan pohjalta valmistui vuonna 2013 elokuva 12 Years a Slave.

12.1. 2:00

Kuka olikaan tuo nahkatakkeihin ja pooloneuleisiin mieltynyt monisyinen mies, jota ymmärsivät hänen maineikkaissa nimikkoelokuvissaan oikeastaan vain hänen naisystävänsä?

Tietysti Shaft, New Yorkissa vaikuttanut kivikova yksityisetsivä John Shaft.

Hän oli yksi ensimmäisistä amerikkalaisen elokuvan mustista sankareista ja antoi 1970-luvun alussa sysäyksen kokonaiselle toiminnalliselle alalajille, rouhean soul-musiikin rytmittämälle blaxploitaatiolle.

Kaksi ensimmäistä Shaft-elokuvaa ohjannut afroamerikkalainen Gordon Parks (1912–2006) ei ole maailmanlaajuisesti saman luokan kulttihahmo, mutta vähintään yhtä monisyinen.

Shaftia Parksin ohjauksessa näytellyt Richard Roundtree sanoo tuoreessa Gordon Parks: A Choice of Weapons -dokumentissa oivaltaneensa vuosia myöhemmin, että hänen roolihahmonsa oli itse asiassa Parks, joka myös liikkui vaivatta kaikenlaisissa piireissä.

John Maggion ohjaamassa puolentoista tunnin elämäkerrallisessa dokumentissa Parksin suurimmat ansiot ovat kuitenkin toisaalla, nimittäin lehtivalokuvauksessa. Viisitoistalapsisen maanviljelijäperheen kuopukseksi syntynyt Parks oli Yhdysvaltain ylivoimaisesti laajalevikkisimmän viikkolehden, kuvajournalismia edistäneen Lifen, ensimmäinen musta vakituinen valokuvaaja.

Valokuvakamera oli Parksin keskeinen ase epätasa-arvoa vastaan yli kaksikymmentä vuotta, juuri rasismin vastaisen kansalaisoikeusliikkeen keskeisinä vuosina 1940-luvun lopulta 1960-luvun lopulle.

Maggion moniaineksinen, runsaisiin haastatteluihin ja arkistofilmeihin perustuva dokumentti sisältää paljon näytteitä Parksin pysäyttävistä ja kohteita ymmärtävistä valokuvasarjoista, alkaen aina näkymättömästä siivoojasta ja New Yorkin Harlemin gangstereista.

Vuonna 1942 uraansa aloitellut Gordon Parks kuvasi Washington D.C.:ssä maatalousviraston siivoojaa Emma Watsonia. Kuva American Gothic on yksi Parksin tunnetuimmista ja viittaa Grant Woodin kuuluisaan samannimiseen maalaukseen (1930).

Parks ei kuitenkaan ole pelkkää historiaa. Tyyliltään sovinnaisessa dokumentissa selviää, että hänen elämäntyönsä on myös kolmen nykyvalokuvaajan, Devin Allenin, LaToya Ruby Frazierin ja Jamel Shabazzin, innoittaja.

Heidän pitkät haastattelunsa nipistävät tietysti aikaa Parksin poikkeukselliselta tarinalta, mutta saavat myös katsomaan kuvia toisin: mikä oikeastaan on muuttunut sitten 1960-luvun.

Gordon Parks: A Choice of Weapons, HBO Max.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat