Kauko Röyhkä ja ex-rikospoliisi Anneli Aunola lunastavat paikkansa suomalaisen dekkarin laajalla kentällä – Uutuus ruotii miesten väkivaltaa naisia kohtaan

Kauko Röyhkä ja Anneli Aunola kirjoittavat rikoksista 1990-luvun laman varjossa.

Kauko Röyhkä ja Anneli Aunola jatkavat nyt yhteistä dekkarisarjaansa konstaapeli Alisa Arosta.

23.3. 14:04

Dekkarit

Kauko Röyhkä & Anneli Aunola: Tanssipartneri. Crime Time. 304 s.

Muusikko, kirjailija Kauko Röyhkän ja eläkkeelle jääneen rikospoliisi Anneli Aunolan yhteinen dekkarisarja konstaapeli Alisa Arosta alkoi viime vuonna vahvasti romaanilla Liian lempeä mies, jonka aiheena oli pedofiilirinki. Nyt sarja jatkuu Tanssipartnerilla, joka ruotii miesten väkivaltaa naisia kohtaan.

Oikeastaan Röyhkän ja Aunolan kirjat eivät edes ole dekkareita, vaan kuvauksia 1990-laman jälkeisen Suomen henkisestä ilmastosta, siitä sosiaalisesta pahoinvoinnista, jota poliisit joutuvat jatkuvasti työssään näkemään ja jonka jälkiä heidän on selvitettävä.

Peräkammarin pojasta tulee raiskaaja, autokauppias pahoinpitelee vaimoaan ja Alisa Aron uuden miesystävän turhautumien ja suurten luulojen sekainen vaarallinen mielenmaisema räjähtää hillittömään väkivaltaan.

Kuva Suomesta laman jälkeisinä vuosina 1990-luvulla ei ole kaunis, eikä siitä väännetä vetävää viihdettä tarjoamalla lukijalle herkullista murhamysteeriä tai pohjattoman pahan ja ylimaallisen älykkään sarjamurhaajan jahtia.

Alisa Aro –kirjat edustavat tiukkaa realismia ja kuvaavat poliisin arkea ilman mitään hohdetta.

Vain kirjan loppu tarjoaa hiukan laskelmoidun tuntuisen cliffhangerin sarjan seuraavaan romaaniin. Trilogiahan tästä pitäisi ainakin tulla, ellei enemmän.

Kirjan alussa Aro tutkii alkoholisoituneen entisen diplomaatinrouvan katoamista, mutta tämä alkusoitto tuntuu romaanin varsinaisesta teemasta aika irralliselta. Toki se toimii sisäänvetona siihen raadolliseen todellisuuteen, jota Röyhkä ja Aunola kuvaavat.

Vaikka 1990-luvulla ollaan, Tanssipartnerin varsinainen teema ei ole nykypäivänäkään valitettavasti kadonnut. Henkilöidensä taustojen ja aiempien vaiheiden kautta Röyhkä ja Aunola pohjustavat hyvin sitä, millaisia heistä, niin naisista kuin miehistäkin, on tullut ja mitkä tekijät lopulta ajavat tarinan miehet väkivaltaan naisia kohtaan.

Paitsi parisuhdeväkivalta, myös yksinäisyys nousee kirjan kantavaksi teemaksi. Sitä kokee myös eronnut Alisa Aro, ja siksi hän liiankin hätäisesti muuttaa yhteen tansseissa tapaamansa miehen kanssa.

Kahdella ensimmäisellä romaanillaan Kauko Röyhkä ja Anneli Aunola ovat jo onnistuneet lunastamaan pelipaikkansa suomalaisen dekkarin jo varsin laajaksi kasvaneella kentällä. Heillä on persoonallinen kosketus suomalaisen yhteiskunnan pohjavirtoihin.

Aunolalla on henkilökohtainen kosketus myös suomalaisen poliisiromaanin mestariin Matti Yrjänä Joensuuhun. Hän oli pitkään Joensuun työpari poliisissa ja myös Joensuun Harjunpää -dekkareiden Onerva Nykäsen esikuva.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat