Uskoako isän­maahan vai siihen, mitä näkee ympärillään? Viikon kirja tarjoaa tragikomediaa kansankodista

Lena Andersson ilmaisee kylmänviileästi mielipiteensä aiheesta kuin aiheesta.

26.3. 15:40

Ruotsalaisen Lena Anderssonin Svean poika (suom. Sanna Manninen, Siltala, 2018) oli nerokas kuvaus kansankodista, sen ihanteista ja niiden noudattajasta.

Yhtä veitsen­terävää, lakonisella otteella tarjoiltua tragediaa ja komediaa tarjoaa Tytär – kertomus kansankodin hajoamisesta (suom. Sanna Manninen, Siltala, 2021). Svean pojan Ragnarin tyttären Elsa Johanssonin kasvu­kertomus, jonka sivuilla ihannoitu kansankoti murenee.

Anderssonin romaanissa 1970- ja 1980-luvun Tukholmassa yksilöl­lisyys nostaa päätään, eikä Elsa tiedä enää mihin uskoa: isänsä maail­maan vai siihen, jonka hän näkee ympärillään.

Lisää hämmennystä tuo vuosi au pairina Yhdysvalloissa, jossa vastassa on uusia isoja kysymyksiä. Elsan kommunikaatiovaikeudet saavat paikoin karrikoidun liioitellut mittakaavat, ravistellen ja piristäen.

Tytär on Lena Anderssonin kahdeksas romaani, ”analyysi yhteiskunnallisen ajattelun voimavirroista ja samalla haikean koominen kuvaus nykyajan elämänvalinnoista”, kuten kustantaja siitä lupaa.

Kaunokirjojensa lisäksi Andersson tunnetaan terävistä kolumneista. Hän

ilmaisee mielipiteensä
kylmänviileästi aiheesta kuin aiheesta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat