Poikkeuksellisella tavalla syntynyt näytelmä Katri Valasta jää yllätyksettömäksi

Cécile Orblin esittää koko ajan Katri Valaa ja Laura Hänninen näyttelee kaikki muut roolit Espooseen vierailulle saapuvassa Vala!-näytelmässä.

Cécile Orblin (oik.) esittää runoilija Katri Valaa ja Laura Hänninen nähdään muun muassa Valan veljen Erkki Valan roolissa.

22.4. 15:31

Vala! Tampereen Työväen Teatterin residenssi-esityksen ensi-ilta Kellariteatterissa 21.4. ★★★

Teatterilaisten karu kokokuva keväältä 2022: Puolet on vaihtaneet ammattia ryhtyen esimerkiksi siivoojiksi. Toinen puoli on takertunut työhönsä sellaisella intohimolla, että todellisuudentaju uhkaa järkkyä.

Tampereen Työväen Teatterin residenssi-esityksen Vala! ensi-illassa toinen näyttelijöistä tulee pölynimurin kanssa hätistelemään yleisöä ulos salista. Esitys ei koskaan valmistunut. Työryhmä uupui heti alkuunsa apuraha-anomusten kirjoittamiseen ja tila on nyt tyhjennettävä.

Taustaverhojen takana alkaa samalla levoton liikehdintä, kun ryhmän toinen näyttelijä taistelee tiensä estradille täydessä rooliasussaan.

Prosessia ei voi jättää kesken, tehty työ vaatii esillepääsyä.

Tämä kaikki on tietysti osa esitystä.

Käsiohjelma paljastaa, että Vala! on toteutettu varsin turvallisissa oloissa. TTT-residenssin lisäksi työryhmä on saanut taloudellista tukea useamman apurahan muodossa.

Tukijoihin kuuluu myös Espoon kaupunginteatteri, jonka vierailuohjelmistossa esityksen voi nähdä toukokuun puolivälissä.

Alkukohtauksen kaltainen teatterileikki katsojien kanssa tuntuu kovin kuluneelta ratkaisulta. Parin viime vuoden aikana on ehditty kärsiä niin paljon puutetta sekä tekijöiden että yleisön puolella, että esitysten toivoisi syöksyvän suoraan asiaan.

Alussa luotu kaksijakoinen tilanne löytää kyllä vastineensa myös esityksen varsinaisesta aiheesta.

Runoilija Katri Valan (1901–1944) elämästä kertovan näytelmän perustana on hänen kaksijakoinen roolinsa toisaalta arkisten ongelmien kanssa kamppailevana maalaiskylän kansakoulunopettajana ja toisaalta aistivoimaisuudestaan ylistettynä uuden aikakauden runoilijana.

Keuhkotaudista kärsineen Katri Valan taloudellisesti tiukka elämä sairaiden lähiomaisten ja vaikeiden ihmissuhteiden keskellä oli kaukana nuoren kulttuurieliitin eksoottisista illanvietoista ja kalliista ulkomaanmatkoista.

Eikä yritys sulattaa yhteen näitä rooleja tuonut suinkaan helpotusta, päinvastoin. Sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta runoileva nainen jäi väistämättä marginaaliin ääriliikkeiden taistellessa vallasta.

Ohjaaja Hanna Ryti ja näyttelijä Cécile Orblin ovat kirjoittaneet näytelmän aivan poikkeuksellisissa olosuhteissa rinnakkaisprosessina kirjallisuudentutkija Minna Maijalan viime syksynä valmistuneen elämäkertateoksen Katri Vala – kulkuri ja näkijä kanssa.

Näytelmä ei siis ole Maijalan kirjan dramatisointi, mutta se pyrkii silti elämäkerrallisuuteen, mikä tuottaa turhan suuria haasteita.

Ilmeisesti henkilökuvan rakentamisen nimissä näyttelijöiden työnjaossa on päädytty ratkaisuun, että Cécile Orblin esittää koko ajan Katri Valaa ja Laura Hänninen näyttelee teoksen kaikki muut roolit.

Hänninen selviää varsin valloittavalla tavalla roolivaihdoksistaan.

Samalla hän vastaa esityksen musiikista ja ottaa oivaltavalla tavalla lauluäänensä käyttöön ilmentäessään ennen muuta tuomitsevia ja suvaitsemattomia ihmisiä. Erityisesti Hänninen kunnostautuu miesroolien esittäjänä onnistuen kiteyttämään pieniin eleisiin runsaasti informaatiota maskuliinisen hegemonian menetelmistä.

Hännisen täsmällisen ilmaisun rinnalla Orblinin roolityö vaikuttaa pelkästään heittelehtivältä, ja hänen paahtava tyylinsä muuttuu pitemmän päälle raskaaksi.

Katri Valan monisärmäinen henkilökuva välittyisi yleisölle kenties paremmin, jos näyttelijät olisi pantu pallottelemaan hänen roolihahmonsa kanssa. Eri tilanteiden pelkistäminen psykodraaman hengessä tekisi kuvasta joka tapauksessa mielenkiintoisemman.

Samalla näyttelijöiden kehystarinassa esittämät heitot naisten uhriuttamisesta, kulttuurisen omimisen ongelmista ja muista ajankohtaisista kysymyksistä olisi voitu tarkemmin upottaa näytelmän henkilösuhteisiin ja kuvatun aikakauden arvopohjaan.

Hanna Rytin ja Cécile Orblinin näytelmän ohjaus Hanna Ryti, sävellys ja äänisuunnittelu Laura Hänninen, visuaalinen suunnittelu Raisa Kilpeläinen. Lavalla Cécile Orblin ja Laura Hänninen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat