Ars 22 keräsi avajais­viikon­loppuna 7 000 kävijää – ”Ihmiset ovat lähteneet liikkeelle ja haluavat kokoontua yhteen”

Odotettu näyttely on vallannut Kiasman viisi kerrosta, ja levähdyspaikkoja löytyy vaikka taideteosten sisältä.

Venezuelalaisen taiteilijan Sol Caleron teos El autobús.

11.4. 14:02

Viime viikolla käynnistynyt nykytaiteen näyttely Ars 22 keräsi avajaisviikonlopun aikana 7 000 kävijää.

”Ihmiset ovat selkeästi halunneet lähteä liikkeelle. Museoissa on kuitenkin helppo pitää etäisyyttä, välttää halutessaan ruuhkaisimpia tiloja ja käyttää maskia”, Kiasman viestintä­päällikkö Piia Laita iloitsee.

”Jo Kiasman aula oli pullollaan väkeä. Tuntui, että ihmiset haluavat kokoontua yhteen, kun he katsoivat vieri vieressä Michele Rizzon tanssiteosta HIGHER xtn”, Piia Oksanen, joka on yksi näyttelyn kuraattoreista, kertoo.

Puolen tunnin mittainen HIGHER xtn esitettiin avajaisviikonloppuna kahteen kertaan. Elektroniseen musiikkiin tehty tanssiteos tuntui vetoavan ihmisiin ja sai osakseen raikuvat aplodit, kertoo Oksanen. Sitä ei enää näyttelyn aikana esitetä, mutta luvassa on muita vaihtuvia esityksiä.

Ars 22 kiinnostaa kaikenikäisiä. Oksasen mukaan paikalla oli myös paljon perheitä ja esimerkiksi isovanhempia lastenlastensa kanssa.

Odotettu näyttely on vallannut Kiasman kaikki viisi kerrosta. Näyttelyyn kannattaa siis varata aikaa ja malttia. Jos jonkun teoksen kohdalla on ruuhkaa, kannattaa mennä eteenpäin ja palata hetken päästä takaisin.

”Ja levähdyspaikkojakin on museossa paljon. Jotkut Ars 22:n teoksistakin tarjoavat istumapaikan”, Oksanen vinkkaa.

Slavs & Tatars: Prayway ja Mother Tongues and Father Throats (seinällä).

Tällaisia ovat muun muassa Slaavit ja tataarit -taidekollektiivin lentävä matto Pray Way sekä Sol Caleron El autobús, bussi, jonka sisään museokävijä voi istahtaa vaihtuvia maisemia katselemaan.

Myös Eva Kot’átkován luokkahuoneeseen saa astua sisään, valita itselleen paikan ja kuunnella teoksen osana olevia tarinoita. Saamelaisarkkitehtuurin kirjastossa on lupa viipyä pidempäänkin kirjoja lueskellen. Saamelaisen taiteilijan Joar Nangon teos Girjegumpi pilkistää esiin Kiasman ulkosivusta rakennustelineiden välistä.

”Monet näyttelyn teokset kutsuvat kokoontumaan ja viivähtämään äärelle”, Oksanen sanoo.

Prahassa asuvan Eva Koťátkován installaatio What Does a Turtle Feel Through the Carapace: Interspecies Traveling Classroom.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat