Video näyttää, kuinka poliisit yrittävät keskeyttää huippu­pianistin konsertin Moskovassa, mutta tämä vain jatkaa soittoa: Aleksei Ljubimov kertoo, mitä sen jälkeen tapahtui

Moskovan poliisi halusi estää ukrainalaissäveltäjän musiikin esittämisen, mutta he tuhosivatkin vain Aleksei Ljubimovin Schubert-osuuden.

21.4. 16:00 | Päivitetty 21.4. 19:00

videolla näkyy hätkähdyttävä tapahtumasarja viime viikolta.

Suomalaistenkin pitkäaikainen suosikkipianisti Aleksei Ljubimov, 77, soittaa Moskovassa DK Rassvetin konserttisalissa Franz Schubertin impromptua Es-duuri opus 90 nro 2 ja on jo teoksen loppupuolella, kun poliisi astuu lavalle ja huutaa konsertin keskeytyvän pommiepäilyn vuoksi.

Mutta Ljubimov jatkaa soittamista. Poliisit jäävät hämmentyneenä flyygelin viereen.

Yleisökin jää pääosin penkeilleen. Kaikki taitavat arvata, että pommiuhkaus on tekosyy.

Jos tilanne olisi vakava, poliisit tuskin jähmettyisivät flyygelin äärelle, kun Ljubimov soittaa kaikessa rauhassa impromptun loppuun asti.

Oikea syy keskeytykselle on oletettavasti konserttiohjelma, jossa oli rohkeasti mukana ukrainalaissäveltäjä Valentin Silvestrovin teos.

Moskovalaisyleisö nousee seisaalleen impromptun jälkeen ja taputtaa hurjasti. Ljubimov heristää nyrkkiään voitonriemuisesti ja hymyilee leveästi.

Vasta tämän jälkeen hän ottaa katsekontaktin poliisiin ja aloittaa keskustelun.

Videotallenne katkeaa.

Mitä sen jälkeen tapahtui? Ljubimov vastaa kysymykseen helpottavalla viestillä.

”Ei hätää. Olen sattumoisin juuri nyt lentokentällä Helsingissä. Lento lähtee juuri, ja perille päästyäni voin vastata kysymyksiin.”

Kun Ljubimov on päässyt Pariisin-kotiinsa juhlimaan vaimonsa syntymäpäivää, hän vastaa kysymyksiin puhelimitse.

Mitä oikein tapahtui?

”Olimme sopineet suuren ukrainalaissäveltäjän Valentin Silvestrovin ja Franz Schubertin musiikin esittämisestä Moskovassa jo joulukuussa”, hän taustoittaa.

Venäjä tunnetusti hyökkäsi täydellä voimalla Ukrainaan 24. helmikuuta. Silvestrovia esitettiin Moskovassa Ljubimovin tietojen mukaan kuitenkin vielä maaliskuussa ilman ongelmia.

Venäjän viranomaiset taisivat kiinnittää 84-vuotiaaseen Silvestroviin ja hänen ukrainalaisuuteensa uutta huomiota vasta, kun hänen pakonsa maaliskuussa Kiovasta Puolan kautta Berliiniin sai kansainvälistä julkisuutta The New York Timesia ja Deutsche Welleä myöten.

”Olin Silvestrovin tyttären kanssa yhteydessä koko pakomatkan. Säveltäjä saatiin bussikuljetuksella ja Deutsche Wellen journalistin avulla jonon ohi Puolan puolelle, josta kapellimestari Vitali Alekseenok ajoi hänet Berliiniin”, Ljubimov kertoo.

Haastatteluissa Silvestrov on vaatinut Natoa asettamaan lentokiellon Ukrainan ilmatilaan. Hänen Maidan2014-sävellyksestään ja sen Rukous Ukrainalle -osasta on tullut yksi puolustustaistelun ja Ukrainalle annetun kansainvälisen tuen symboleja.

Haastatteluissa Silvestrov on myös kutsunut Putinia terroristiksi, joka on vaarallisempi kuin Osama Bin Laden aikoinaan.

”Ehkä haastattelut vaikuttivat, koska konserttipäivän aamuna 13. huhtikuuta Rozkomnazorin viranomaiset ottivat yhteyttä konserttisalin hallintoon ja sanoivat, että konsertti pitää perua”, Ljubimov kertoo.

Rozkomnazor on periaatteessa Venäjän liittovaltion toimeenpaneva elin ”viestinnän, tietotekniikan ja joukkotiedotusvälineiden” valvonnassa.

Käytännössä se on sensuuriviranomainen, joka on laajentanut toimintaansa Venäjän täysimittaisen hyökkäyksen aikana.

”Salin johto sanoi heille, että ei loppuunmyytyä konserttia voi perua”, Ljubimov kertoo.

Ei myöskään löytynyt mitään pykälää tai päätöstä, joka olisi tehnyt Silvestrovin musiikista kiellettyä.

Juuri ennen konserttia poliisi kävi kuitenkin paikalla.

”Selitimme, että ei tässä ole mitään peruttavaa emmekä tee mitään kiellettyä”, Ljubimov sanoo.

Lopputulos muistuttaa Neuvostoliiton käytäntöjä: viranomaiset ”antoivat ymmärtää”, että konsertti pitää perua, mutta jos taiteilijat pitivät päänsä, suoraa esityskieltoa ei välttämättä tullut.

”Niinpä nytkin esitimme rauhalliselle yleisölle Valentin Silvestrovin koko Stupeni-laulusarjan (askeleet) ilman häiriöitä.”

Kyseessä on laulusarja sopraanolle ja pianolle vuodelta 1982. Säveltäjä uusi sen vuonna 1998, ja Ljubimov sekä Jana Ivanilova levyttivät sen vuonna 1999.

Oheisessa upotuksessa on laulusarjan Elegia-osa.

Stupeni-laulusarjan jälkeen koitti väliaika, jonka jälkeen oli tarkoitus esittää Schubertin neljä impromptua sekä saman säveltäjän liedejä sopraanon kanssa.

”Soitin impromptuja, ja poliisit tulivat lavalle sanoen, että nyt pitää lopettaa ja poistua salista pommiuhkauksen vuoksi. Ymmärsin tämän provokaatioksi ja jatkoin soittamista.”

Hurjien aplodien jälkeen Ljubimov suostui keskustelemaan poliisien kanssa.

”He sanoivat, että pommiuhkauksen vuoksi pitää tarkastaa rakennuksen turvallisuus.”

Ljubimovin mielestä on selvää, että tarkoitus oli estää ukrainalaissäveltäjän musiikin soittaminen.

”Mutta he olivat myöhässä ja keskeyttivätkin vain Schubert-osuuden!”

Yleisö odotti toista tuntia konsertin jatkumista ulkona kadulla. Lopulta tuli tieto, että ”tarkastus” jatkuu ja konsertin loppuosa on peruttu.

Pianisti jatkoi ystäviensä kanssa läheiseen kahvilaan.

”Pidimme hauskaa. Mietin, tuleeko kutsu kuulusteluihin, mutta niin ei käynyt. Konsertoin Moskovassa uudelleen vielä samalla viikolla.”

Ljubimovilla on koti Pariisissa, mutta suoria lentoja Moskovasta ei ollut sodan vuoksi saatavilla.

”Konserttien jälkeen kuljin junalla Pietariin ja sieltä linja-autolla Helsinkiin, josta lensin Pariisiin. Suomen ja Venäjän välisellä rajalla ei ollut mitään ongelmia.”

Lukemattomia kertoja Suomessakin esiintynyt Ljubimov on tunnetusti suorasuu ja sanoo nytkin, että yleisö kyllä tiesi, mikä keskeytetyn konsertin viesti oli.

”Tämä on varmaan viimeinen vuoteni Moskovan konservatoriossa. En pidä opettamisesta, jos taidetta tukahdutetaan. Sitä paitsi olen iäkäs ja näkökykyni heikkenee.”

Mitä professori Ljubimov voi julkisesti sanoa tilanteessa, jossa sananvapautta on Venäjällä kahlittu uudella lainsäädännöllä jopa viidentoista vuoden vankilatuomioilla uhaten?

”Olen kaikkea sodankäyntiä ja aggressiota vastaan. Johtajat ovat tehneet asioita, jotka eivät ole hyväksi Venäjälle.”

Mitä seuraavaksi?

”Olen mukana järjestämässä hyväntekeväisyyskonserttia ukrainalaisten auttamiseksi täällä Pariisissa”, Ljubimov kertoo.

”Ja juttelin juuri äsken suomalaissellisti Anssi Karttusen kanssa. Hän lupautui mukaan.”

Aleksei Ljubimov

Alexei Ljubimov on monikymmenkertainen Suomen-vieras. Kuva vuodelta 1998.

■ Syntyi vuonna 1944. Opiskeli Moskovan konservatoriossa legendaarisen Heinrich Neuhausin johdolla.

■ Löi läpi Moskovassa jo 1960-luvun lopulla. Teki monia Neuvostoliiton ensiesityksiä Arvo Pärtin, Valentin Silvestrovin, John Cagen, Terry Rileyn ja Karlheinz Stockhausenin musiikista.

■ Neuvostoviranomaiset pitivät Ljubimovia epäilyttävänä eikä hän saanut vuosiin matkustaa ulkomaille.

■ Perehtyi barokin historiallisesti valistuneisiin esityskäytäntöihin ja perusti Moskovan barokkiorkesterin ja Alternativa-musiikkifestivaalin. Soittaa wieniläisklassikoita myös fortepianolla. Valtava ohjelmisto barokista nykymusiikkiin.

■ Päästyään ulkomaille teki suuren solistiuran arvostetuimmissa konserttisaleissa. Monikymmenkertainen Suomen-vieras.

■ Pitkäaikainen professori Moskovan konservatoriossa ja Salzburgin Mozarteumissa. Asuu tällä hetkellä Pariisissa.

Oikaisu 21.4. klo 19.00. Videon tiivistelmässä Ljubimov soittaa Schubertin impromptua opus 90 nro 2, ei opusta 90 nro 4 kuten ensin mainittiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat