Englantilaisperhe pyörittää raharikkaille brittituristeille tarkoitettua hotellia Italiaan sijoittuvassa koukuttavassa epookkidraamassa

Sukupolvien hierarkkisen komentoketjun säröily muodostaa yhden sarjan lupaavista perusjännitteistä.

Natascha McElhone näyttelee Bella Ainsworthia, joka on perustanut puolisonsa kanssa hotellin Italian Rivieralle.

22.4. 2:00 | Päivitetty 22.4. 11:15

Matt Bakerin kirjoittama ja Adam Wimpennyn ohjaama kuusiosainen sarja sijoittuu Italian idylliseen Portofinoon, mutta kuvattiin lähinnä Kroatiassa.

Tapahtumat ajoittuvat kolmeen viikkoon kesällä 1926. Ensimmäisen maailmansodan muistot ovat osin sananmukaisesti iholla, ja diktaattoriksi julistautuneen Mussolinin myötä fasismin rautasaapas voimistaa komentoaan myös kalastajakylän lenseässä idyllissä.

Avausepisodi esittelee laajan henkilögallerian. Kuten niin monessa muussakin fiktiivisessä viihdedraamassa, yhdistetään aikansa arvojen kuvaukseen jälkiviisasta modernia sievistelyä.

Kuin nykypäivän tasavertaisuuden hengessä tarina kyllä huomioi naiset toimijoina siinä missä miehetkin, mutta viimemainituille jää kaikki käskyvalta. Väkivaltaisia fasisteja lukuun ottamatta ovat sarjan huijarit ja konnat järjestään pukumiehiä, arvostettuja perheenisiä, vaimojensa ja lastensa julmiakin alistajia.

Sukupolvien hierarkkisen komentoketjun säröily muodostaa yhden lupaavista perusjännitteistä, mutta jopa rintamakauhut kokeneen sukupolven lasten on kovin vaikea olla tottelematta vanhempia sukulaisiaan.

Osa tarinan naisista kuitenkin rohkaistuu itsenäistymään miehisten ikeiden alta. Tähän kannustaa ennen kaikkea yksi poikkeuksellisen itsellinen naisvieras, jonka hahmoon on kerätty koko joukko kliseitä, sekä suojelusta tarjoava äveriäs kreivi.

Sarjaa kiitettäköön siitä, että sen juonipunos saa koukuttaviakin käänteitä ennen sovinnaista päätösepisodia.

Hotelli Portofino, TV1 klo 19.00 ja Yle Areena (12).

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat