Yhteisö ja yhteys toisiin korostuvat esityksessä, jonka raaka läsnäolo sai kriitikon silmät kyyneliin

La Familian tarinat uppoavat katsojan ytimeen ja esityksen sydän sykkii flamencon rytmiin.

Porttiteatterilaisia Kaari Martinin La Familia -koreografiassa.

10.5. 14:47

Tanssi

La Familia Tanssin talossa 9.5. Porttiteatteri ja Compañía Kaari & Roni Martin.

Porttiteatterin ja Compañía Kaari & Roni Martinin yhteistuotanto La Familia tempaa katsojan mukaansa ja esiintyjien läsnäolo tekee vaikutuksen. Noin tunnin mittainen esitys sai ensi-iltansa Tanssin talon Pannuhallissa.

Porttiteatteri on vapautuneiden ja vapautumassa olevien vankien yhteisöteatteri, joka yhdistää ammattitaiteilijat ja rikostaustaiset esiintyjät. Compañía Kaari & Roni Martinin puolestaan on kansainvälinen taiteilijaryhmä, jonka teoksissa suomalainen nykytaide kohtaa flamencon rytmit.

La Familia on silottelematon kuvaus elämästä ja perheestä. Näyttämölle nousee neljä muusikkoa sekä kymmenen Porttiteatterin esiintyjää. Esitys yhdistää yhteisöteatteria, tanssia ja musiikkia.

Flamencon rytmi kulkee läpi esityksen Juan Antonio Suárez Canon flamencokitarassa sekä taputuksissa ja polkaisuissa. Victor Carrascon lauluääni saa väristyksen kulkemaan kehossa. Musiikki on esityksen sykkivä sydän ja toisaalta jännite, joka tiivistyy, kasvaa ja lopulta vapautuu.

Kaari Martinin koreografiassa esiintyjät muodostavat suuren perheen. Liike leikittelee nykytanssin ja flamencon piirteillä ja purkautuu toisinaan improvisointiin. Toistuvana muotona asetutaan perhepotrettiin, jossa jäsenten välinen läheisyys ja etäisyys toteutuu kosketuksessa ja katseissa.

Kukin esiintyjä nousee vuorollaan kertomaan oman tarinansa. Vuorotellen pyristellään perheestä irti ja kaivataan yhteyttä muihin ryhmän tukiessa varauksetta kulloinkin tarinaansa kertovaa henkilöä.

Jokaisella esiintyjällä on oma tyylinsä ja rytminsä. Vaikutuksen katsojaan tekee esiintyjien raaka läsnäolo, ne hetket, jolloin roolit tuntuvat katoavan esiintyjän ja katsojan väliltä.

Vakava nainen seisoo keskellä näyttämöä ja kertoo perheensä katkerasta perinnöstä. Hänen läsnäolonsa on läpitunkevaa ja kyyneleet sumentavat näkökenttäni.

“Heimoni on perheeni!”, huutaa toinen esiintyjä huiman fyysisen monologin lopuksi. Kärsimys sulaa pois kasvoilta ja hän aloittaa riehakkaan tanssin kärrynpyörineen.

Sitten parrakas mies tanssii kukkona ryhmän huutaessa kannustuksia taustalla. Ja hän kertoo karun tarinansa humoristisesti sävytettynä spoken word -runona.

Tarinoista välittyy rujo kuva perheen nurjasta puolesta, väkivallasta, hyväksikäytöstä ja alkoholismista. Toisaalta perhe on oma heimo ja lämmin syli, joka odottaa niin pitkään kunnes olet valmis sylissä pidettäväksi.

Päällimmäiseksi tunteeksi katsojalle jää lopulta esiintyjien luottamus tulevaisuuteen ja korjaava rakkaus omiin lapsiin.

Kaari Martinin koreografiassa esiintyjät muodostavat suuren perheen. Liike leikittelee nykytanssin ja flamencon piirteillä ja purkautuu toisinaan improvisointiin.

La Familia, koreografia Kaari Martin, lavalla Porttiteatterilaiset Hanna, Hessu, Hilu, Kami, Kari, Ola, Pekka, Pete, Tarmo ja Timo sekä Juan Antonio Suárez Cano, Victor Carrasco, Sanna Salmenkallio ja Roni Martin. Musiikki Roni Martin, flamencokitaraosuudet Juan Antonio Suárez Cano. Esitysdramaturgia Atro Kahiluoto, valosuunnittelu Jukka Huitila.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat