Kiinaan sijoittuva absurdi ja jopa järkyttävä dokumentti näyttää, mitä arvoille ja kansalaisille on tapahtumassa markkinatalouden rattaissa

Jessica Kingdonin Ascension-dokumentti oli tänä vuonna Oscar-ehdokkaana.

Työntekijöitä opetetaan hymyilemään niin, että näkyviin tulee kahdeksan etuhammasta. Ei enempää eikä vähempää.

28.4. 2:00 | Päivitetty 28.4. 10:27

Kiinasta on ymmärrettävä ensin mittakaava. Kaikkea on järjettömän paljon, sekä ihmisiä että esimerkiksi tuotteita, joita ihmiset valmistavat.

Yhdysvaltalaisen, kiinalaistaustaisen ohjaajan Jessica Kingdonin Ascension-dokumentista välittyy nimenomaan mittakaava. Työntekijä viimeistelee muovisen seksinuken anatomisia yksityiskohtia, samalla näemme kokonaisen salin näitä länsimaisten naisten näköisiä nukkeja ja ajatuksissamme niiden määrä kasvaa ja kasvaa.

Suurin osa tavaroistamme on tehty Kiinassa.

Kingdonin dokumentti ei kuitenkaan kerro ihmisistä tehtaissa vaan ihmisistä Kiinassa. Miten länsimainen markkinatalous on muokannut ja muokkaa juuri kiinalaisten arvomaailmaa?

Tavalliset kiinalaiset on saatu uskomaan, että raha ja menestys ovat elämän tärkeimmät tavoitteet. Niiden nimissä he ovat valmiita nöyryytyksiin, jopa fyysisiin mutta ennen kaikkea henkisiin.

He opettelevat käyttämään veitsiä ja haarukoita palvellakseen maan uutta yläluokkaa, joka imitoi länsimaista luksusta. Miellyttääkseen länsimaisia asiakkaita heidän on suostuttava jopa halaamaan heitä, vaikka se ei lainkaan kuuluu kiinalaiseen tapakulttuuriin.

Dokumentissa ei ole kertojaa tai kommentoijaa, vaan se on rakennettu loistavan äänisuunnittelun, Dan Deaconin musiikin sekä Kingdonin ja hänen aviomiehensä Nathan Truesdellin hurjan kuvauksen varaan. Kokonaisuuteen syntyy erikoinen pohjavire, jossa absurdi yhdistyy lähes kauhun tunteisiin.

Dokumentti alkaa ja päättyy vanhoihin kiinalaisiin viisauksiin, joiden kirjoittaja on ohjaajan isovaari.

Ascension oli tänä vuonna Oscar-ehdokkaana.

Ascension – nousu, Teema klo 21.00 ja Yle Areena.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat