Kun Paula Vesala kritisoi Instagramissaan tapahtuma-alan rajoituksia, jopa ministeri vastaa – Musiikkiala äänesti laulajan vaikutus­­valtaisimmaksi mielipide­vaikuttajaksi

Mars-festivaalin äänestyksessä arvioitiin, että Nelonen Median musiikkijohtaja Mikko Koivusipilällä on eniten valtaa suomalaisessa musiikkibisneksessä.

Mikko Koivusipilä ja Paula Vesala valittiin vaikutusvaltaisimmiksi musiikkialalla.

28.4. 12:50

Vaikka kuva Hailuodon rannasta oli aurinkoinen, teksti ei ollut.

Laulaja Paula Vesala ihmetteli kuvapalvelu Instagramissa syksyllä 2020, miksi jopa pääministeri kommentoi UPM:n paperitehtaan sulkemisesta aiheutuvaa työttömyyttä, mutta koronarajoitusten takia alas ajettu tapahtuma-ala oli jäänyt lähes kokonaan ilman koronatukia.

Viesti luettiin. Siitä tykkäsi lähes 20 000 käyttäjää, ja sitä kävi kommentoimassa jopa silloinen tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk.), jonka Vesala merkitsi mukaan julkaisuun. Seuraajia Vesalalla on lähes 160 000.

Päivitys on yksi esimerkki siitä, kuinka laulaja ja näyttelijä Paula Vesala osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun omasta alastaan. Sosiaalisen median lisäksi Vesala on osallistunut vaikuttamistyöhön esimerkiksi tapahtuma-alan mielenosoituksissa ja opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmässä.

Koronarajoitusten lisäksi Vesala on ottanut kantaa muun muassa EU:n tekijänoikeusdirektiiviin.

Vaikutustyön ovat huomanneet myös musiikkialan toimijat, jotka äänestivät Paula Vesalan vaikutusvaltaisimmaksi musiikkialan mielipidevaikuttajaksi. Tulos julkaistiin musiikkialan Mars-festivaaleilla Seinäjoen Rytmikorjaamolla torstaina aamupäivällä.

Kysely lähetettiin vajaalle sadalle musiikkialan toimijalle, joista noin kolmannes vastasi. Joukossa oli ohjelmatoimistojen, musiikkia seuraavien medioiden, levy-yhtiöiden, musiikkialan järjestöjen ja tapahtumajärjestäjien edustajia. Vastaajia pyydettiin luettelemaan tärkeysjärjestyksessä viisi musiikki- tai media-alan toimijaa, joiden ”julkilausutuilla mielipiteillä on eniten vaikutusta arvoihin ja asenteisiin”.

Toiselle sijalle äänestettiin Tavastian toimitusjohtaja Juhani Merimaa ja kolmannelle sijalle toimittaja Maria Veitola.

Mars-festivaalin puheohjelmavastaava ja Provinssin festivaalijohtaja Sami Rumpunen arvelee, että mielipidevaikuttaja-kategoria laittoi monet vastaajat pohtimaan kysymystä, joka oli heille uusi. Vastaajat nimesivät yhteensä 52 mielipidevaikuttajaa, joista 67 prosenttia oli miehiä.

”Mielipidevaikuttaja-sarjassa oli lukuisia vastaajia, jotka eivät jättäneet täyttä viiden vastauksen kuponkia”, Rumpunen kertoo.

Samassa kyselyssä kysyttiin, kenellä on eniten valtaa suomalaisessa musiikkibisneksessä. Vaikutusvaltaisimmaksi äänestettiin Nelonen median musiikkijohtaja Mikko Koivusipilä, jonka vastuulle kuuluvat kaikki Nelonen Median musiikkipäätökset sekä televisio- ja radiokanavilla että tapahtumatuotannossa.

Samat nimet toistuvat molemmissa äänestyksissä. Musiikkibisnes-listauksessa toiselle sijalle äänestettiin ohjelmatoimisto Fullsteamin pääpromoottori Rauha Kyyrö, joka oli mielipidevaikuttaja-listauksessa sijalla neljä. Tavastian Juhani Merimaa äänestettiin kolmanneksi.

Musiikkibisnes-äänestyksen neljännen sijan jakoivat vienninedistämisjärjestö Music Finlandin toiminnanjohtaja Kaisa Rönkkö ja suoratoistopalvelu Spotifyn Suomen-osaston Samuli Väänänen.

Vastaavanlainen alan sisäinen kyselytutkimus on tehty viimeksi vuonna 2008 musiikkilehti Rumbassa. Silloin mielipidevaikuttaja-kategoriaa ei ollut, vaan sen tilalla äänestettiin musiikkimedian vaikuttajaa.

Musiikkibisnes-kategoriassa samat viisi ihmistä on äänestetty kärkikymmenikköön sekä vuonna 2008 että 2022: Rauha Kyyrö, Kimmo Valtanen, Juhani Merimaa, Niko Nordström ja Asko Kallonen.

Sami Rumpunen ei ole siitä yllättynyt.

”On selvästi nähtävissä, että urat johtavissa asemissa ovat pitkiä ja henkilökohtaiset verkostot kasvavat vuodesta ja useissa tapauksissa vuosikymmenestä toiseen. Niiden arvo meidän alallamme on merkittävä”, Rumpunen sanoo.

Paula Vesala kommentoi äänestystulosta Helsingin Sanomille sähköpostitse.

”Ykkössijani kyselyssä paljastaa valitettavan totuuden, jonka kanssa painimme koko ajan”, Vesala kirjoittaa.

Hänen mukaansa media ei ole juuri tarttunut tapahtuma- tai musiikkialan järjestöjen teettämiin tutkimuksiin tai antamiin lausuntoihin.

”Media uutisoi niistä usein vasta, kun julkisuuden henkilö sometti tai kertoi muulla tavoin ihan samat asiat”, Vesala kirjoittaa.

”Sanotaan, että tulevat kulttuurin leikkaukset ovat ’odotettua pienemmät’. En tänään vielä tiedä, mihin ne tulevat kohdistumaan, mutta kun kohtaamme suuria yhteiskunnallisia muutoksia, meitä auttaa niissä kulttuuri.”

Nelonen Media on osa Helsingin Sanomia julkaisevaa Sanoma-konsernia.

Musiikkialan vaikuttajat 2022, äänestyksen tulos

Musabisnesvaikuttajat

1. Mikko Koivusipilä, musiikkijohtaja, Nelonen Media

2. Rauha Kyyrö, head Promoter, Fullsteam

3. Juhani Merimaa, toimitusjohtaja, Tavastia (ym.)

4. Samuli Väänänen, senior editor, Spotify Finland

4. Kaisa Rönkkö, toiminnanjohtaja, Music Finland

6. Niko Nordström, Warner Music Finland

7. Tapio Hakanen, YleX

8. Kimmo Valtanen, Universal Music Finland

9. Jake Hannula, Warner Music Live

10. Asko Kallonen, Warner Music Finland

Mielipidevaikuttajat

1. Paula Vesala, muusikko / artisti

2. Juhani Merimaa, toimitusjohtaja, Tavastia (ym.)

3. Maria Veitola, televisio- ja radiojuontaja (ym.)

4. Rauha Kyyrö, head promoter, Fullsteam

5. Mikko Kosonen, muusikko

6. Kaisa Rönkkö, Music Finland

7. Oskari Onninen, Helsingin Sanomat (ym.)

8. Jone Nikula, Radio Rock

9. Renaz Ebrahimi, Yle Kioski (ym.)

10. Mikko Meriläinen, Soundi

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat