Ruusu Haarlan Seksiesitys ottaa kaiken huumorin irti siitä, kuinka hankalaa aikuisten on puhua seksistä nuorille

Nuorille suunnatun esityksen voi tilata koululuokkaan.

Sijaisopettaja (Marika Parkkomäki) joutuu pitämään seksuaalikasvatustuntia Ruusu Haarlan teoksessa, jota voi tilata esimerkiksi kouluihin.

6.5. 13:34

Seksiesitys Unga Teaternin kotinäyttämöllä Lillklobbissa 5.5. ★★★★

Muistatteko, miten kiusallista oli kuunnella opettajien seksuaalivalistusta koulussa? Itse muistan, että kaikki asiat kerrottiin liian myöhään. Ja sitäkin suurempi ongelma oli, että seksuaalisuus irrotettiin kaikesta muusta maailmasta irralliseksi osa-alueeksi.

Oli ikään kuin olemassa maailma, jossa oli kaikenlaisia asioita, kuten historiaa, politiikkaa ja taidetta. Ja sitten oli joku omituinen oma nurkkansa, jossa sijaitsi seksi. Sitä demonstroitiin näyttämällä tekopenis ja vetämällä sen päälle kondomi.

Unga Teaternin uusin teos, Ruusu Haarlan kirjoittama ja ohjaama Seksiesitys kertoo seksuaalisuudesta nuorille aivan toisin. 12–16-vuotiaille suunnattu teos ei toista lapsuuteni seksuaalikasvatusesitysten virheitä. Seksiesityksessä seksi nimittäin liitetään kaikkiin elämän osa-alueisiin ja kaikkiin kouluaineisiin. Seksuaalisuus virtaa siinä väkevänä voimana, joka vaikuttaa maailman muutosten taustalla.

Keskiajalta nykyiseen kapitalistiseen maailmajärjestykseen kurottava esitys tarjoilee tietoa yhtä oivallisessa paketissa kuin Liv Strömqvistin feministisen sarjakuvat. Tuhdissa paketissa riittää nimittäin oivallettavaa myös aikuiskatsojalle. Seksiä käsitellään nuortenesityksissä toki usein. Nyt kuitenkin hypätään sellaisen yhteiskuntakriittisen seksuaalihistorian pyörteisiin, etten heti löydä sille vertailukohtaa.

Seksiesitys kertoo seksuaalikasvatustunnista, jota luokkaan tulee pitämään hermostunut sijainen. Esitys ottaa kaiken huumorin irti siitä, miten hankalaa aikuisten on puhua seksistä nuorille.

Opettaja (Marika Parkkomäki) tulee luokan eteen hermostuneena, nuttura kireällä. Mukanaan hän raahaa jättikokoista kangaspenistä ja ihmisen pään kokoista neulottua vulvaa. Heti alkuun lattialle tipahtaa eroottinen kioskikirja, jota opettaja alkaa peitellä.

Opettaja hikoilee ja änkyttää selittäessään kukkien ja mehiläisten ja murrosiän kuohujen merkityksestä. Lopulta hän heittää tiukan jakkupuvun pois ja alkaa kertoa siitä, mitä seksi on eri aikakausina merkinnyt ja miksi. Sen ohella hän kertoo myös oman henkilökohtaisen seksuaalihistoriansa, johon kuuluu erilaisia seksileikkejä lapsena, epätoivoisia ihastumisia sekä kaksikymppisenä Irc-galleriasta löytynyt eka poikaystävä.

Nuoren polven nouseva ohjaaja Haarla tunnetaan autofiktiivisistä teoksistaan, joissa hän käsitteli lapsuutensa traumoja. Ehkä vähemmälle huomiolle aikoinaan jäi, että Haarlan teosten vahvuus ei sijainnut sokeeraavassa aiheessa vaan siinä, miten äärimmäisen herkkiä ne olivat nyansseille ja miten laajaa niiden ajattelu oli ilman että esitykset hajosivat.

Samat hyveet tekevät Seksiesityksestäkin hienon. Kyky kiteyttää henkilökohtaisuudesta esiin jotain todella yleispätevää vaikuttaa Seksiesityksenkin keskiössä. Hulvattomat rekvisiitat, nukketeatteri ja puvut riemastuttavat. Parkkomäen esiintymisen huumori hykerryttää hienojakoisuudellaan ja armollisuudellaan.

Esitys tarjoilee yhtäältä seksivalistusta, mutta toiselta tasoltaan se kertoo siitä, miksi seksi on hankala aihe. En tiedä, pitäisikö sen ollakaan helppo. Monet asiat elämässä vain ovat hankalia, jos ne ottaa tosissaan.

Opettaja näyttää, miten haavoittuvaisiksi seksuaalisuus tekee kaikki ihmiset koko heidän elämänsä ajan. Aikuisuus ei tee valmiiksi. Seksiesitys luo silti myös turvaa. Aikuiset kykenevät antamaan nuorille läsnäoloa, raameja ja valaisevia perspektiivejä, joiden avulla seksuaalisuutta voi pohtia.

Seksiesityksen voi tilata koululuokkaan, mutta sitä esitetään myös teatterin omassa kotipaikassa Espoon Lillklobbin idyllisessä kartanossa. Kaksikielisen Unga Teaternin kunnianhimoisten teosten soisi olevan tutumpia suomenkielisellekin katsojille.

Käsikirjoitus, ohjaus ja lavastus Ruusu Haarla, näyttämöllä Marika Parkkomäki, nuket Elina Ström, Ruusu Haarla, Heini Maaranen, puvut Elina Ström, äänisuunnittelu Markus Tapio.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat