Cosmopolitanin ja Esquiren piti kadota Venäjältä, mutta julkaisija päättikin nimetä lifestyle-brändit uudelleen ja jatkaa

”Nyt me voimme tehdä itse jotakin omaa”, kustantaja Natalia Vesnina venäläisyhtiö Independent Mediasta kommentoi.

Cosmopolitania on julkaistu venäjänkielisenä pitkään. Kuvan lehti on vuodelta 2005.

7.5. 6:00 | Päivitetty 7.5. 9:49

venäläinen mediakenttä muuttuu poikkeuksellisella tavalla Ukrainan-sodan ja sitä seuranneiden pakotteiden ja läntisten yhtiöiden vetäytymisen myötä.

Tuorein ilmiö on Cosmopolitanin ja Esquiren kaltaisten aikakauslehti- ja lifestylebrändien ilmestyminen jatkossa samanhenkisinä mutta Venäjän markkinoille keksityillä, aivan uusilla nimillä.

Taustalla on amerikkalaisten oikeudenomistajien vetäytyminen Venäjän-markkinoilta. Mediakonserni Condé Nast ilmoitti aiemmin maaliskuussa jäädyttävänsä liiketoimensa Venäjällä. Condé Nast julkaisee muiden muassa GQ, Glamour ja Vogue-nimisiä tunnettuja lifestyle-julkaisuja.

Vastaavan päätöksen teki maaliskuussa myös mediakonserni Hearst, joka oli julkaissut venäläisen kumppanin kautta Venäjällä venäjänkielisinä versioina Cosmopolitania, Esquirea, Harper’s Bazaaria, Men’s Healthia sekä Good Housekeepingia.

Päätöksen jälkeen Esquire-lehden päätoimittaja kertoi venäläisen uutistoimisto Interfaxin haastattelussa, miten huhtikuun Esquire jää lehden viimeiseksi. Lehteä oli julkaistu Venäjällä vuodesta 2005.

Päätös ei pitänyt kauan.

Torstaina venäläinen kustantaja ilmoitti jatkavansa mediabrändien julkaisua. ”Lehdet, joita julkaistiin aiemmin Hearstin nimissä, saavat nyt uudet nimet”, ilmoitti kustantaja Natalia Vesnina venäläisyhtiö Independent Mediasta.

Julkaisupäätöksestä kertoneen uutistoimisto Tassin mukaan julkaisut jatkavat samanhenkisinä vaikka nimet muuttuvat.

Nimenmuutosten ajankohtaa ei kerrottu. ”Olemme kiitollisia Hearstille, mutta nyt me voimme tehdä itse jotakin omaa”, kustantaja Vesnina totesi venäläisjulkaisu People Talkin haastattelussa. Haastattelun perusteella julkaisujen päätoimittajat pysyvät samoina kuten myös julkaisujen alustat netissä.

”Päällystetystä paperista on jo selvästi pulaa, ja jos mikään ei muutu, emme pysty painamaan lehtiä”, Vesnina kertoi korostaen että kiinnostus paperisiin lehtiin oli edelleen suurta.

Sotatilanteessa monilla muillakin toimialoilla läntiset oikeudenhaltijat ovat törmänneet Venäjällä poikkeuksellisiin tilanteisiin.

Pikaruokaketju Burger King ei saanut ravintoloitaan suljettua Venäjällä, ja joissakin Venäjän elokuvateattereissa on ryhdytty esittämään läntisistä elokuvista piraattikopioita.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat