Yhdysvaltalainen taidemaalari Georgia O’Keeffe oli edelläkävijä ja esikuva, mutta henkilökuva antaa suurimman painon hänen miessuhteelleen

Georgia O’Keeffe, modernismin pioneeri ei kerro tarpeeksi kuvataiteilijasta ja hänen työstään.

Taidemaalari Georgia O’Keeffe asui vuodesta 1949 vakituisesti New Mexicossa, jonka luonto oli hänen suurin innoittajansa. Tunnettu yhdysvaltalainen Tony Vaccaro kuvasi O'Keeffen siellä vuonna 1960 esittelemässä maalaustaan Pelvis Series, Red with Yellow (1945).

21.5. 2:00 | Päivitetty 21.5. 9:53

Melkein satavuotiaaksi elänyt taidemaalari Georgia O’Keeffe oli hyvin tarkka tyylistään – millaisia vaatteita ja asusteita käytti sekä miltä ylipäätään näytti – koska kuulemma muokkasi itsestään brändiä.

New Yorkissa viisi vuotta sitten järjestetyssä tyylinäyttelyssä muistettiin, että maailmankuulun taiteilijan (1887–1986) modernistista elämää jäsensi myös suomalainen design. Hänellä oli kotitalossaan New Mexicossa ainakin Arabian posliinia, suomalaisamerikkalaisen Eero Saarisen kalusteita sekä vaatekaapissa neljä Marimekon mekkoa, jotka hän oli ilmeisesti hankkinut 1960-luvun alussa.

Dokumentissa Georgia O’Keeffe, modernismin pioneeri (2021) tästä mieltymyksestä ei mainita sanallakaan, mutta ei monesta muustakaan.

Taidemaalari Georgia O'Keeffen ensimmäinen galleristi ja mentori oli valokuvaaja Alfred Stieglitz, jonka kanssa hän avioitui 1924. Paljon taiteilijoita ja poliitikkoja kuvannut Arnold Newman otti tämän muotokuvan 1944, kaksi vuotta ennen Stieglitzin kuolemaa.

Saksalaisen Evelyn Schelsin dokumentti on keskittyvinään O’Keeffeen edelläkävijänä ja esikuvana, suurena amerikkalaisena kuvataiteilijana.

Asiantuntijat puhuvat siinä kyllä kunnianhimoisesta, omapäisestä ja itsenäisestä naisesta. Silti hänen poikkeuksellista tarinaansa ei ole pystytty kertomaan ilman taustalla koko ajan väijyvää miestä ja riuduttavaa romanttista juonnetta.

Mies on reilusti vanhempi Alfred Stieglitz (1864–1946), galleristi ja valokuvataiteen edistäjä, jonka kanssa O’Keeffe oli on-off-suhteessa kolmisenkymmentä vuotta aina Stieglitzin kuolemaan asti.

Stieglitzillä oli kyllä osansa O’Keeffen urakehitykseen varsinkin 1920-luvulla, jolloin hän otti tulevasta aviovaimostaan satoja valokuvia – ja aikalaisia myös shokeeranneita alastontutkielmia.

Silti dokumentissa tuhlataan – ääneen luettuine rakkauskirjeineen – turhan monta minuuttia suhteen erittelyyn ja annetaan samalla ymmärtää, että O’Keeffen valintoja ainakin jossain määrin ohjasivat ”sydänsurut”.

Georgia O’Keeffe muutti vuonna 1925 New Yorkin uuden Shelton-hotellin 28. kerrokseen ja innostui maalaamaan sarjan pilvenpiirtäjistä. Tämä katutason teos on New York Street with Moon (1925).

Korostetun elämäkerrallinen ja kronologisesti etenevä Georgia O’Keeffe, modernismin pioneeri ei siis ole taiteilijadokumentti, jossa puhuttaisiin kovinkaan paljoa itsestään kuvataiteesta. Teoskuvia kyllä vilautellaan kymmeniä ja onneksi kaikista O’Keeffen keskeisistä vaiheista: hiilipiirroksista kaupunkimaalauksiin, kuuluisista ”seksuaalisista” kukkamaalauksista maisemamaalauksiin.

Dokumentin valaisevin osa on kuvattu vaikuttavissa maisemissa New Mexicossa, jossa O’Keeffe asui kuolemaansa saakka lähes neljäkymmentä vuotta. Samoihin maisemiin sijoittavat myös dokumentissa käytetyt O’Keeffen haastattelufilmit, joista välittyy hänen suorasukainen persoonansa.

Georgia O’Keeffe, modernismin pioneeri, Teema klo 20.00 ja Yle Areena.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat