Kova taso jatkui Sibelius-viulukilpailussa – Paganini aiheutti päänvaivaa myös kolmannelle suomalaiskilpailijalle

Perjantain alkuerissä vaikutuksen tekivät Yhdysvaltojen Karisa Chiu, Etelä-Korean SongHa Choi ja Ranskan Sarah Jégou-Sageman.

Yhdysvaltojen Zachary Brandon aloitti perjantain alkuerän. Pianistina Matilda Kärkkäinen.

21.5. 10:15

Klassinen

Kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun toinen alkueräpäivä perjantaina 20. toukokuuta Sibelius-Akatemian konserttisalissa.

Sibelius-viulukilpailun perjantaiaamun alkuerän aloitti Yhdysvaltojen Zachary Brandon Bachin a-molli-sonaatin Gravella ja Fuugalla. Gravessa tulkinta oli ehjä, Fuugassa hän haki ja löysi suurta sointia. Sibeliuksen Tanz-Idyllessä ja Berceusessa tunneasteikko oli laaja ja pirskahteli romanttisen tunteikkaisiin purkauksiin. Brandon soitti taitavasti myös Paganinia, vaikka hetkittäin jännite tuntui hieman herpaantuvan.

Karisa Chiu

Yhdysvaltojen Karisa Chiu soitti Bachin a-molli-sonaatin Andanten taitavasti ja ornamentoi aiheita ensimmäisen taitteen kertauksessa tyylikkäästi. Sujuva meno jatkui Allegrossa. Paganinin 2. kapriisissa ei ollut kiireen tuntua ja intervallihypyt osuivat hienosti kohdilleen. Samoin 24. kapriisi sai sujuvan ja taitavan tulkinnan. Sibeliuksen Masurkassa hän sytytti viulunsa täyteläisen alarekisterin hienoon sointiin, Rondino oli sopivan kepeä ja Valssi tunteikas.

Jung Min Choi

Etelä-Korean Jung Min Choi teki Sibeliuksen Masurkasta suurilinjaisen konserttisalitulkinnan, ei siis niinkään intiimiä kamarimusiikkia. Hieman samalla tavalla hän tuntui lähestyvän Bachin g-molli-sonaatin Fuugaa, mutta monumentaalisesta lähestymistavasta huolimatta tekstuurit eivät olleet kaikkein selkeimpiä.

SongHa Choi

Etelä-Korean SongHa Choilla Bachin C-duuri-sonaatin Allegro assai oli lennokas ja suurieleinen, ja näyttävä oli myös Sibeliuksen Danse Champêtre nro 1. Hän tulkitsee musiikkia vetävästi ja suurilla linjoilla, mille oli käyttöä Ernstin Letzte Rosessa, vaikka tukalimmissa paikoissa imu hieman hellittikin. Tulkinta-asteikon toisessa laidassa Bachin Largo soi kilpailusuorituksen alussa aforistisen herkästi, Sibeliuksen Valssi puolestaan viehkeästi.

Hawijch Elders

Hollantilainen Hawijch Elders soitti hänkin Ernstin Letzte Rosen. Hänen tulkinnassaan esimerkiksi flageoletti- ja pizzicatoaiheet erottuivat hienosti kiireisten tekstuureiden keskeltä. Bachin g-molli-sonaatin Adagio ja Fuuga jäsentyivät luontevasti. Omimmillaan Elders vaikutti kuitenkin olevan Sibeliuksen Novelletten, Masurkan ja Rondinon tunneilmaisun parissa.

Mira Marie Foron

Toisin kuin Eldersillä, saksalais-italialaisen Mira Marie Foronin soittaessa Bachin g-molli-sonaatin Fuugaa polyfonisen materiaalin vastustus kuului selkeästi, kun soinnut eivät soljuneet yhtä sujuvasti. Sitä vastoin lineaarisempi Presto-osa kirmasi jouhevasti. Sibeliuksen Romanssissa, Epilogissa ja Novelletessa Foronin viulun sointi pääsi syttymään tunteelliseen loimuun. Foron oli valinnut virtuoosiosuudekseen Ernstin Erlkönig-kapriisin, jossa varsinkin pääteeman tremolotekstuurit sähisivät tulisesti, mutta väliin mahtui myös epätarkkuuksia tiukkaan pakatuissa harmonioissa.

Risa Hokamura ja pianisti Sonja Fräki

Japanin Risa Hokamura soitti Bachin g-molli-sonaatin Adagion ja Fuugan virtaviivaisesti ja tarkasti. Tarkkuustyötä oli myös Hokamuran Paganini-soitto: 2. kapriisi sai musikaalisen tulkinnan kaikesta teknisestä vaativuudestaan huolimatta, 11. kapriisi soi puhtaasti. Sibelius-soittokin oli luontevaa, joten kaiken kaikkiaan hieno alkueräsuoritus.

Adrián Ibañez-Resjan

Suomalais-espanjalainen Adrián Ibañez-Resjan aloitti neljännen alkuerän perjantai-iltana. Bachia hän tulkitsi barokkisen suoralla soinnilla ja vähäisellä vibratolla. G-molli-sonaatin Adagio ja Fuuga etenivät välittömästi. Paganini-osuuteen Ibañez-Resjan oli valinnut rinnakkaisoktaaveihin keskittyvät 3. ja 7. kapriisit. Oktaavit soivatkin puhtaina, mutta samalla sointi ei oikein syttynyt nopeammissa aiheissa, kuten 7. kapriisin presto-taitteessa, jonka rytminen profiili jäi aika lailla hahmottomaksi. Sibeliuksessa saatiin kuulla jämerää tulkintaa.

Anna Im

Korealaisen Anna Imin Bach oli sopusuhtaista, hyvin soivaa ja sujuvaa, ohjelmassa samat g-molli-sonaatin Adagio ja Fuuga kuin monella muullakin. Paganinin 1. ja 2. kapriisi osoittivat, että hänen jousikätensä, eli oikea, on hyvässä vedossa ja vasen tarjoaa tarkkaa intonaatiota. Sibelius-osuudessa opus 78:n Romanssi oli lämminhenkinen ja opus 81:n Valssi soi intiimin välittömästi.

Amia Janicki

Sveitsiläis-itävaltalainen Amia Janicki soitti hänkin Paganinin 2. kapriisin ja sen seuraksi 10. kapriisin. Kummassakin kävi ilmi intohimoinen soittajaluonne, mikä oli myös aistittavissa Bachin d-molli-partitan Gigasta. Janicki ei ollut aivan yhtä vaikuttava kapriisitulkki kuin häntä edeltänyt Anna Im. Sibelius-tulkinta oli Masurkassa ja Danse caractéristiquessa tulista ja suurieleistä, ja oli mukavaa kuulla alkuerässä myös Sibeliuksen Scène de danse op. 116, joka on arvoituksellisuudessaan aivan eri maata kuin esimerkiksi paljon soitetut opus 81:n karakterikappaleet.

Sarah Jégou-Sageman

Ranskalainen Sarah Jégou-Sageman on hieno Bach-tulkitsija. Hän soitti suoralla, barokkisella soinnilla, joka säilytti soinnin kiinteän ytimen a-molli-sonaatin Gravessa ja Fuugassa – ja a-molli-sonaatin laajan fuugan valitseminen alkueräohjelmaan jo itsessään antaa kuulijalle vihjeen hänen soittajanluonteestaan. Paganini-osuudessaan hän soitti 10. kapriisin etukäteen ilmoitetun 11. sijaan. Hyvin sujui, ja sitäkin paremmin 24. kapriisi, jonka variaatioissa tulevat käyttöön laajat ilmaisukeinot. Niitä Jégou-Sagemanilla selvästi on. Myös Sibelius-tulkinta oli kypsää ja täysipainoista.

Eun Che Kim

Eteläkorealainen Eun Che Kim soitti varmaa ja sujuvaa Bachia. Paganinin 11. kapriisissa varsinkin andante-taitteet soivat hienosti – presto-taitteen lopulla jännite hieman herpaantui, ja samoin nopean 16. kapriisin kromaattiset aiheet ja laajat hypyt olisivat voinut jäsentyä selkeämmiksikin. Sibeliuksen Romanssissa ja Epilogissa aiheet ehtivät syttyä hehkumaan aivan eri malliin.

Gyehee Kim

Etelä-Korean Gyehee Kim teki vaikutuksen varsinkin Paganinin kapriiseilla. 9. kapriisin kaksoisotteet olivat tarkkoja ja spiccato-aiheet kepeän irtonaisia. 17. kapriisin ääritaitteissa kromaattiset juoksutukset jäsentyivät hyvin, mutta rinnakkaisoktaaveissa intonaatio hieman petti. Sibelius ja Bachkin sujuivat, Sibeliuksen Souvenirin syväsointisesta tunteikkuudesta Berceusen herkkyyteen, ja Bachin d-molli-partitan aforistiseen Sarabandeen ja energiseen Gigaan.

Jeewon Kim

Eteläkorealaisen Jeewon Kimin Bach-osuuden Ciaccona-tulkinnassa oli riskinoton ja vaaran tunnetta, joka kulminoitui alkupuolella jousen lipeämiseen viulun kieliltä. Loistavasti Kim kuitenkin selvitti tilanteen eikä antanut haverin sabotoida koko suoritusta. Enemminkin soittoon tuli entistä enemmän latausta ja välittömyyttä. Ehkä hetkessä elämisestä kertoo myös se, että Ciacconaa lukuun ottamatta koko alkueräohjelma oli muuttunut ennakkoon ilmoitetusta. Paganinin kapriiseissakaan kaikki ei aina ollut vaivatonta. Sibeliuksen Romanssissa kuitenkin päästiin jo seesteisempiin tunnelmiin ja Masurkassa tunteen paloon.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat