Sibelius-kisan finalistit aloittavat urakkansa – ”En ole päässyt kotiin Harkovaan puoleen vuoteen”, kertoo finaaliin selviytynyt ukrainalais­viulisti

Finaali soi Musiikkitalossa perjantaista sunnuntaihin.

Sibelius-viulukilpailun finaaliin ylsivät Inmo Yang (vas.), Yesong Sophie Lee, Diana Adamyan, Nathan Meltzer, Georgii Moroz ja Dmytro Udovytšenko.

25.5. 22:19 | Päivitetty 27.5. 15:51

Sibelius-viulukilpailu jatkuu tänään perjantaina ensimmäisellä finaalilla, jatkuu lauantaina toisella finaalilla ja huipentuu sunnuntai-iltana tuomariston ratkaisuun.

Jokainen finalisti soittaa kahtena iltana kolmesta: yhtenä Sibeliuksen viulukonserton ja toisena konserton annetusta valikoimasta.

Sakari Oramon johtama tuomaristo valitsi kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun finalistit keskiviikkoiltana kolme täyttä päivää kestäneiden välierien jälkeen.

Finaaliin ylsi kaksi ukrainalaista joista Dmytro Udovytšenko aloittaa perjantaina ensimmäisellä konserttoesityksellään. Muut perjantaina aloittavat finalistit olivat Inmo Yang, Diana Adamyan ja Yesong Sophie Lee.

Arviot voi lukea lauantaina aamupäivällä HS.fi:stä.

Huomenna lauantaina urakkansa aloittaa toinen ukrainalainen Georgii Moroz sekä yhdysvaltalainen Nathan Meltzer. Samalla kaksi kilpailijaa ehtii soittaa jo toisen ja viimeisen konserttoesityksensä.

Sibelius-viulukilpailun ukrainalaisfinalistit: Dmytro Udovytšenko ja Georgii Moroz.

Ukraina voitti Euroviisut ja nyt olisi siis mahdollisuus kahteen palkintosijaan myös Sibelius-viulukilpailussa. Samalla kilpailu tarjoaa ukrainalaiselle finalistikaksikolle mahdollisuuden saada lohtua musiikista kotimaan ollessa Venäjän suurhyökkäyksen kohteena.

Varsinkin Dmytro Udovytšenkoa (s. 1999) pidettiin varsin varmana finalistina jo ennakkokaavailuissa. Kyseessä on kiinnostava muusikkopersoonallisuus, joka saattaa näyttää karakterien vaihdokset myös sadunkertojan ilmein vähän kuin Pekka Kuusisto nuorempana.

”Opiskelen Essenissä Saksassa ja viimeksi olin Lvivissä Ukrainassa tammikuussa Lvivin filharmonikkojen kanssa. Mutta koko tilanne on sokki ja vaikea uskoa todeksi. Kotiin Harkovaan en ole päässyt puoleen vuoteen, mutta isäni asuu siellä yhä”, Dmytro Udovytšenko kertoo HS:lle.

Finaalissa hän soittaa pakollisen Sibeliuksen viulukonserton lisäksi Šostakovitšin ensimmäisen viulukonserton.

Lue lisää: Harkovalaiset sanovat HS:lle, että raketit ovat vaihtuneet lento­koneiden pommituksiin: ”Sota on tuossa ikkunan takana”

Lue lisää: Naapurisuhteet venäläisiin ovat tuhoutuneet iäksi, sanoo Irina Tregubova – Harkovalaiset ovat järkyttyneitä, kun venäläisten julmuuksia on alkanut paljastua

Georgii Moroz

Georgii Moroz (s. 2001) syntyi muusikkoperheeseen Kiovassa ja lähti vuonna 2019 jatkamaan opintojaan Singaporeen professori Qian Zhoun johdolla. Sitten iskivät pandemia ja matkustusrajoitukset. Ukrainassa hän on ollut viimeksi kaksi ja puoli vuotta sitten.

”Onneksi perheeni pääsi suurhyökkäyksen alussa ensin maaseudulle mökillemme ja sitten pakoon Puolaan”, hän kertoo.

HS-arviossa on ylistetty hänen hienostunutta, välitöntä sointiaan ja kun musiikki sitä vaatii, myös polttavan intensiivistä suoruutta. Finaalissa hän soittaa Sibeliuksen lisäksi Bartókin toisen viulukonserton.

Diana Adamyan ylsi jälleen kovan kansainvälisen kilpailun finaaliin.

Muista finalisteista Diana Adamyan (s. 2000) lopetti välieräsuorituksensa yleisön innokkaaseen huutomyrskyyn. Münchenissä opiskeleva armenialainen on voittanut Hatšaturjan-kilpailun vuonna 2020 ja Menuhin-kilpailun vuonna 2018. Kokemuksen luulisi siis riittävän vaativaan kahden konserton finaaliin. Toinen niistä on Mendelssohnin konsertto.

Inmo Yang

Viime vuodesta lähtien Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa opiskellut Inmo Yang (s. 1995) on finaalin kokenein kilpailija ja Paganini-voittaja jo vuodelta 2015.

Usein tuomaristot hieman vieroksuvat yli 26-vuotiaita kilpailijoita, koska ikäluokan parhaat ovat melkein aina jo kansainvälisellä uralla. Pandemia kuitenkin siirsi kilpailua ja vähentänee mahdollista ikärasismia. Sitä paitsi yksi poikkeuksellisen korkean yleistason salaisuuksista voi piillä tavanomaista varttuneemmassa kilpailijakaartissa.

HS-arviossa Yangin Lindberg-soittoa pidettiin poikkeuksellisen tarkkana ja taiteilijaluonnetta intensiivisenä. Hän on ainoa finalisti, joka soittaa Carl Nielsenin konserton.

Yesong Sophie Lee

Ikähaitarin toisesta päästä löytyy superlupaus Yesong Sophie Lee (s. 2003) joka täyttää syyskuussa 19 vuotta. Hän voitti jo vuonna 2016 Menuhin-kilpailun nuorten sarjan ja aloitti viime vuonna opinnot arvostetussa Curtis Institute of Musicissa. HS-arviossa ylistettiin esimerkiksi näyttävää virtuoosisuutta ja kepeän taitavaa, ilmavaa soittoa sekä Beethoven-soiton tasapainoisuutta. Beethovenia hän soittaa toisena konserttona finaalissakin.

Nathan Meltzer

Nathan Meltzer (s. 2000) opiskelee yhtä arvostetussa Juilliard Schoolissa ja hänellä on ykkössija Windsorin festivaalin kilpailusta vuodelta 2017.

Hänen soitostaan löytyy HS-arvion mukaan esimerkiksi hienoa ja voimakasta sointia joka saa vastapainokseen hienovaraisia lyyrisiä sävyjä. Tietyissä sävellyksissä Melzeristä irtoaa myös amerikkalaistyylistä makeaa romanttisuutta ja näyttävää, sentimentaalista tulkintaa.

Hän soittaa finaalissa Sibeliusta ja Bartókin toisen viulukonserton.

Suomalaiskilpailijoita oli tällä kertaa kolme, ja parhaaksi eli välierään asti ylsi Kasmir Uusitupa.

Yllätysputoajiin kuului esimerkiksi vaikuttava SongHa Choi.

”Ei se mitään, kaikki on ollut fantastista paitsi se, että en ole ehtinyt tutustua muihin kilpailijoihin. Nyt sekin on mahdollista ja ehdin toivottavasti myös käydä Ainolassa”, Choi kertoo.

Tuomariston puheenjohtaja Sakari Oramo korosti kilpailijoille poikkeuksellisen korkeaa tasoa. Finaaliin oli tunkua myös HS-arvostelujen perusteella. ”Tämä on korkeatasoisin kilpailu vuosikymmeniin”, Oramo hehkutti.

Tyytyväisyyttään korostaa myös vaativan virtuoosikappaleen Capricen välierien tilausteokseksi säveltänyt Magnus Lindberg.

”18 esitystä on ollut valtava kokemus. En ole koskaan kuullut niin paljon esityksiä omasta sävellyksestä kolmessa päivässä. Pelkästään nämä esitykset veivät kolme tuntia välieräpäivistä!” Lindberg kertoo HS:lle

Teknisiä ongelmia ei ollut edes tällaisessa virtuoosikappaleessa, Lindberg sanoo – kenties hitusen armollisesti.

”Musiikki pääsi esiin. Kasmir [Uusitupa] ja Dmytro [Udovytšenko] soittivat kappaleeni jopa ulkoa, mikä on saavutus.”

Lindbergin tilausteos jäi lähes ainoaksi elävän säveltäjän teokseksi koko kilpailussa. Yksi kilpailija sentään oli laittanut välierään tarjolle Lindbergin wuhanilaiskollegan teoksen.

”Toivon kovasti, että nuoret jatkavat uuden musiikin parissa”, Lindberg sanoo.

Finaalissa näin ei tapahdu. Säännöissä mainitussa konserttovalikoimassa ei ole elävien eikä naispuolisten säveltäjien konserttoja, vaikka vaihtoehtoja olisi ollut Kaija Saariahosta Unsuk Chiniin.

Finaali järjestetään perjantaista sunnuntaihin 27.–29.5 klo 18.30. alkaen Musiikkitalossa, osoitteessa Mannerheimintie 13 A.

Jokainen finalisti Sibeliuksen viulukonserton lisäksi toisen konserton annetusta valikoimasta. Helsingin kaupunginorkesteria (HKO) johtaa Anna-Maria Helsing ja Radion sinfoniaorkesteria (RSO) Dima Slobodeniouk.

Finaalin esiintymisjärjestys:

Perjantai 27. toukokuuta.

18.30–19.00 Dmytro Udovytšenko / Helsing / Sibelius

19.00–19.30 Inmo Yang / Helsing / Nielsen

20.00–20.30 Diana Adamyan / Slobodeniouk / Sibelius

20.30–21.00 Yesong Sophie Lee / Slobodeniouk / Beethoven

Lauantai 28. toukokuuta

18.30–19.00 Nathan Meltzer RSO / Slobodeniouk / Sibelius

19.00–19.30 Georgii Moroz RSO / Slobodeniouk / Bartók

20.00–20.30 Diana Adamyan HKO / Helsing / Mendelssohn

20.30–21.00 Yesong Sophie Lee HKO / Helsing / Sibelius

Sunnuntai 29. toukokuuta

18.30–19.00 Dmytro Udovytšenko RSO / Slobodeniouk / Šostakovitš

19.00–19.30 Inmo Yang RSO / Slobodeniouk / Sibelius

20.00–20.30 Nathan Meltzer HKO / Helsing / Bartók

20.30–21.00 Georgii Moroz HKO / Helsing / Sibelius

Palkintojenjako sunnuntaina noin klo 22. HS uutisoi ratkaisun tuoreeltaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat