Sibelius-viulukilpailun viimeisenä välieräpäivänä soitti kolme tulevaa finalistia

Yhdysvaltojen Yesong Sophie Lee häikäisi virtuositeetillaan, Nathan Meltzer jalolla soinnillaan.

Yesong Sophie Lee soitti perjantain välierien ensimmäisenä soittajana ja jatkaa Sibelius-viulukilpailun finaaliin.

25.5. 23:29

Klassinen

Kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun kolmas välieräpäivä 25. toukokuuta Sibelius-Akatemian konserttisalissa.

Kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun viimeiseltä välieräpäivältä eteni finaaliin puolet soittajista eli kolme: Yesong Sophie Lee, Nathan Meltzer ja Georgii Moroz. Kolme muuta finalistia, Diana Adamyan, Dmytro Udovytšenko ja Inmo Yang soittivat ensimmäisenä välieräpäivänä eli maanantaina.

Yhdysvaltojen Yesong Sophie Lee jatkoi välierässä sillä virtuoosilinjalla, jota hän esitteli jo alkuerien kapriisiosuudessaan. Franz Waxmanin Carmen-fantasian näyttävä virtuoosisuus ja kepeän taitava, ilmava soitto kirvoittivat yleisöstä Leen välieräsuorituksen loppuun suuret suosionosoitukset. Sitä ennen Lee tulkitsi Sibeliuksen Humoreskeja sävykkäästi ja Magnus Lindbergin Capricen virtaviivaisesti, hyvällä tasolla. Beethovenin 7. sonaatissa voimakkaat ja lyyriset aiheet olivat hyvässä tasapainossa, ja hitaaseen osaan Lee ja pianisti Mariko Furukawa loivat hienon, suorastaan pysähtyneen tunnelman.

Nathan Meltzer

Leen jälkeen soitti toinen yhdysvaltalaisviulisti Nathan Meltzer, joka teki vahvan ja sujuvasti edenneen tulkinnan Capricesta. Hänen soitossaan on amerikkalaistyylistä makeaa romanttisuutta. Sibeliuksessa hänellä oli hieno ja voimakas sointi, joka sai vastavoimakseen myös hienovaraisia lyyrisiä sävyjä. Richard Straussin sonaatissa ja Saint-Saensin / Ysaÿen Valssi-kapriisissa kuultiin näyttävää, sentimentaalista tulkintaa paahteisella soinnilla.

Fumika Mohri

Japanin Fumika Mohri soitti lähes saman ohjelman kuin juuri häntä ennen soittanut Nathan Meltzer – ainoastaan Ysaÿelta Mohri soitti eri teoksen eli ensimmäisen sonaatin. Sen hän soitti suurieleisesti, voimallisella otteella ja paineisella soinnilla. Straussin sonaatissa hänen viulunsa soi intohimoisesti ja iso sointi-ihanne oli tässäkin teoksessa juuri sopiva. Humoreskeissa kuultiin kiinteää, lämmintä sointia ja voimallista tulkintaa. Caprice olisi voinut olla selkeämpikin.

Georgii Moroz

Ukrainalaisella Georgii Morozilla on soitossaan hienostunut, välitön sointi, joka toi hetkessä elämisen tuntua Sibeliuksen Humoreskeihin. Capricen tulkinnassa oli jatkuvuutta, aiheiden seuratessa toisiaan luontevasti kaikista äkkinäisistä tunnelmanvaihdoksista huolimatta. Béla Bartókin sonaatti sai Morozilta polttavan intensiivisen tulkinnan. Morozin soitossa on suoruutta, joka välittää tehokkaasti Bartókin ankaran sävelkielen tunnelmaa. Ohjelman loppuun Moroz soitti ukrainalaissäveltäjä Viktor Kosenkon laulavan, tummasävyisen tunnelmakuvan Unelmia.

Aoi Saito

Japanilainen Aoi Saito soitti Capricen kauttaaltaan ronskilla otteella, hakematta erityisesti kauneusarvoja, joita teoksessa kuitenkin on paljon. Toisaalta ankara meno sai teoksen lopun koskettavan optimistiset aiheet nousemaan esiin. Sergei Prokofjevin 1. sonaatissa on mahdollisuuksia äärimmäisille kontrasteille, ja niitä Saito ja pianisti Matilda Kärkkäinen tekivätkin, räjähtävistä nopeista osista hitaiden osien autiuteen, joka kolmannessa osassa kävi jo melkein kuulokyvyn rajamailla. Saint-Saënsin / Ysaÿen Valssi-kapriisissa kuultiin suurta sointia ja näyttäviä eleitä, kuten virtuoosikappaleeseen kuuluu. Harmillisesti sävelpuhtaus vietti kauttaaltaan ylöspäin, paitsi ehkä juuri Prokofjevin sonaatissa.

Felicitas Schiffner

Saksan Felicitas Schiffner teki vaikutuksen alkuerässä varsinkin tyylikkäillä Bach- ja Ernst-tulkinnoillaan. Välierässäkin hänen soittonsa oli kypsää. César Franckin A-duuri-sonaatissa kuultiin hienostunutta, makeaa sointia, johon harkittu vibrato toi ranskalaista raukeutta. Sibeliuksessa sointi aukesi lämpimämmäksi, ja Bartókin Rapsodiassa nro 1 ilmaisuasteikko laajeni pelimannihengen suuntaan. Lindbergin Caprice sai perushyvän, joskaan ei täysin viimeistellyn tulkinnan.

Lue lisää: Tässä ovat Sibelius-finalistit – mukana kaksi ukrainalaista

Lue lisää: Kaksi sointi-ihmettä ihastutti Sibelius-viulukilpailussa – Välierät jatkuvat vielä keskiviikon, finalistien nimet selviävät illalla

Lue lisää: Kasmir Uusitupa säväytti Sibelius-kilpailun välierissä, mutta keskiviikkoillaksi jää jännitettävää – vain kuusi huippua mahtuu finaaliin

Lue lisää: Paras soittaja ei välttämättä voita Sibelius-viulukilpailua, sillä venäläis­opiskelijat suljettiin pois: Näin kiisteltyä päätöstä nyt perustellaan

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat