Oikea festarikesä alkoi lähes kolmen vuoden tauon jälkeen – Suomessa tuttuus ja laatu kiinnostavat yleisöä, Barcelonassa korona tuotti yhä pettymyksiä

Festivaalien ohjelmistojen siirtely on tehnyt alkavan kesän ”supervuodesta” myös epäajankohtaisen, kirjoittaa popkriitikko Aleksi Kinnunen.

Primavera Sound -festivaalin yleisöä Barcelonassa kesäkuun 2. päivä. Festivaali järjestetään kahtena peräkkäisenä viikonloppuna.

9.6. 14:44

Aito, oikea festivaalikesä on vihdoin alkanut. Malja ja oodi kaivatulle ilolle – sitten bajamajaan.

Enkä nyt viittaa viime kesän tapaisiin juhannuskinkereihin vaan kansainvälisen tason laadukkaisiin, ulkomaisten pääesiintyjien värittämiin ja kymmenientuhansien kävijöiden kulttuuritapahtumiin. Sellaisia ei ole Suomessa koettu lähes kolmeen vuoteen.

Paluu isoon festivaalihumuun koettiin viime viikonloppuna Hyvinkään Rockfestissä, jossa kaikki vaikutti olleen, J. Karjalaisen sanoin, niin kuin ennenkin.

Hyvinkään lentokentällä juhli kolmen päivän aikana yhteensä noin 60 000 raskaamman rockin ystävää, mitä voi pitää kelvollisena tuloksena.

Järjestäjä tosin julisti tapahtuman hieman erikoisesti loppuunmyydyksi: lauantaina Iron Maiden houkutteli paikalle komeat 25 000 kuulijaa, mutta torstain sateisena avausiltana väkeä oli vain noin 10 000.

Itse saavuin Euroopan suurten festivaalien perinteiseen avaukseen, Barcelonan Primavera Soundiin, joka on tänä vuonna eräänlainen kosto kahdesta menetetystä kierroksesta. Primavera paisui kahden viikonlopun ja laskutavasta riippuen 12 päivän mittaiseksi, mistä huolimatta tapahtuma myi nopeasti loppuun.

Torstain pahasti mönkään mennyt avausilta sai kysymään, onko Primaveran kaltainen konkari unohtanut miten uskollista, maksukykyistä ja hyvää vauhtia harmaantuvaa indierock-yleisöä pidetään hyvänä. Massiiviset helleolutjonot venyivät kuulemma yli tunnin mittaisiksi.

Seuraavana päivänä järjestäjä skarppasi, ja homma toimi taas hienosti.

Kotimaan tutuilla ja laadukkailla musiikin suurtapahtumilla näyttäisi menevän yhtä lailla lupaavasti pikaisen kyselykierroksen perusteella.

Lippukauppa etenee mallikkaasti ainakin Provinssin, Pori Jazzin ja lähimenneisyyden huomattavimman menestystarinan Ruisrockin suunnalla.

Viikon päästä toteutuvan Helsingin Sidewaysin ja elokuun Flow’n myynti on ollut ennätyksellistä, mihin saattaa vaikuttaa aiempien vuosien lippureservi.

Barcelonan auringon alla saatiin muistutus siitä, että vaikka riemu on festarialueella pinnassa, koronapettymyksiä on todennäköisesti luvassa.

Primaveran odotettu pääesiintyjä The Strokes perui ensimmäisen viikonlopun konserttinsa päivän varoituksella koronan vuoksi. Pettyneet festarituristit vaativat rahojaan takaisin, toki turhaan.

Ikävä tilanne, mutta sairastumiselle ei mahda mitään.

Hyvinkäällä ainoa ulkomaisen yhtyeen peruutus johtui sen sijaan lennon yhteydessä kadonneista matkatavaroista.

Ohjelmistojen siirtely epidemian vuoksi jopa parilla vuodella vaikuttaa syöneen festivaalien ajankohtaisuutta. Kun Primaverassa Tame Impala esitti päälavalla parin vuoden takaista albumiaan, tuli ikävä Rosalían ja Arcade Firen tapaisia tämän kevään albumijulkaisijoita, joiden paikka olisi lavalla tänään eikä ensi vuonna.

Esimerkiksi Ruisrockin Major Lazer ja Rockfestin Iron Maiden ovat perintöä kesän 2020 peruutuksilta. Nostalgia-aktien kohdalla – jollaiseksi Major Lazeria voi jo vitsikkäästi sovitella – ei tietenkään ole niin justiinsa. Soittakaa The Number of the Beast (1982), ihan sama minä vuonna.

Festivaalisirkus jatkuu nyt viikonloppuna Turun Kesärauhassa, jota seuraa Helsingin jäähallin tienoon 16. kesäkuuta valtaava Sideways.

Kaisaniemen puiston perinteinen ja monille tärkeä Helsinki-päivän ilmaiskonsertti näyttäisi pudonneen oudosti pois ohjelmasta. Osaako joku kertoa syyn?

Rockfestiä järjestävä Nelonen media live kuuluu samaan konserniin Helsingin Sanomien kanssa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat