Raastava draamasarja kertoo poikansa menettäneestä äidistä, jolle Hillsborough’n traagisten tapahtumien selvittämisestä tuli elämäntehtävä

Raastavinta Anne-sarjassa on päähenkilön vereslihainen ahdistus ja tuska, raivostuttavaa poliitikkojen toimettomuus sekä viranomaisten ja poliisivoimien harjoittama tahallinen peittely ja petollinen harhauttaminen.

Poikansa menettänyt Anne Williams (Maxine Peake) osallistui Hillsborough’n uhrien muistotilaisuuteen huhtikuussa 2009 muun muassa tyttärensä Saran (takana, Lily Shepherd) kanssa.

13.6. 2:00 | Päivitetty 13.6. 9:28

”Yli 90 katsojaa murskaantui kuoliaaksi suoja-aitaa vasten”, kerrottiin Helsingin Sanomien pääuutissivulla vuonna 1989, sunnuntaina 16. huhtikuuta. Neljän palstan uutiskuvassa näkyy useita englantilaisia poliiseja ja etualalla yksi päästä peitelty mies, joka makaa jalkapallokentällä mainoskyltin päällä. Ja sisäsivulla uhreja on lisää.

Kyseessä oli todella ”kaikkien aikojen pahin onnettomuus Englannin urheilukentillä”, kuten uutisen yläotsikko tiivisti edellisen päivän kaaoottiset tapahtumat. Hillsborough’n stadionin tungoksessa ja tungoksen jälkeen samana päivänä kuoli 94 lasta, teini-ikäistä miestä ja naista sekä loukkaantui lähes 800. Huomattava osa uhreista oli Liverpoolin jalkapallojoukkueen kannattajia.

Mutta oliko ihmismassojen murskaava voima sittenkään onnettomuus, ennalta-arvaamattomien onnettomien sattumien kauhea summa?

Kysymys tapahtumien todellisista syistä, vaiheista ja syyllisistä jäsentää nyt minisarja Annea (2022), jonka päähenkilön tietävät ainakin liverpoolilaiset. Viisitoistavuotiaan Kevin-poikansa Sheffieldin Hillsborough-stadionilla menettänyt Anne Williams (1951–2013) taisteli totuuden puolesta sinnikkäästi peräti 23 vuotta aina syöpäkuolemaansa saakka.

Tuskan raastama Anne Williams (Maxine Peake) alkaa selvittää, mihin aikaan hänen viisitoistavuotias Kevin-poikansa oikein kuoli Hillsborough'n stadionilla – ja olisiko hänet voitu vielä pelastaa.

Stadionilla itsekin kolmekymppisenä olleen kirjailija Kevin Sampsonin neliosainen draama hahmottelee kulmakaupassa työskennelleen Williamsin (Maxin Peake) matkan alusta loppuun, traagisesta ottelupäivästä aina viimeisten elonpäivien aktivismiin. Mutta sarjan avaus ja vähättelevältä vaikuttava alaotsikko – Yhden äidin tarina – eivät vastaa täysin tulevaa, johdattelevat harhaankin.

Raastava ja paikoin raivostuttava Anne kertoo Williamsin ja hänen läheistensä kautta suurempaa yhteiskunnallista tarinaa, jolle ei ole vieläkään pantu viimeistä pistettä, vaikka oikeus on toteutunut ainakin osittain. Nyt tiedetään, mitä Hillsborough'n stadionilla todella tapahtui ja miksi.

Raastavaa Annessa on ennen kaikkea Maxine Peaken hahmotteleman roolihahmon vereslihainen ahdistus ja tuska, raivostuttavaa poliitikkojen toimettomuus sekä viranomaisten ja poliisivoimien harjoittama tahallinen peittely ja petollinen harhauttaminen.

Ne ”kruunasi” kuolleiden ja loukkaantuneiden pitkäaikainen julkinen syyllistäminen ”kohtalostaan”: He olivat vain jalkapallohuligaaneja, työväenluokkaisina alempiarvoisia. Tästä asetelmasta olisi helppoa ja houkuttelevaakin kiillottaa Williamsista pyhimyshahmo, mutta hän ei ole Annessa sellainen – ei lastensa äitinä, ei vaiteliaan ja ymmärtävän miehensä puolisona.

Anne, C More

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat