Ruotsalaiset toivat meillä harvoin esitetyn Jesus Christ Superstar -musikaalin Helsinkiin – Ola Salo ja Peter Jöback ovat mestareita omissa soolo­numeroissaan

Jäähallin videoseinille heijastettava livekuva sai aivan erityisen merkityksen Jeesuksen viimeisten päivien tapahtumissa, kirjoittaa kriitikko Lauri Meri.

Jesus Christ Superstar on Andrew Lloyd Webberin säveltämä ja Tim Ricen sanoittama musikaali.

22.6. 13:18

Musikaali

Jesus Christ Superstar, Helsingin jäähalli 21.6.

Ruotsalainen areenakiertue hittimusikaalista Jesus Christ Superstar kiteyttää iskevästi alkuvuoden tunnelmat myös meillä Suomessa.

Kiertueen ensi-illan piti olla Hartwall-areenassa Helsingissä tammikuussa 2022, mutta ensin koronarajoitukset panivat aikataulut uusiksi ja pian jouduttiin etsimään myös uusi esityspaikka Venäjän sotatoimista johtuneiden pakotteiden seurauksena.

Musikaalin esityksiä aikataulutettiin uudelleen myös Ruotsin puolella niin että ensi-ilta päästiin järjestämään vasta toukokuussa Tukholman Avicii-areenalla (ent. Globen). Muutosten takia Helsinki kiepsahti koko kiertueen päätepisteeksi kahdella Helsingin jäähallissa järjestetyllä näytännöllä.

Kiertuetahti on ollut erityisen tiivis, sillä musikaalin pääesiintyjät ovat jo heinäkuun alusta alkaen kiinni omissa juhlakiertueissaan.

Kansainvälinen musikaalitähti Peter Jöback juhlistaa viisikymppistensä ohessa neljäkymmentä vuotta kestänyttä musiikkiuraansa. Ola Salo puolestaan nähdään Helsingin isännöimissä Eurovision laulukilpailussa 2007 Ruotsia edustaneen The Ark -yhtyeen paluukiertueella.

Musikaalin rooleissa nähdään muun muassa Peter Jöback Jeesuksena (vas.) ja Ola Salo Juudaksena.

Juhannusviikko on haasteellinen ajankohta suurille sisätapahtumille, ja tiistain esitykseen olisi hyvin mahtunut kaksinkertainen katsojamäärä.

Tim Ricen kirjoittama ja Andrew Lloyd Webberin säveltämä musikaali soveltuu joka tapauksessa mainiosti suurten estradien teokseksi, ja ruotsalaiset musikaaliosaajat onnistuivat kohtalaisen hyvin tempaisemaan mukaansa jäyhän suomalaisyleisön.

Ohjaaja-koreografi Fredrik ”Benke” Rydmanilla on erittäin selkeä ote teokseen.

Näyttämötilanteet jakautuvat korostetusti kolmeen lohkoon.

Musikaalissa on paljon suuria aarioita, joissa ohjaaja antaa esiintyjien loistaa ilman häiriötekijöitä.

Peter Jöback (Jeesus) ja Ola Salo (Juudas) ovat mestareita omissa soolonumeroissaan, mutta miesten keskinäinen jännite pääsee kunnolla esiin vasta tilanteiden kärjistyessä musikaalin jälkipuoliskolla, jolloin Jeesuksen viimeisten päivien tapahtumat huipentuvat kavaltajan hirttäytymiseen ja vapahtajan ristiinnaulitsemiseen.

Musikaalin jälkipuoliskolla Jeesuksen viimeisten päivien tapahtumat huipentuvat kavaltajan hirttäytymiseen ja vapahtajan ristiinnaulitsemiseen.

Spektaakkelia ei siis rakenneta pelkästään veriseksi ruoskittavan Jeesuksen ja kultalameissaan henkimaailmaan tanssivan Juudaksen varaan, vaan tilaa saavat myös muut roolihahmot.

Janice (Maria Magdalena) ja Patrik Martinsson (Pontius Pilatus) tekevät vahvat roolitulkinnat, ja erityistä kiinnostavuutta on myös papiston edustajissa Kristoffer Hellströmissä ja David Lindströmissä.

Suurissa joukkokohtauksissa korostuu Rydmanin asema esityksen koreografina. Opetuslapset, publikaanit ja kansanjoukot täyttävät tilaa selkeällä ja jäntevällä liikkeellä, joka antaa rytmin ja hahmon kulloisellekin tilanteelle.

Eräänlaisesta koreografiasta on kysymys myös eri henkilöiden välisissä kohtauksissa, joissa videokuvaajat on pantu risteilemään tilanteiden keskelle.

Aarioissa henkilöhahmot nostetaan huomaamattomasti lähikuvaan videoseinämille, mutta useamman henkilön kohtauksissa lavan täyttää levoton ja pirstaleinen kuvapinta, joka on vaihtelevainen myös vaikutukseltaan.

Kaifaksen palatsiin syntyy tiivis tunnelma, kun kamera poikkeuksellisesti pysyy paikallaan ja papisto pyörii sen edessä omia mielipiteitään laukomassa. Mainio on myös kansanjoukoissa syntyvä kaaos, kun kaikki hyvin nykyaikaisella tavalla pyrkivät pääsemään samaan kuvaan kaupunkiin saapuneen supertähden kanssa.

Kaifaksen palatsiin syntyy tiivis tunnelma, kun kamera poikkeuksellisesti pysyy paikallaan ja papisto pyörii sen edessä omia mielipiteitään laukomassa.

Teknisesti esitys toimi moitteettomasti myös sen tärkeimmän asian eli musiikin osalta.

Kristofer Nergårdhin johtama iso orkesteri oli onnistuttu vahvistamaan siten, ettei musiikkia kuunnellessa tuntenut hetkeäkään olevansa kalseassa jäähallissa.

Tuotanto United Stage & Live Nation. Tim Ricen kirjoittama ja Andrew Lloyd Webberin säveltämä musikaali. Ohjaus ja koreografia Fredrik ”Benke” Rydman, kapellimestari Kristofer Nergårdh. Lavastus Lars Östberg, puvut Lehna Edwall, valot Robert Hvenström, ääni Oskar Johansson. Keskeisissä rooleissa Peter Jöback, Ola Salo, Janice, Patrik Martinsson, Kristoffer Hellström, David Lindström, Anton Lundqvist.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat