Hieno ranskalaisdraama Yhdessä kuvaa salattua intohimoa iäkkäiden naisten välillä, ja mukaan punotaan myös jännitysjuonta

Madeleine ja Nina ovat olleet rakastavaisia vuosikymmenten ajan.

Madeleine (Martine Chevallier) ja Nina (Barbara Sukowa) viettävät yönsä ja suurimman osan päivistään yhdessä, mutta muiden ihmisten läsnä ollessa he näyttelevät pelkkiä hyvän päivän tuttuja.

6.7. 2:00 | Päivitetty 6.7. 9:47

Draama

Yhdessä ★★★★

Ranska 2019

Teema klo 21.45

Yhdessä-elokuvan pääpari elää kaksoiselämää. Madeleine ja Nina viettävät yönsä ja suurimman osan päivistään yhdessä, mutta muiden ihmisten läsnä ollessa he näyttelevät pelkkiä hyvän päivän tuttuja, leskeä ja tämän vastapäisessä asunnossa asuvaa naapuria.

Nimettömäksi jäävään ranskalaiskaupunkiin sijoittuva elokuva luo hienovaraisia eroja seitsemänkymppisten päähenkilöidensä välille. Nina Dorn (Barbara Sukowa) on maailmaa kiertänyt berliiniläisnainen ja Madeleine Girard (Martine Chevallier) puolestaan luonut keskiluokkaista ydinperheidylliä, kunnes molemmat ovat löytäneet kodin toistensa luota.

Naiset ovat olleet rakastavaisia vuosikymmenten ajan. Madeleine ei ole kuitenkaan uskaltanut kertoa suhteesta aikuisille lapsilleen (Léa Ducker ja Jérôme Varanfrain) leskeksi jäätyään. Ei, vaikka Nina haluaisi avoimuutta.

Ja pian on liian myöhäistä, sillä salaisuus syvenee tragediaksi. Madeleine saa aivohalvauksen ja menettää puhe- ja liikuntakykynsä. Kun Nina istuu tuskaisena sairaalan odotushuoneessa, Madeleinen tytär ihmettelee, miksi ambulanssin hälyttänyt naapuri on edelleen paikalla.

Ranskalaisdraama on Filippo Meneghettin esikoinen pitkien fiktioelokuvien saralla. Ohjaajan ote on kuitenkin varma, kun hän punoo draamaan mukaan myös jännitysjuonta. Kun Madeleine tuodaan kotiin hoitaja Murielin (Muriel Bénazéraf) vastuulle, Nina käy katsomassa rakastettuaan niin luvalla kuin luvatta. Salaisesta rakkaudesta tulee kirjaimellisesti varjoissa liikkumista.

Samalla elokuva keikauttaa romanssikerronnan lämpöisestä kohti tulista. Ikäihmisten rakkautta ei kuvata pelkästään tyytyväisenä kumppanuutena ja pehmeänä läsnäolona vaan myös roihuavana intohimona. Barbara Sukowa tekee upeaa jälkeä kumppaninsa puolesta taistelevana naisena, joka sortuu reaktioissaan myös ylilyönteihin.

Kuten elokuvalempi usein, myös tämä on vahvimmillaan, kun sen puolesta joudutaan taistelemaan.

Lisäjännitettä tasapainoiseen elokuvaan tuovat Madeleinen aikuiset lapset. Poika ihannoi kuollutta isäänsä, tyttärelle ideaalia edustaa äiti, avioliittoonsa loppuun asti sitoutunut nainen. Kummankaan hellimään tarinaan eivät äidin lesbous ja pitkä sivusuhde mahdu.

Yhdessä ei pyri sovittelemaan kaikkia hahmojensa välisiä ristiriitoja tai tarjoamaan käteviä pikaratkaisuja. Mutta se ei myöskään tingi romantiikasta.

Ranskalaisdraaman maailmassa parisuhteet ovat joskus kulisseja, kun taas joidenkin kulissien takaa saattaa löytyä parisuhteita. Rakkaus versoo yllättävissä paikoissa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat