Netflix tarjoaa ensi vuonna halvempia tilauksia mainoksilla – tunnusten jakaminen on kasvanut yhtiötä riivaavaksi ongelmaksi

Asiantuntijan mukaan Netflixin suunnitelmat kertovat laajemmasta trendistä.

Netflixin tilaajamäärät ovat olleet laskussa kaksi vuosineljännestä peräkkäin.

20.7. 13:48

Netflix aikoo tarjota ensi vuoden alkupuolesta lähtien tilausmuodon, johon sisältyy mainoksia. Netflixin suunnitelmasta uutisoi muun muassa yhdysvaltalainen viihdelehti Variety.

Striimausjätti ilmoitti mainoksia sisältävästä kuukausitilauksesta osakkeenomistajille lähetetyssä tiedotteessa, jossa kerrottiin myös yrityksen viimeisimmän vuosineljänneksen tilaajamääristä.

Lue lisää: Netflixin tilaajamäärä laski lähes miljoonalla – Luku ennakoitua pienempi

Yhtiö ei ole vielä paljastanut tulevan tilausmuodon hintaa, mutta sen kerrotaan olevan nykyisiä paketteja edullisempi. Tällä hetkellä Netflixin edullisin tilausmuoto maksaa Suomessa 7,99 euroa ja kallein 15,99 euroa.

The New York Times kertoi toukokuussa, että Netflix saattaa lanseerata mainosrahoitteisen tilausvaihtoehdon jo loka-joulukuussa. Lehden uutinen perustui Netflixin sisäiseen muistioon.

Lue lisää: The New York Times: Netflixiin voi tulla mainoksia alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin

Viime viikolla Netflix ilmoitti mainoksiin liittyvästä yhteistyöstä Microsoftin kanssa. Netflixin mukaan Microsoft myy mainoksia ainakin uuden tilausmuodon alkuvaiheessa yksinoikeudella.

”Microsoft tukee meitä markkinoinnissa, ja auttaa meitä rakentamaan uuden mainospohjaisen tuotteen”, Netflix kertoi viime viikon tiedotteessa.

Netflixin tilaajamäärät ovat olleet laskussa kaksi vuosineljännestä putkeen. Alkuvuodesta Netflix menetti yli 700 000 tilaajaa, kun se vetäytyi Venäjältä maan hyökättyä Ukrainaan.

Netflixillä on kansainvälisesti yli 220 miljoonaa tilaajaa, mikä tekee siitä suoratoistopalveluiden ylivoimaisen markkinajohtajan.

Digital Media Finlandin konsultti Tommi Rissanen sanoo, että Netflixin viime aikaiset ratkaisut ovat osa suoratoistopalveluiden trendiä, jossa yhtiöt etsivät uusia ansaintamalleja. Myös Disney+ on ilmoittanut mainosrahoitteisesta tilausmallista.

Koronan aikana Netflix ja muut suoratoistopalvelut saivat ison boostin pörssissä, mutta sen jälkeen tulokset eivät olekaan olleet samanlaisia.

”Mainosrahoitteisen tilauksen halvempi hinta voi tuoda palveluille lisää katsojia, minkä lisäksi lineaarisen television aseman laskettua jaossa olisi runsaasti mainosdollareita”, Rissanen sanoo.

Netflix on myös julkistanut uuden strategian tunnusten jakamisen estämiseksi viidessä Keski- ja Etelä-Amerikan maassa. Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan Netflix aikoo veloittaa 2,99 dollaria eli noin 2,92 euroa kuukaudessa uuden kodin lisäämisestä tiliin.

Jatkossa Netflixiä voi katsoa kodin ulkopuolisella televisiolla enintään kaksi viikkoa, kunhan tiliä ei ole aikaisemmin käytetty laitteessa, kerrotaan Netflixin Hondurasia koskevalla tukisivulla. Kahden viikon jälkeen televisio blokataan, jos uutta kotia ei lisätä tiliin. Kahden viikon katselu kodin ulkopuolella on mahdollista kerran vuodessa.

Tunnusten jakamiseen kohdistuvat estotoimet otetaan käyttöön elokuussa Argentiinassa, Dominikaanisessa tasavallassa, El Salvadorissa, Guatemalassa ja Hondurasissa. Maaliskuussa Netflix alkoi testata strategiaa Chilessä, Costa Ricassa ja Perussa.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Netflix-tunnusten jakaminen on erityisen yleistä Latinalaisen Amerikan maissa. Samoissa maissa Netflixin liikevaihto on myös kasvussa.

Rissanen sanoo, että kyse on globaalista ilmiöstä. Muutkin suoratoistopalvelut, kuten Spotify, ovat joutuneet keksimään ratkaisuja tunnusten jakamisen estämiseksi.

Netflixin tänä vuonna tekemät nopeat päätökset kertovat Rissasen mukaan kilpailun kovuudesta. Muilla suoratoistopalveluilla on omat kilpailuetunsa, kuten pohjoismainen sisältö Viaplaylla tai Disney+:n ja Paramount Plusin tapauksessa laajempi omien elokuvien valikoima.

Pelkällä tilaajamäärien kasvattamisella ei enää pärjää, ja muut palvelut yrittävät voittaa ensimmäisenä saapuneen Netflixin sen omassa pelissä. Kentällä voi kuitenkin olla liian monta pelaajaa.

”Ennustan että konsolidaatiota eli yhdistymiskehitystä tulee tapahtumaan lisää, koska harva katsoja haluaa maksaa kuudesta eri palvelusta”, Rissanen sanoo.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat