Lehti: Tuotantoaan lisäävä Marvel ylityöllistää erikoistehosteiden tekijät työuupumuksen partaalle

Anonyymi tehosteartisti kertoi Marvelille työskentelyn aiheuttamista paineista.

Marvel Studiosin johtaja Kevin Feige (vas.) esitteli yhtiön tulevia tuotantoja Comic Con -tapahtumassa viime viikolla.

31.7. 10:57

Yhdysvaltalainen New York Magazine julkaisi tällä viikolla viihdeuutisiin keskittyvällä Vulture-sivuillaan kirjoituksen, jossa anonyymi VFX:n eli digitehosteiden ammattilainen kertoo Marvel Studiosille työskentelystä.

Juttu on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Tekstin mukaan supersankariviihdettä tuottava studio puskee työntekijät työuupumuksen partaalle.

”Olen todistanut sitä, kuinka työtoverini ovat istuneet viereeni, romahtaneet ja alkaneet itkeä. Olen nähnyt ihmisten saavan paniikkikohtauksia puhelinsoittojen aikana”, digiefektien tekijä kertoo jutussa.

Tehostefirmat haluavat New York Magazinen jutun mukaan pitää vaikutusvaltaisen Marvelin tyytyväisenä. Se johtaa usein liian vähäiseen työntekijöiden määrään kulujen säästämiseksi.

Thor: Love and Thunder on Marvel Studiosin viimeisin supersankarispektaakkeli.

Tekstin mukaan Marvel on surullisen kuuluisa viime hetkellä tai kesken tehosteprosessin aikana tehtävistä muutoksista. Pahimmillaan kokonainen elokuvan loppunäytös saatetaan tehdä uusiksi kuukausi, pari ennen ensi-iltaa.

Tekstissä paljastetaan, että elokuvien kuvaajat eivät yleensä osallistu Marvel-elokuvien jälkitöihin, vaan VFX-artistit joutuvat suunnittelemaan kuvia itse. Kaksi visuaalista ilmettä voivat kohdata sekavasti, kuten tekstissä mainitun Black Pantherin toimintakohtauksissa.

Lue lisää: Fantasia ylpeästä ja vauraasta afrikkalaisvaltiosta pohtii ihmisten vastuuta maailman kriiseistä mustan supersankarin voimin

Ongelmia aiheuttavat myös Marvelin valitsemat ohjaajat, joiden tausta on usein pienemmän budjetin indietuotannoissa.

”Heidät poimitaan suoraan Sundancen elokuvajuhlilta, eikä heillä ole kokemusta digitehosteiden kanssa työskentelystä. He eivät osaa visualisoida asioita, jotka eivät ole konkreettisesti kuvauspaikalla”, kertoo erikoistehosteiden tekijä jutussa.

Esimerkiksi viime marraskuussa ilmestyneen Eternals-elokuvan ohjaaja Chloé Zhao oli ennen Marvelille työskentelyä keskittynyt Nomadlandin (2020) ja The Riderin (2017) kaltaisiin realistisiin draamaelokuviin.

Lue lisää: Oscar-palkitun Nomadlandin ohjaajan Chloé Zhaon Marvel-elokuva Eternals on älytön – Kaikkea on liikaa, ja kokonaisuus ei toimi

”Marvelin pitäisi kouluttaa ohjaajansa työskentelemään digitehosteiden kanssa ja suunnittelemaan paremmin etukäteen”, New York Magazinen jutussa puhuva VFX-artisti sanoo.

Jutussa avautuvan digiefektiammattilaisen mukaan Marvel ei jousta ilmoitetuista ensi-iltapäivistä. Disneyn omistamalla yrityksellä on aina työn alla useita suuria projekteja yhtä aikaa, ja vauhti vain kiihtyy.

Lue lisää: Marvelilta on tulossa niin monta supersankarielokuvaa, että niiden mukana on vaikea pysyä

Julkaisupäivien siirtämisen sijaan studio on valmis satsaamaan isoihinkin muutoksiin lyhyellä aikataululla. Muutokset tehdään joko uudelleenkuvausten tai efektien uudelleentekemisen muodossa.

Kiireellä tekeminen johtaa tekstin mukaan sekä työn laadun heikkenemiseen että lisääntyviin paineisiin.

Marvel Studiosin supersankarielokuvat, kuten toukokuussa ilmestynyt Doctor Strange in The Multiverse of Madness, ovat täynnä digitaalisia erikoistehosteita.

Marvel Studiosin elokuva- ja televisiotuotannot ovat saaneet moitteita niiden erikoistehosteiden laadusta. Thor: Love and Thunder -elokuvan ohjaaja Taika Waititi on itsekin vitsaillut elokuvansa epäuskottavien tehosteiden kustannuksella, kertoo viihdesivusto Screenrant.

Lue lisää: Huumori kantaa taisteluja paremmin Marvel-supersankarielokuvaa, jossa jumalia uhkaa joukkotuho

Waititin itseironiseksi tarkoitetut kommentit ovat Screenrantin mukaan herättäneet myös vastustusta. Kommentoijien mielestä hankalissa olosuhteissa työskentelevät VFX-ammattilaiset ansaitsevat enemmän kunnioitusta.

Marvelin johtaja Kevin Feige julkisti viime viikon Comic Con -tapahtumassa Marvel Studiosin seuraavien tuotantojen litanian. Pelkästään tulevan kahden vuoden aikana ilmestyy viisitoista supersankarielokuvaa- tai sarjaa.

Valtavan tuotantomäärän julkistaminen innoitti Twitterissä ja Reddit-foorumeilla lukuisia meemejä, joissa Feige esitetään armottomana orjapiiskurina. Meemit osoittavat mustan huumorin avulla solidaarisuutta ylityöllistettyjä VFX-artisteja kohtaan.

VFX-artistien huonot työolot ovat herättäneet jo pidemmän aikaa huolta. Inverse-median maaliskuussa julkaisema artikkeli kertoo useiden VFX-firmojen lopettaneen toimintansa, koska alan kilpailu on käynyt yhä brutaalimmaksi.

Jurassic Parkin (1993) kuvaukset kestivät seitsemän kuukautta ja jälkityöt kolme vuotta. Jurassic Parkissa efektikuvia on 63. Nykyään sarjoissa on tuhansia efektikuvia, ja kaikki pitää saada valmiiksi kuudessa kuukaudessa”, kertoo Emmy-palkittu VFX-suunnittelija Todd Sheridan Perry Inversen jutussa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat