Napakka ja visuaalisesti palkitseva dokumentti esittelee monumentaalisten teräsveistosten tekijän Beverly Pepperin

Lähes satavuotiaaksi työskennellyt kuvanveistäjä Beverly Pepper teki paljon myös ympäristötaidetta.

Yhdysvalloissa syntynyt Beverly Pepper asui ja työskenteli lähes viisikymmentä vuotta Italian Todissa. Pepperin keskeisen materiaali oli säänkestävä teräs, jota hän oppi työstämään jo 1960-luvulla.

13.8. 2:00 | Päivitetty 13.8. 9:55

Melkein kuolemaansa saakka työskennellyt kuvanveistäjä Beverly Pepper (1922–2020) eli niin pitkään, että hänessä olisi ainekset kahteen, ehkä kolmeen dokumenttiin. Ja poikkeuksellisen elämäntarinan tietäen vähän asenteelliseen, jopa juoruilevaan.

Siksi on huojentavaa, että Luca Cococcetta ja Marco Zaccarelli eivät ole langenneet houkutuksiin. He keskittyvät ohjaamassaan italialaisessa dokumentissa Beverly Pepper, teräsnainen (2020) ennen kaikkea Pepperin taiteeseen – ja vielä hetkellä, jolloin hänen uransa oli kesken.

New Yorkin Brooklynissa syntynyt ja varttunut Pepper kuoli vasta dokumentin kuvausten jälkeen Italiassa, jossa hän asui ja työskenteli 1950-luvulta, yli kuusikymmentä vuotta. Pepper muutti sinne toisen aviomiehensä ja kahden lapsensa isän kanssa, mutta ei ole dokumentissa silti kenenkään aviovaimo tai äiti, ei edes ”naistaiteilija”.

Kerronnallisesti napakkaa ja visuaalisesti palkitsevaa dokumenttia latteuttaa paikka paikoin vain asiantuntijoiden ylisanainen taidepuhe. Niin kuin Pepperin suurikokoiset teräksiset veistokset ja luontoa myötäilevät amfiteatterimaiset ympäristötaideteokset eivät olisi itsessään tarpeeksi vakuuttavia, ilmiselviä.

Uusia haastatteluja ja vanhoja kuvia hyödyntävät ohjaajat esittelevät niistä ripeään tahtiin todella monia, eikä materiaalista tunnu olevan muutenkaan pulaa, sillä sama italialainen yhtiö oli tuottanut Pepperin taiteesta tätä ennen jo kolme muuta dokumenttia. Niistä uusimmat, L’Umbria di Beverly Pepper ja La Piazza, valmistuivat 2019.

Tarinan ydin on kiitettävästi nykyajassa, vaikka tekijät taustoittavat muutamalla vedolla mainosgraafikkona uransa aloittaneen Pepperin varhaisia vaiheita sekä myös siirtymän maalaustaiteesta monumentaaliseen, minimalistiseen veistotaiteeseen. Hänestä kehkeytyi vasta keski-ikäisenä se kuvanveistäjä, jonka keskeiseksi materiaaliksi muotoutui vähitellen säänkestävä teräs, corten-teräs.

Yksi kuvanveistäjä Beverly Pepperin tunnetuimmista töistä on neljän teräspylvään Todi Columns, joka pystytettiin hänen valvonnassaan ensi kertaa Todin kaupungin aukiolle vuonna 1979. ”Ensin ne torjuttiin, sitten oikeisto tappeli vasemmistoa vastaan ja lopulta sain seurata mielipiteiden muuttumista valistuneemmiksi”, muistelee Pepper vuonna 2020 valmistuneessa dokumentissa.

Dokumentissa Beverly Pepper, teräsnainen näistä Pepperin teräsveistoksista nostetaan erityisesti esiin neljä kapeaa 8–12 metristä pylvästä, jotka hän sai pitkien säätöjen jälkeen pystyttää vuonna 1979 keski-italialaisen kotikaupunkinsa Todin keskusaukiolle, Piazza del Popololle.

Dokumentissa kuuluisat pylväät ovat palaamassa Pepperin iloksi pitkältä kierrokseltaan vielä hetkeksi aukiolle, odottamaan loppusijoituspaikkaansa. Kukkulan laella sijaitsevaan pieneen Todiin ollaan juuri avaamassa, syyskuussa 2019, Pepperin teoksista koottua puistoa, jonne hän on suunnitellut paikallisesta kivestä veistokselliset penkit.

Mallin nimi on osuvasti silmälasit.

Beverly Pepper, teräsnainen, Teema klo 20.00 ja Yle Areena.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat