Agnes Obel tyylitteli Huvilassa hurmaavasti – Keikka oli Juhlaviikkojen tarjonnan parhaimmistoa

Eteerisessä kamaripopissa sellot ankkuroivat elektron akustiseen maailmaan.

Tanskalainen Agnes Obel teki läpimurron ensimmäisellä soololevyllään.

1.9. 13:10

Pop

Helsingin juhlaviikot. Agnes Obel Huvila-teltassa 31.8.

Tanskalainen Agnes Obel (s. 1980) teki läpimurron heti ensimmäisellä soololevyllään Philharmonics (2010), joka myi kotimaassaan nelinkertaisesti platinaa ja menestyi muuallakin Euroopassa.

Obelin eteerinen musiikki väistelee määritelmiä tai syleilee melkein kaikkia niistä. Yleensä sitä sanotaan kamaripopiksi, mutta mukana on vaikutteita muun muassa klassisesta.

Obelin ääni ja tapa käyttää sitä ovat tuoneet monelle mieleen Kate Bushin. Tyylillisiä yhteyksiä voi hakea myös vaikkapa Laurie Andersoniin tai Antony and the Johnsonsiiin – mihin vain lajityyppien rajoilla kuulaasti liihottelevaan.

Huvilassa Obel soitti koskettimia, sähköisiä ja pianoa. Lyömäsoittajalla oli yksi ainoa akustinen rumpu, mutta sähköisten arsenaali antoi ulottuvuuksia. Mukana oli muun muassa polkimella toimiva sähköinen bassorumpu.

Soinnille erittäin keskeinen rooli oli kahdella sellistillä, jotka oli istutettu lavan etualalle. Selloihin oli yhdistetty efektejä. Tarvittaessa toinen kuulosti trumpetilta. Varsinkin luupit olivat ahkerassa käytössä.

Silti sellot ankkuroivat kokonaisuuden akustiseen maailmaan silloinkin, kun yhtye soi synteettisimmin. Elektronisten ja akustisten soittimien tasapainoinen yhteispeli oli kauttaaltaan taidokasta.

Agnes Obelin keikka Huvilassa oli ulkomaisen tarjonnan parhaimmistoa.

Juuri kun kaunis ambient-vellominen alkoi riittää, mukaan annosteltiin sopivasti jytinää. Vauhti ei kasvanut liikaa vaan meno pysyi seesteisenä. Varsinkin uusimman levyn nimikappale Myopia kuulosti jylhältä, huomattavasti isommalta kuin levytetty versio.

Muusikoihin ei suunnattu kohdevaloja vaan lava kylpi hämyssä, josta he erottuivat melkein vain siluetteina. Läsnäolo jäi vähän etäiseksi, vaikka Obel jutteli kappaleiden välissä rennosti. Se oli varmasti harkittua ja sopi musiikkiin.

Hienostuneesta elektrosta huolimatta koko komean konsertin huippuja oli lopussa kuullut kaksi esikoislevyn kappaletta Riverside ja nimibiisi Philharmonics, joissa sellot ja piano soivat akustisesti. Levyillä Obel operoikin yleensä akustisemmin ja minimalistisemmin kuin elävänä.

Agnes Obel oli vuoden viimeinen ulkomainen vieras Huvila-teltassa. Äärimmäisen tyylikäs konsertti nousi tarjonnan parhaimmistoon.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat