Jäähyväiset kahvihuoneelle on tragikoominen elämänpurkaus, joka nostaa jo valmiiksi loistavat näyttelijät uudelle tasolle

Esitys on Teatteri Takomon taiteellisen johtajan pestin päättäneen Akse Petterssonin jäähyväisohjaus.

Joonas Heikkinen on anonyymi työpaikan kahvihuoneessa hengaaja.

10.9. 16:39

Jäähyväiset kahvihuoneelle. Kantaesitys Teatteri Takomossa 9.9.2022. Ohjaus Akse Pettersson. Näyttämöllä Niina Hosiasluoma, Joonas Heikkinen, Tuomas Rinta-Panttila. Muusikot Tölölab: Turkka Inkilä, Taavi Oramo, Antti Salovaara. ★★★★

Sanotaan, että keho on näyttelijän instrumentti. Teatteri Takomon esitys Jäähyväiset kahvihuoneelle konkretisoi tutun fraasin ennennäkemättömällä tavalla. Nyt tiedän, mitä se on, kun esiintyjä ei ainoastaan näyttele, vaan suorastaan soi roolissaan.

Niina Hosiasluoma, Joonas Heikkinen ja Tuomas Rinta-Panttila ovat anonyymeja työpaikan kahvihuoneessa hengaajia. Esitys koostuu sattumanvaraisista kohtauksista, joita yhdistää iso järjestysluku, aivan kuin kohtauksia olisi jemmassa satapäin, kuten työpäiviä vuodessa.

Jäähyväiset kahvihuoneelle on Takomon taiteellisena johtajana vuosina 2013–2021 toimineen Akse Petterssonin jäähyväisteos. Vuonna 2022 teatterin taiteellisena johtajana aloitti Anna-Mari Karvonen. Pettersson jatkaa Takomon jäsenenä ja freelancer-ohjaajana.

Vaikka esityksen kohtaukset sijoittuvat työpaikalle, ei Jäähyväiset kahvihuoneelle mielestäni ole työpaikkakomedia tai Petterssonin taiteellinen välitilinpäätös.

Esityksessä työpaikka on pikemminkin ympärillä vallitseva olosuhde tai abstraktio, joka määrittelee kaikkea olemista. Se on piste, johon unelmat päättyvät, ja josta todellisuus alkaa.

Rinta-Panttilan aloitusmonologi on paljonpuhuva. Hänen esittämänsä hahmo haaveilee omasta pienestä patonkiputiikista Pariisissa. Tai ei edes patonki- vaan mistä tahansa putiikista. Tai ei edes putiikista, vaan siitä että voisi tehdä jotain muuta. Tai ei edes jotain muuta, vaan… jotain.

Eksistentiaalinen kriisi päilyy jokaisen, niin työhön kuin rakkauteen liittyvän, kohtauksen takana. Elämän värit ovat pakkautuneet kahvihuoneen fasadin taakse, lähelle, mutta kauas. Koomisen kuoren alta kuultaa elämän ydinsuru.

Lavastajat Tilit Antamat ja Sanna Levo ovat loihtineet näyttämölle täsmälleen niin hengettömän ja geneerisen taukotilan, kuin missä tahansa työpaikassa on. Kahvinkeittimen yläpuolella hyrräävä pöytätuuletin siirtelee ilmaa ponnettomasti. Mikään ei koskaan muutu.

Työpaikka kiteyttää monet itsekontrollin muodot: epämääräisen vastuuntunnon, uskollisuuden jollekulle, joka ei edes muista nimeäsi. Taukohuone on ilmaontelo, jossa esityksen hahmot purskauttavat ilmoille kaikki elämänsä ilot ja pettymykset hillittöminä puheryöppyinä.

Esityksessä nähdään myös ohjaajan aiemmista teoksista tuttua groteskilla väkivallalla flirttailevaa mimiikkaa. Pettersson on aina ollut taitava tunnistamaan arjen kauhut.

Kohtaukset ovat keskenään hieman epätasaisia, mutta ne, jotka osuvat, osuvat niin kovaa, ettei muusta väliä.

Tämä näyttelijätrio pitäisi jokaisen nähdä kerran elämässään. Sellaista intensiteettiä, jota ensi-illassa näin, en muista hetkeen todistaneeni.

Aivan omaan sfääriinsä nousi pari kohtausta, joissa näyttelijät ikään kuin synkronoituivat esitystä säestävän Tölölab-yhtyeen musiikkiin. Olen viime vuosina nähnyt teatterissa paljon tarkkaan harkittua kokonaisestetiikkaa, mutta tällaista poikkitaiteellista jammailua en milloinkaan.

Elektronista musiikkia ja puupuhaltimia soittava Tölölab on esityksessä mukana kiertävällä kokoonpanolla. Ensi-illan musiikista vastasi Turkka Inkilä ja Antti Salovaara.

Pukusuunnittelu Sanna Levo, lavastus Tilit Antamat ja Sanna Levo, valosuunnittelu Kristian Palmu, valosuunnittelun assistentti ja valoajot Pinja Kokkonen, lavastuksen rakennus Sanna Levo, Tilit Antamat, Tiia-Sisko Rasilainen, Kaba Assefa, Aleksi Karjalainen, teoksen valmistuksessa mukana Denisa Snyder, Milla Tissari, Kate Lusenberg, Milla Kaitalahti, Susanna Hyvärinen, Milla Kuikka, Greta Lignell, Eeva Kaihola.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat