Miksi Jouni Kaipaisen hieno sinfonia unohdettiin? Yksi selitys löytyy opiskelukavereiden läpimurtoruuhkasta

Jouni Kaipaisen salaviisas tyyli ei ole hurmannut maailmalla yhtä laajalti kuin opiskelukavereiden Lindbergin ja Saariahon – laadusta se ei jää kiinni, todisti Radion sinfoniaorkesterin esitys.

Säveltäjä Jouni Kaipainen kuvattuna Tampereella maaliskuussa 2014. Hänen toinen sinfoniansa vuodelta 1994 kuultiin nyt pitkästä aikaa Radion sinfoniaorkesterin konsertissa.

15.9. 13:48

Klassinen. Radion sinfoniaorkesteri kapellimestarina Sakari Oramo, solistina viulisti Yesong Sophie Lee Musiikkitalossa keskiviikkona 14.9. – Beethoven, Tšaikovski, Kaipainen.

Jouni Kaipaista (1956–2015) on ikävä. Hän oli erinomaisten jousikvartettojen ja hienojen vokaaliteosten säveltäjä, upea musiikkikirjoittaja ja kiinnostava pedagogi.

Orkesteriteoksista konsertot ovat säilyneet ohjelmistossa. Neljää sinfoniaa kuulee turhan harvoin, vaikka jokainen niistä sai aikoinaan ylistystä tämänkin lehden sivuilla.

Radion sinfoniaorkesteri korjasi puutteen toisen sinfonian (1994) osalta.

Kaipaisen mielestä silloinen modernismi oli päätynyt turhan fragmentaariseksi ja repaleiseksi. Hän suuntasi selkeämpiin jatkumoihin ja perinteisempään kerrontaan.

Silloinen nuorempi modernistipolvi kyseli, pitikö sitä takkia noin paljon kääntää. Aivan kuten Kaipainen oli nuorempana protestoinut edellisen sukupolven perinteisyyttä.

Jouni Kaipainen vastaanottamassa aplodeja toisen sinfonian kantaesityksen jälkeen Tampere-talossa 8. huhtikuuta 1994.

Toinen sinfonia sisältää kaksi nopeutuvaa osaa. Ilmeinen kummi on Jean Sibeliuksen viides sinfonia, ja myös hänen neljänteen sinfoniaansa viitataan heti.

Sibeliuksen Tapiolan tapaan vähästä otetaan irti paljon. Sibeliukselle se vähä oli Tapiolan lyhyt motto, Kaipaisella yksi sointu, joka paljastuu sinfonian runsaudensarveksi. Siitä irtoaa myös VR:n silloinen kuulutussignaali kuin merkkinä siirtymisestä Tampereelle.

Modernismin mestareista toinen sinfonia tuo mieleen Witold Lutosławskin, josta Kaipainen jatkoi myöhemmissä sinfonioissaan viittaamaan vielä vanhempaan mestariin, Gustav Mahleriin.

Intertekstuaaliset viittaukset olivat Kaipaisen tapa ”keskustella” historian suurten ja vähän pienempienkin säveltäjien kanssa. Käyrätorvikonsertto puhkesi jopa avoimeen lainaukseen Mustalaiseks olen syntynyt -iskelmästä!

Se saattoi tarkoittaa jo uutta repaleisuutta moniaineksisuuden vuoksi, mutta toinen sinfonia on linjakas kokonaisuus.

Miksi tätä ei soiteta useammin, ihmettelin Radion sinfoniaorkesterin ja sitä johtaneen Sakari Oramon antaessa parastaan.

He ylittivät varhaisen levytyksensä: kaikki soi nyt ilmeikkäämmin, syvemmin ja mehukkaammin.

Yksi syy sinfonian osittaiseen unohtamiseen voi paradoksaalisesti löytyä Kaipaisen opiskelukavereista, tietysti heidän toiveidensa vastaisesti.

Toisen sinfonian kantaesitysvuonna Magnus Lindberg porhalsi yhtä Lutosławski-vaikutteisella Aurallaan ja Kaija Saariaho viulukonsertollaan hurjasti eteenpäin omilla urillaan. Kansainväliset vaikuttajat ymmärsivät Lindbergin ja Saariahon omaleimaisuuden nopeammin kuin Kaipaisen salaviisaan ja intertekstuaalisen tyylin ansiot.

Kun vielä yhden opiskelukaverin eli Esa-Pekka Salosen LA Variations (1997) nousi uuden musiikin kansainväliseksi hitiksi, esitystilaa ei löytynyt enää Kaipaiselle aivan vastaavalla tavalla.

Se ei tee Kaipaisen parhaasta tuotannosta vähäarvoisempaa, kuten tämäkin esitys todisti.

Sakari Oramo johti keväällä Sibelius-viulukilpailun tuomaristoa ja nappasi tämän RSO-konsertin solistiksi finaalissa soittaneen Yesong Sophie Leen.

Etukäteen mietin miksi RSO halusi aloittaa konsertin Beethovenin puhkisoitetulla Egmont-alkusoitolla, vaikka säveltäjä olikin Kaipaisen ikisuosikkeja.

Sitten tajusin: itänaapurimme vuoksi teos on mitä ajankohtaisin!

Egmont perustuu Goethen näytelmään, jossa tyranniaa pelkäämätön sankari yritetään vaientaa ja onnistutaan teloittamaan, mutta vääryys johtaa kansan aktivoitumiseen.

Jotain vastaavaa voi muhia nytkin. Oramo johti RSO:n erinomaiseen esitykseen.

Yesong Sophie Lee ei nyt yltänyt yhtä ehjään suoritukseen kuin parhaimmillaan Sibelius-viulukilpailussa.

Egmont-alkusoiton pariksi sopi Pjotr Tšaikovskin viulukonsertto muistuttamaan venäläisen kulttuurin hyvistä puolista – ja Tšaikovskin ukrainalaisista sukujuurista.

Yesong Sophie Lee ei onnistunut yhtä hyvin kuin keväällä Sibelius-viulukilpailun finaalin 18-vuotiaana kuopuksena.

Ensimmäisessä osassa oli joitakin puhtausongelmia ja rytmisiä kommelluksia, mutta Lee kokosi itsensä. Konsertto hyötyisi silti syvemmästä ja suuremmastakin soinnista.

Ylimääräinen oli Heinrich Wilhelm Ernstin suuri kapriisi Schubertin Erlkönigin aiheista. Se alkoi repäisevästi, mutta virtuoositeos on vaikea soittaa täysin puhtaasti.

Leen suuri potentiaali välittyi silti jälleen. Toivottavasti saamme seurata hänen kehitystään jatkossakin.

Voit palata konsertin Areena-tallenteeseen tämän linkin takaa.

RSO:n kauden avaus viime viikolla sisälsi esimerkiksi Esa-Pekka Salosen Geminin Suomen ensiesityksen ja löytyy tästä linkistä.

Jouni Kaipaisen sinfoniat HS-arkistossa: arvioita ja haastatteluja

Lue lisää: Sinfonia elementtitehtaalta (Jouni Kaipaisen ensimmäisen sinfonian kantaesityksen arvio vuodelta 1985)

Lue lisää: Sinfonian pohjoista sointia – Jouni Kaipainen esittäytyi Lontoossa (sisältää brittiarvioiden koosteen sinfoniasta vuodelta 1990)

Lue lisää: Suuria odotuksia (Jouni Kaipaisen haastattelu ennen toisen sinfonian kantaesitystä 1994)

Lue lisää: Merkittävä sinfonia on syntynyt (toisen sinfonian kantaesitysarvio)

Lue lisää: Kaipaisen kolmatta kannatti odottaa (kolmannen sinfonian kantaesityksen arvio)

Lue lisää: Jumalainen näytelmä synnytti järkäleen (haastattelu ennen neljännen sinfonian kantaesitystä).

Lue lisää: Keski-iän kriisi soi monumentaalisesti (neljännen sinfonian lyhennelmän kantaesitysarvio).

Lue lisää: Jouni Kaipainen oli suuren synteesin säveltäjä (muistokirjoitus)

Lue lisää: Jouni Kaipaisen sinfonia onnistuttiin kokoamaan hänen kuolemansa jälkeen: ”Hehkuu alusta loppuun” (koko neljännen sinfonian arvostelu)

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat