Dostojevskin tiiliskiviromaani heitetään sirkusmyllyyn Teatteri Avoimissa Ovissa

Hanna Kirjavaisen näyttämösovitus Dostojevskin Idiootista tarjoaa huikeiden kohtausten hittiparaatin.

Henry Hanikka (vas.), Ulla Raitio ja Jari Virman Teatteri Avoimien Ovien Idiootti-esityksessä.

27.10. 15:52

Idiootti. Teatteri Avoimet Ovet. Lea Pyykön suomentaman F. M. Dostojevskin romaanin dramatisointi ja ohjaus Hanna Kirjavainen. ★★★

Fjodor Mihailovitš Dostojevskin romaani Idiootti (1868) on todellinen klassikkojen klassikko. Aikakauteen katsomatta se kiehtoo lukijoita ja näyttää erityisen vahvasti vetoavan teatterintekijöihin.

Idiootti on myös kouluesimerkki tiiliskiviromaanista, mutta sen pohjalta syntyneet esitykset ovat olleet viime vuosina hyvin pienimuotoisia.

Tamperelainen Liikkuva Näyttämö teki Idiootista syksyllä 2019 palvelutaloissa kiertävän tunnin mittaisen esityksen kolmelle näyttelijälle. Näyttelijä Kaija Pakarinen puolestaan kiersi Suomea lähes koko 2010-luvun yhden naisen esityksellään, jossa hänellä oli mukanaan ainoastaan viulisti.

Teatteri Avoimien Ovien nykyinen teatterinjohtaja Hanna Kirjavainen on hänkin ehtinyt tehdä romaanista aikaisemmin jo yhden näyttämösovituksen Pohjois-Karjalaa kiertäneen Rospuutto-ryhmänsä kanssa. Vuonna 2009 kantaesitetty näytelmä oli nimeltään Idiotia – ehdotus esitykseksi.

Helsingissä nyt nähtävästä Idiootissa voi aistia kaikuja tuosta kiertuenäytelmästä, mutta siihen ei ole syytä asennoitua minkäänlaisena jalostuneempana eikä etenkään kiveen hakattuna versiona.

Kirjavainen on kovin yllättävällä tavalla sijoittanut Dostojevskin henkilöt tällä kertaa sirkusmaailmaan.

Kenraali Jepantsinista on tehty sirkustirehtööri, perhetyttö Aglaja taiteilee ilma-akrobaattina ja kauppiaanpoika Rogožin toimii veitsenheittäjänä.

Hurjin hahmoista on Ulla Raition näyttelemä seurapiirikaunotar Nastasja Filippovna, joka seuraleikkien sijasta paljastaa ihmisten alhaisimpia tekoja sirkuksen selvänäkijänä.

Raitio luo huikean henkilökuvan myös alemmuudentuntoisesta Ippolitista, joka oveluudellaan turhaan yrittää peitota toiset. Keuhkotautinen nuorukainen on sirkuksen elävä tykinkuula.

Jari Virman tekee persoonalliseen tyyliinsä hulppeita hahmoja sekä tirehtööristä että veitsenheittäjästä, mutta vahvimmillaan hän on sirkuksen parrakkaana naisena sananmukaisesti pyörähtelevänä rouva Jepantsinana. Virmanin venytetty puhetapa ja venäjänkielisten nimien ääntämys muodostavat esitykseen aivan oman sirkuskielensä.

Aitoa sirkusosaamista esitykseen tuovat Aglajaa pelkistetyn tyylikkäästi näyttelevä Jenni Lehtinen sekä Ganjana osuvasti takakenossa käyskentelevä Sasu Peistola.

Ruhtinas Myškinin korostettu ulkopuolisuus jää toteutuksen epämääräisimmäksi ratkaisuksi.

Henry Hanikka muistuttaa sirkuksen keskelle heitettynä idioottina hetkittäin popliinitakkista rikosetsivä Columboa, joka vaarattomalla olemuksellaan saa ihmiset avautumaan.

Sirkusmaailman ansiosta esitykseen tulee joka tapauksessa vauhtia. Kohtauksesta toiseen päästään siirtymään silmänräpäyksessä, minkä seurauksena mukaan saadaan mahtumaan yllättävän paljon romaanin henkilöhahmoja ja tilanteita.

Markus R. Packalénin pöyheään verholavastukseen on saatu ladattua valtavia voimia aina taivasta ja helvettiä myöten.

Tulkinnasta jää silti puuttumaan se kirkkain ajatus, minkä seurauksena esitys pelkistyy romaanin parhaimpien kohtausten hittikokoelmaksi.

Dostojevskin tuotannon ystävää tämä tietenkin sekä riemastuttaa että samalla harmittaa.

Skenografia Markus R. Packalén, valot ja videot Pasi Pehkonen, ääni Juha Tuisku. Rooleissa Henry Hanikka, Jari Virman, Ulla Raitio, Jenni Lehtinen ja Sasu Peistola.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat