Taiteilijat vaativat Kiasmaa luopumaan yhteistyöstä miljardööri ”Poju” Zabludowiczin kanssa

Terike Haapojan ja Eero Yli-Vakkurin avoimessa kirjeessä vaaditaan, että Chaim ”Poju” Zabludowiczin hallituspaikka Kiasman tukisäätiössä puretaan.

Chaim ”Poju” Zabludowicz on Kiasman tukisäätiön perustajajäseniä. Zabludowiczin kuva on vuodelta 2012.

24.10. 17:30

Taiteilijat Terike Haapoja ja Eero Yli-Vakkuri ovat julkaisseet avoimen kirjeen, jossa he vaativat Chaim ”Poju” Zabludowiczin hallitusjäsenyyden purkamista Kiasman tukisäätiössä. Suomessa kasvanut ja nykyään Lontoossa vaikuttava miljardööri on tukisäätiön perustajajäseniä ja tunnetaan toiminnastaan nykytaiteen kentällä.

Kiasma Tukisäätiö on vuonna 2008 perustettu itsenäinen säätiö, joka tukee taloudellisesti Kiasman näyttely- ja julkaisutoimintaa. Tukisäätiön 11-henkistä hallitusta johtaa juristi, taidekeräilijä Pekka Lehtinen. Hallituksessa istuu myös Kiasman johtaja Leevi Haapala. Varainhankinnan ohella tukisäätiö on tehnyt Kiasmalle useita taidelahjoituksia.

Lisäksi Anita ja ”Poju” Zabludowicz lahjoittivat Kiasmalle vuonna 2017 brittitaiteilija Ed Atkinsin videoteoksen. Lahjoituksen arvon kerrottiin olevan kuusinumeroinen.

”Poju” ja Anita Zabludowicz poseerasivat Ed Atkinsin (keskellä) kanssa Kiasmassa vuonna 2020.

Syy taiteilijoiden kannanotolle on Zabludowiczin lobbaustoiminta Israelin puolesta.

Haapoja ja Yli-Vakkuri viittaavat ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin helmikuussa 2022 julkaisemaan selvitykseen, jonka mukaan Israelin valtion ylläpitämä järjestelmä täyttää apartheid-hallinnon tunnusmerkit.

Zabludowiczin vuonna 2002 perustama viestintätoimisto Bicom on omien sanojensa mukaan itsenäinen tutkimuskeskus, jonka tarkoitus on lisätä Israelin ja Lähi-Idän tuntemusta Britanniassa. Bicomin helmikuinen raportti tuomitsee Amnestyn selvityksen ”kieroutuneeksi ja yksipuoliseksi”.

Zabludowiczien verkkosivuilla Bicom listataan yhä yhdeksi heidän hyväntekeväisyyskohteistaan, vaikka ”Poju” Zabludowiczin kerrotaan luopuneen puheenjohtajan paikasta vuonna 2013.

Britanniassa taiteilijat organisoivat Zabludowicz-boikotin jo vuonna 2014.

Millainen merkitys Zabludowiczilla on Kiasman toiminnalle?

Kiasman museonjohtaja Leevi Haapala sanoo, että Atkinsin teoksen hankinta on näkyvin tapa, jolla Zabludowiczit ovat tukeneet Kiasmaa. Muuta suoraa rahallista tukea museo ei hänen mukaansa Zabludowiczeilta saa. Tukisäätiön jäsenyys ei esimerkiksi vaadi vuosittaisia lahjoituksia. ”Näin ollen on hyvin vaikeaa arvioida hänen euromääräistä kontribuutiotaan”, Haapala sanoo.

Museonjohtaja Leevi Haapala kuvattiin keväällä paikalla, jolle piti tulla venäläistaiteilija Jevgeni Antufievin työ.

”Muuten meillä on ollut Zabludowicz Collectionin kanssa samanlaista yhteistyötä kuin minkä tahansa museon tai näyttelykumppanin kanssa”, Haapala sanoo.

Zabludowicz Collection kerää kansainvälistä nykytaidetta ja ylläpitää Lontoossa omaa näyttelytilaa. Lisäksi kokoelman teoksia on sijoitettu pariskunnan kesäpaikkaan Sarvisaloon, jossa myös tarjotaan taiteilijoille mahdollisuus residenssityöskentelyyn.

Zabludowiczit tuovat myös kansainvälisiä vaikuttajia tutustumaan suomalaiseen taide-elämään osana Sarvisalon-toimintaansa, Haapala lisää.

Haapala haluaa korostaa, ettei tukisäätiöllä ole roolia Kiasman ohjelmiston suunnittelemisessa ja päätöksenteossa, vaan museo päättää, mitä säätiön keräämillä varoilla tehdään.

Millaisiin toimenpiteisiin avoin kirje johtaa?

”Me käsittelemme aihetta Tukisäätiön hallituksen kokouksessa marraskuussa”, Haapala sanoo.

Haapoja ja Yli-Vakkuri kohdistavat kritiikkinsä myös museoon, eivät vain tukisäätiöön.

He viittaavat Kiasman pyrkimykseen kytkeä sosiaalinen ja ekologinen oikeudenmukaisuus ohjelmaansa, sekä museon ”turvallisemman tilan periaatteisiin”.

”Kun valtion taidelaitoksen tukisäätiön hallituksessa istuu kansainvälisen boikotin kohteena oleva henkilö, joka rahoittaa ihmisoikeusloukkausten peittelemistä, on kysyttävä: kenelle turvallista tilaa organisaatio ylläpitää?” taiteilijat kirjoittavat.

Leevi Haapala sanoo, ettei hän ymmärrä taiteilijoiden argumenttia.

”Voi kysyä, että miten ”Pojun” jäsenyys museon hallinnosta erillisessä tukisäätiössä on vuosien aikana vaikuttanut Kiasman turvallisen tilan periaatteisiin. Sanoisin, että ei millään tavalla”, Haapala sanoo. ”Hänellä ei ole museossa sellaista roolia.”

Haapoja ja Yli-Vakkuri eivät olleet tavoitettavissa haastatteluun. Yli-Vakkuri kertoo tekstiviestitse, että vaikka aiheesta on keskusteltu jo vuosia, hänelle itselleen Amnestyn raportti toimi kimmokkeena avoimen kirjeen kirjoittamiselle.

Merkittävät museot ympäri maailmaa ovat viime vuosina saaneet vastata yhä enemmän kysymyksiin siitä, mitkä tahot niiden toimintaa rahoittavat ja kuinka eettistä se on. Voimakkaampaa liikehdintä on ollut maissa, joissa museoita ei rahoiteta samassa määrin julkisella rahalla kuin Suomessa.

Erityisesti Yhdysvalloissa museoiden johtokunnat koostuvat usein varakkaista yksityishenkilöistä, jotka myös sitoutuvat rahoittamaan museon toimintaa. Esimerkiksi New Yorkissa taiteilijat ja aktivistit kampanjoivat vuonna 2019 johtokunnan jäsenen Warren B. Kandersin erottamisen puolesta. Kanders omistaa yrityksen, joka tuottaa muun muassa kyynelkaasua, jota yhdysvaltalaisviranomaisten on väitetty käyttäneen Meksikosta Yhdysvaltain rajalle juoksevia siirtolaisia vastaan.

Taiteilija Nan Goldin on kampanjoinut vuosia opioidilääkkeillä rikastunutta Sacklerin perhettä vastaan, joka ”taidepesee” mainettaan museosponsoroinnilla, mistä kertoo myös Laura Poitrasin uusi dokumentti.

Britanniassa kritiikki on kohdistunut usein sponsorisopimuksiin. Esimerkiksi British Museumia on vaadittu luopumaan öljy-yhtiö BP:n sponsorirahasta.

Lue lisää: Satumaisen rikas kansainvälinen asekauppias asui huomaamattomasti Tampereella parikymmentä vuotta – Nyt Shlomo Zabludowiczin elämästä paljastui uutta tietoa

Lisää aiheesta: Taidetta keräävän upporikkaan suomalaisen Poju Zabludowiczin mainetta tahrii Lontoossa boikotti – HS selvitti, mistä on kyse

Lisää aiheesta: Suomalaismiljardöörin 25-vuotiaasta tyttärestä povataan suurta taidevaikuttajaa – kämppä täynnä arvotaidetta, Guggenheim kutsui puheenjohtajaksi

Lisää aiheesta: Anita ja Poju Zabludowicz ja tekivät Kiasmalle jättilahjoituksen – museoon saadaan ”kuusinumeroisen” summan arvoinen videoteos

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat