Muuttuuko Twitter-kulttuuri Elon Muskin myötä? Näin vastaavat Pekka Sauri ja Tuomas Enbuske

”Kannatan äärimmäisen laajaa sananvapautta. Siihen kuuluvat nekin ajatukset, jotka ovat sitä, mitä nyt pelätään Twitteriin tulevan", sanoo mediavaikuttaja Tuomas Enbuske.

Tuomas Enbuske ja Pekka Sauri ovat keränneet paljon Twitter-seuraajia.

1.11. 18:40

Miljardööri Elon Muskin Twitter-ostos sekä asettuminen yhtiön toimitusjohtajaksi kiinnostaa ja osin myös arveluttaa suomalaisia Twitter-vaikuttajia.

Musk on sanonut lisäävänsä sanankäytön vapautta Twitterissä. Sen on pelätty johtavan myös trollauksen, disinformaation ja laittoman vihapuheen lisääntymiseen.

Suomalaisista Twitter-vaikuttajista Helsingin entinen apulaiskaupunginjohtaja ja nykyinen kaupunginvaltuutettu Pekka Sauri (vihr) on kerännyt lähes 142 000 Twitter-seuraajaa.

Noin 200 heistä katosi Musk-kaupan päivinä ilmeisesti osana laajempaa Twitter-pakoa, jonka muutos ainakin väliaikaisesti käynnisti.

”Eli noin 0,2 prosenttia seuraajistani. Sillä ei vielä ole paljon vaikutusta”, Sauri arvioi.

Saurin mukaan pelkkä omistajavaihdos ei ole merkittävä vaan se, mitä Musk aikoo tehdä.

”Muskilla on varsin idealistisiakin näkemyksiä Twitteristä globaalina torina. Yksi hänen kiinnostava ideansa on ollut algoritmin tekeminen läpinäkyväksi.”

Sauri toivoo tämän toteutuvan.

”Niin paljon on keskusteltu siitä, miten algoritmi aiheuttaa toksisuutta ja polarisaatiota. Läpinäkyvyys voisi tervehdyttää tilannetta.”

Algoritmi on ongelmallinen, Sauri myöntää. Ongelmia kasvattavat Twitterissäkin aktiiviset trollit ja disinformaation levittäjät.

”Se on hinta ja riski, jonka maksan siitä, että toimitan Suomen oloissa aika isoa mediasisältöä Twitteriin ja olen kehitellyt sinne myös ikään kuin erilaisia osastoja ja tyylijaleja.”

Sauri kertoo joutuneensa blokkaamaan vain parikymmentä tiliä Twitter-vuosiensa aikana.

”Lähinnä bottitrolleja ja muutaman ihmisen, jotka eivät osanneet lopettaa solvaamista. Seuraajamäärään nähden Twitter-fiidini on aika rauhallinen.”

Sauri arvioi, että parikymmentä vuotta on vielä varsin lyhyt aika opetella näin mullistavien alustojen käyttöä.

”Toistaiseksi vasta harjoittelemme.”

”Läpinäkyvyys voisi tervehdyttää tilannetta.”

Muista pitkän linjan poliitikoista Suomen entinen pääministeri ja ulkoministeri Alexander Stubb (kok) on nykyisin Firenzessä sijaitsevan EU-yliopiston professori ja edelleen innokas twiittaaja. Hänellä on kansainvälisesti lähes puoli miljoonaa seuraajaa.

Vielä 2014 Stubb teki toimittaja Tuomas Enbusken kanssa e-kirjan nimeltä Twitterkirja. Teos ylisti yhdysvaltalaisen datankeruuyrityksen palvelun tarjoamia mahdollisuuksia.

Nyt hän kertoo twiitissään olevansa huolestunut alustan nykytilasta.

Stubb kertoo HS:lle, ettei osallistu kiertohaastatteluihin, mutta Twitterkirjan toinen kirjoittaja Tuomas Enbuske on kommentointiin valmis. Hänellä on Twitterissä yli 272 000 seuraajaa.

”En rehellisesti sanottuna ymmärrä, mikä se ongelma tässä Elon Muskin kaupassa on”, Enbuske sanoo puhelimitse. Yhteys pätkii, joten keskustelu jatkuu Whatsapp-viestein.

Enbuske muistuttaa, että sekä Muskilla että hänellä on Asperger-diagnoosi.

”En ole Muskin fani, enkä valitettavasti ole nero enkä miljardööri, mutta tunnistan hänen käytöksessään samankaltaista logiikkaa.”

Enbuske mainitsee esimerkiksi impulsiivisuuden, joka joidenkin mielestä voi näyttää ”sekoilulta”. Hänen mukaansa Muskilla on kuitenkin ”ongelmanratkaisuaivot”.

Muskin puheet sanankäytön vapauttamisesta miellyttävät Enbuskea.

”Kannatan äärimmäisen laajaa sananvapautta. Siihen kuuluvat nekin ajatukset, jotka ovat sitä, mitä nyt pelätään Twitteriin tulevan.”

”Jos Twitter poistuisi, on kuin poistuisi kuulo ja kädet.”

Enbuske sanoo esimerkiksi ”vihaavansa” Donald Trumpia, mutta hänen mielestään Trumpin pitäisi saada twiitata.

Entä algoritmi, joka on säädetty suosimaan kuohuttavimman ja sitä kautta keskustelluimman sisällön näkyvyyttä? Tulisiko Muskin muuttaa sitä neutraalimmaksi?

”Mielestäni pitäisi, mutta ymmärrän, että sitä ei tehdä. Ihmiset rakastavat tunteitaan, ja Twitter on suosittu osaltaan myös siksi, että siellä tapellaan.”

Algoritmit ovat Enbusken mukaan ”valitettavasti” tulleet jäädäkseen.

”Tulevaisuudessa kaikki meille tuleva sisältö on sellaista, että sen tarkoitus on aiheuttaa tunteita. Eihän se ole älyllistä.”

Twitterin ja esimerkiksi Facebookin bisnesmalli on datamme keruu ja myynti mainostajille ja muille datasta maksaville. Olemmeko moraalittomia tukiessamme tällaisia yrityksiä ilmaisella sisällöntuotannolla?

”Sillä maksamme tuosta palvelusta. Tulevaisuus tulee olemaan sitä, että meistä tiedetään kaikki.”

Enbusken twiitit sisältävät esimerkiksi satiiria ja sivalluksia. Siihen nähden hän on yllättynyt siitä, miten kiltisti häntä kohdellaan Twitterissä.

”Twitter on mun sosiaalinen heimo. Jos se poistuisi, on kuin poistuisi vaikka kuulo ja kädet.”

Muista mediavaikuttajista Lännen Median toimituksen vetäjä Matti Posio ilmoittaa Twitterissä pitävänsä nyt ”Twitter- ja Elon Musk -tauon”.

”Ei ole mitään pakkoa tuottaa ilmaista sisältöä Elon Muskin yritykselle tai [Facebookin perustajan] Marc Zuckerbergin yritykselle”, Posio jatkaa HS:lle.

”Tuli sellainen olo, että nyt voisin pitää vähän Twitter-taukoa. Sehän on jokaisen henkilökohtainen valinta. Lännen Median juttuja jaetaan kyllä Twitterinkin kautta edelleen.”

Posio ei kiistä Twitterin hyötyjä toimittajille.

”Olen saanut sitä kautta monia kontakteja asiantuntijoihin. Ja samalla nimettömiä trollauksia, jotka eivät minua hetkauta, mutta voivat haitata Twitteriä vähemmän tuntevia.”

Posiota huolestuttavat eräät Muskin kannanotot Venäjän ja Ukrainan suhteen.

”Ja myös se, että hän sai tällaisen leikkikalun juuri ennen Yhdysvaltojen vaaleja. Siinä maassa Twitter on merkittävä mediatuote.”

Journalisti-lehdessä Heidi Kalmari kirjoitti vain muutama päivä sitten kriittisesti aiheesta ja journalistien osallistumisesta datamme keruu- ja jälleenmyyntiyrityksiä hyödyttävään ilmaiseen sisällöntuotantoon.

Hän muistutti tutkimuksista, joiden mukaan ”sosiaaliseksi mediaksi” itseään kutsuvat suuryritykset ovat aiheuttaneet esimerkiksi nuorten masennusta ja ahdistusta, polarisaation lisäämistä, kansanmurhien edesauttamista ja lukijoiden yksityisimpienkin asioiden urkkimista sekä tietojen myymistä mainostajille.

Kun Tilastokeskus viimeksi selvitteli Twitterin kävijämääriä Suomessa vuonna 2020, vain 13 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista käytti Twitteriä. Tilastokeskuksesta arvioidaan, että osuus ei tästä ole juuri muuttunut.

Twitter ei ole myöskään kansainvälisesti käyttäjämääriltään läheskään Metan omistaman Facebookin, Googlen omistaman Youtuben tai vaikkapa kiinalaisomisteisen Tiktokin tasolla.

Twitterillä on kuitenkin merkitystä poliitikkojen ja median ”keskinäisenä kaikukammiona”, kuten yhdysvaltalainen professori Philip M. Napoli muistutti taannoisessa HS:n haastattelussa.

Elon Muskin seuraavat linjanvedot näyttävät, minkälaisia muutoksia tuo kaikukammio pian kokee.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat