Emilia Tanner maalaa paperia valon avulla, ja siksi näyttely on parhaimmillaan aurinkoisena päivänä

Emilia Tannerin näyttely vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Emilia Tannerin teos Light Recordings (käsitelty paperi, 2022) on syntynyt altistamalla paperia auringonvalolle.

4.11. 10:46 | Päivitetty 4.11. 11:28

Nykytaide

Emilia Tanner: Sundials 13.11. saakka Galleria Sinnessä (Iso-Rooberinkatu 16). Ti–su 11–17.

Emilia Tannerin (s. 1990) näyttely on vastakohta Instagram-ajan nopealle tempolle ja kuvien tulvalle. Sen lisäksi, että sen katsominen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, se on nähtävä omin silmin. Hyväkin valokuva antaa siitä vain kalpean aavistuksen.

Näyttely on parhaimmillaan aurinkoisena päivänä. Tanner käyttää taitavasti hyväkseen kaiken havaitsemisen peruselementtejä, aikaa, valoa ja tilaa, ja gallerian suurista ikkunoista lankeava valo on eduksi sekä yksittäisten teosten että kokonaisuuden kokemisen kannalta. Valon liike tekee tilan näkyväksi ja kytkee teokset päivän kiertoon. Tähän viittaa myös näyttelyn nimi Sundials (Aurinkokellot).

Esillä olevien teosten pääasiallinen materiaali on paperi. Tanner ei kuitenkaan piirrä tai maalaa paperille. Hänen teoksensa perustuvat materiaalin altistamiseen erilaisille prosesseille ja muutoksille.

Hyvä esimerkki tästä on näyttelyn suurin teos, Light Recordings (2022). Tanner toteutti teoksensa kiinnittämällä suuret sanomalehtipaperiarkit gallerian ikkunaan ja alistamalla ne auringonvalolle. Muutamassa viikossa paperiin piirtyi valokuvanegatiivin kaltainen kuva ikkunasta ja siihen osuneesta valosta. Aika ja valon voima näkyvät paperin värjäytymisenä ja hapertumisena.

Yksityiskohta Emilia Tannerin teoksesta Pages, 2022, laseretsaus paperille.

Miltei kosmisen mittakaavan omaavan teoksen vastakohdaksi asettuu Pages (2022), sarja pieniä valkoisia paperiarkkeja, joita Tanner on käsitellyt laserilla. Viivat, ruudukot ja muut paperin pintaa hienovaraisesti puhkovat merkinnät paljastuvat hitaasti ja vasta lähemmässä tarkastelussa.

Emilia Tanner: Hemera, 2022, valoinstallaatio.

Sama koskee kahta valoinstallaatiota, jotka ensi silmäyksellä näyttävät valkoiselle paperille maalatuilta abstraktioilta. Vasta pitempi katse paljastaa, miten paperilla oleva valkoinen ruutu elää ja muuttuu. Teoksessa Hemera (2022) tapahtuman kesto on kuusi tuntia.

Oikaisu 4.11. kello 11.27: Emilia Tannerin synnyinvuosi korjattu. Tanner on syntynyt vuonna 1990, ei vuonna 1960, kuten artikkelissa aiemmin kerrottiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat