Aikamies on kotimainen tieteis­elokuva, jossa aikamatkustus on helppoa, rakkaus vaikeaa

Aikamies-elokuvassa Samppa Batal vastaa paitsi käsikirjoituksesta ja ohjauksesta myös lavaste- ja pukusuunnittelusta.

Ovimiehen (Matti Pajulahti) ja viehättävän naisen (Annika Hartikka) välille syntyy yhteys.

1.12.2022 12:49

Tieteiselokuva

Aikamies. Ohjaus Samppa Batal. 102 min. K7. ★★★

Kotimainen Aikamies alkaa sanakirjamääritelmällä, joka kertoo elokuvan nimen tarkoittavan aikuista miestä. Nimellä on kuitenkin tuplamerkitys. Päähenkilö hapuilee otetta elämästään, mutta hän myös matkustaa ajassa.

Tieteiselokuvaksi Aikamies on hyvin arkinen. Ravintolan ovimiehenä työskentelevä päähenkilö (Matti Pajulahti) asuu surullisessa yksiössä, jonka tiskiallas täyttyy likaisista astioista ja jossa ainoat täyttymyksen hetket tarjoaa treenin jälkeinen masturbaatio suihkussa.

Päähenkilö puhuu vain vähän. Töissä kollegat (Joel Hirvonen, Jari Kuusisto) hoitavat juttelemisen, ja äidin (Jaana Saarinen) kanssa kommunikointi on lähinnä tämän solvausten kuuntelemista. Rakkaudettomassa kodissa kasvanut mies ei osaa itsekään osoittaa välittämistä tai lämpöä.

Tämä on tieteisdraaman keskeinen pointti. Aikamatkailua ei käsitellä teknologian kautta, eikä se vie jännittäviin ulottuvuuksiin, jossa nykyaika ja mennyt törmäisivät. Aikahypyt ovat mahdollisuus oppia rakkaudesta ja toisen ihmisen lähestymisestä.

Aikamies muistuttaa Päiväni murmelina -komedian (1993) ja Palm Springsin (2020) kaltaisia elokuvia. Kotimaisessa draamassa aikahypyt eivät tosin tapahdu kokonaan tahdonvastaisesti eikä tarinaa leimaa romanttinen optimismi.

Ovimies tapaa työssään viehättävän naisen (Annika Hartikka). Kotimatkalla hän törmää samaan naiseen, ja kaksikon välille syntyy yhteys.

Mies palaa kuitenkin epähuomiossa aikakoneella takaisin eiliseen, tapaamispäivään. Tuttavuudesta rohkaistuneena hän lähestyy naista nyt rehvakkaammin.

Aikamatkustuksen ideaa väännetään alkuun rautalangasta: edellisen päivän tapahtumat kelataan uudelleen piinallisella huolellisuudella. Kerrontakin tuntuu ottavan takapakkia aikahypyn myötä.

Tieteiselokuvakulma valjastetaan lopulta kuitenkin palvelemaan hahmotutkielmaa. Päähenkilö on parin halauksen päässä sujuvasta kanssakäymisestä ja toisaalta parin torjunnan päässä lähestymiskiellosta. Hahmo osuu keskusteluun miesten yksinäisyydestä ja toksisesta maskuliinisuudesta mutta myös laajempaan rakkaudentarpeen raamiin.

Samppa Batal on aiemmin ohjannut kaksi pitkää elokuvaa, Äpärän (2016) ja Äidin (2019), ja neljäskin on jo kuvattu. Aikamiehessä hän vastaa paitsi käsikirjoituksesta ja ohjauksesta myös lavaste- ja pukusuunnittelusta. Mikä indie-elokuvan budjetissa hävitään, se voitetaan takaisin tekemisen palona.

Visuaalisesti vaatimaton elokuva luottaa lähikuviin ja arkitaustaan. Aikamies on varma teos, joka ei tavoittele liikoja. Sen idea on puitteita isompi.

Käsikirjoitus Samppa Batal. Tuottajat Samppa Batal, Tuomas Kohtamäki, Miikka Pakarinen. Pääosissa Matti Pajulahti, Annika Hartikainen, Joel Hirvonen, Jaana Saarinen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat