Muotitalon mainos­kampanja herätti raivon: kuvissa oli lapsia bdsm-henkisten nalle­laukkujen kanssa

Muotitalo Balenciaga on joutunut someraivon kohteeksi.

Balenciaga on luksusmuotitalo, jonka perusti espanjalaissuunnittelija Cristóbal Balenciaga vuonna 1919. Talo tunnetaan nykyään provosoivista tempauksistaan. Kuva Balenciagan liikkeestä Hongkongissa.

24.11. 12:49 | Päivitetty 24.11. 15:51

Ranskalainen muotitalo Balenciaga tunnetaan provosoivista tempauksistaan.

Nyt se on joutunut kohun keskelle mainoskampanjasta, jossa lapset pitelevät bdsm-henkisiin varusteisiin puettuja nallekäsilaukkuja, jotka ovat osa muotitalon ensi kevään mallistoa.

Yhdessä kuvassa lapsi makaa sohvalla ja hänen edessään pöydällä on tyhjiä viinilaseja sekä esimerkiksi kaulapanta.

Sosiaalisessa mediassa nostettiin rinnalle myös toinen vastikään julkaistu kuvasarja, jossa oli käytetty rekvisiittana korkeamman oikeuden papereita liittyen lapsipornoa käsitteleviin tapauksiin.

Sosiaalisessa mediassa alkoi levitä nopeasti kritiikkiä mainoskuvia kohtaan. Monet syyttivät Balenciagaa lasten seksualisoinnista ja lapsipornon mainostamisesta.

Balenciaga julkaisi asiasta anteeksipyynnön Instagramin tarinaosiossa tiistaina:

”Olemme vilpittömästi pahoillamme kaikesta mielipahasta, jota juhlakauden kampanjamme on saattanut aiheuttaa.”

Tekstissä sanotaan, ettei kyseisiä Plush Bear -laukkuja olisi saanut esitellä lapsimallien kanssa. Balenciaga tiedottaa myös vetäneensä mainokset pois.

Muotitalo pahoittelee myös häiritsevien dokumenttien käyttöä kuvissa. Se kertoo aikovansa ryhtyä oikeustoimiin niitä osapuolia vastaan, jotka kampanjasta vastaavat ja tuomitsi lapsiin kohdistuvan hyväksikäytön.

Rolling Stone -lehden mukaan kuvat julkaistiin alun perin Balenciagan verkkosivuilla Toy Stories -nimisessä kampanjassa.

Myös mainoskuvaaja Gabriele Galimberti sai kritiikkivyöryn kuvista. Kuvaaja julkaisi Instagramissa lausunnon, jonka mukaan hänellä ei ollut vaikutusvaltaa kuvausten teemaan, lavastukseen tai mallien käyttöön. Hän sanoi myös, ettei hänellä ole mitään tekemistä lapsipornoon viittaavia dokumentteja sisältävän kampanjan kanssa.

Valokuvaaja Joshua Brightin kuvaamien, Balenciagan kevään mallistoa markkinoivien kuvien rekvisiitassa taas on papereita, joiden joukossa on dokumentti vuoden 2008 korkeimman oikeuden tapauksesta valtio vastaan Williams. Tapaus vahvisti liittovaltiotasolla lapsipornon kriminalisoinnin.

Muun muassa näyttelijä Isabelle Huppertin tähdittämän kampanjan rekvisiitassa on mukana myös dokumentti, joka viittaa oikeudenkäyntiin vuodelta 2002. Siinä oikeus puolestaan heikensi lapsipornon levittämisen estämiseksi muodostettuja lakeja.

Oikaisu 24.11 kello 15.15: Jutussa puhuttiin yhdestä ja samasta mainoskampanjasta, vaikka kyse oli kaksista erillisistä kuvauksista. Oikeudenkäynteihin liittyneet dokumentit olivat Joshua Brightin kuvaamassa kampanjassa. Poistettu kaksi kampanjaa virheellisesti yhdistänyt tviitti.

Lue lisää: Minttu Vesala räjäytti Tiktokin kävelemällä mudassa Balenciagan muoti­näytöksessä

Lue lisää: ”Tämän muoti­näytöksen pitäisi tulla sisältö­varoituksen kanssa” – Julkkisten ja suomalaistenkin nuorten suosima muotitalo hämmentää provokaatioillaan

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat