”Pandemia muutti ihmisten käsitystä siitä, mikä heidät tekee iloisiksi”: Konsertti­lipuista maksetaan nyt sievoisia summia, myös Suomessa

Suuren suosikkiesiintyjän näkemisestä on tullut luksustuote, josta ollaan valmiita maksamaan isojakin summia.

Haloo Helsinki esiintyi viime kesäkuussa Olympiastadionilla. Kyseessä oli peruskorjatun stadionin ensimmäinen suuri tapahtuma.

24.11. 16:43

Suomalaiset ovat pandemian jälkeen innostuneet laittamaan rahaa konserttilippuihin ja muihin kulttuuripalveluihin, ainakin jos on uskominen Nordea-pankin korttimaksuihin perustuvaa kulutusmittaria.

Nordean mukaan keikkainto oli kuuminta kesän festarikaudella. Silloin pankin asiakkaat ostivat kulttuuripalveluja melkein kaksi kertaa niin paljon kuin pandemiaa edeltäneenä kesänä 2019.

Talvea kohden kulutus on laantunut, mutta vielä syys–marraskuussakin konsertteihin ja tapahtumiin pantiin neljännes enemmän rahaa kuin kolme vuotta sitten vastaavana ajankohtana.

”Pandemian aikana patoutunut kulutuskysyntä on Suomessa suuntautunut vahvasti palveluihin, kun rajoitukset poistuivat”, sanoo analyytikko Lauri Vepsäläinen Nordeasta.

Yhdysvalloissa on tänä syksynä nähty, että ihmiset ovat valmiita säästämään ja maksamaan suosikkiesiintyjiensä konserttilipuista jopa tuhansia dollareita. Siitäkin huolimatta, että talousnäkymiä uhkaa lama.

Parhaillaan lipuista taistelevat poplaulaja Taylor Swiftin fanit, jotka odottavat Swiftin tulevaa kiertuetta. Lippuja artistin Yhdysvaltain-kiertueelle myyvän Ticketmasterin nettimyyntijärjestelmä kaatui viime viikolla, ja myynti lopetettiin, kun 14 miljoonaa ihmistä yritti ostaa lipun yhtäaikaisesti.

Lue lisää: Miljoonat fanit yrittivät turhaan saada lippuja Taylor Swiftin kiertueelle, myynti keskeytettiin: Nyt kongressi vaatii vastauksia

Maksuhalukkuudesta päätellen Swift-keikan näkeminen omin silmin vaikuttaa olevan ankeiden pandemiavuosien jälkeisen elämän päällimmäisiä intohimoja.

”Pandemia yleisesti ottaen muutti ihmisten käsitystä siitä, mitä he ajattelevat olevan heille tärkeätä. Siitä, mikä tekee heidät iloisiksi”, sanoo Marylandin yliopiston taloustieteen professori Melissa Kearney The Los Angeles Timesille.

Muutkin artistit kuten Bruce Springsteen ovat haistaneet rahantekomahdollisuuden ja paisuttaneet keikoistaan luksustuotteita faniensa himoittaviksi. Springsteenin ja E Street Bandin tulevan kiertueen liput maksavat keskimäärin 200 euroa, tosin pieni osa lipuista myytiin Ticketmasterin ”dynaamisen hinnoittelun” vuoksi jopa lähes 5 000 euron hintaan.

Myös Suomessa konserttien, festivaalien ja musikaalien liput ovat kallistuneet viime vuosina kertoi HS syyskuussa. Esimerkiksi Stingin keikalle pääsi 69 eurolla vuonna 2012 ja seitsemän vuotta myöhemmin 79 eurolla. Tänä syksynä Stingin keikan liput Helsingin jäähallissa maksoivat 99,50 euroa.

Lue lisää: Lippujen hinnat ovat herättäneet hämmästystä – HS selvitti, miten suuret kulttuuritapahtumat ovat kallistuneet kymmenen vuoden aikana

Suomessa ei ole Swiftin kaltaisia supertähtiä eikä amerikkalaista kuluttajamassaa, mutta samansukuinen ilmiö kulutuksessa täälläkin on, sanoo Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Terhi-Anna Wilska.

Wilskan mukaan keskivertokuluttajakin saattaa nykyään pulittaa läjän rahaa suosikkiartistinsa nähdäkseen.

”Jos tavallinen ihminen ihan hirveästi haluaa elämyksen, siihen ollaan valmiita laittamaan paljon rahaa”, Wilska sanoo.

Tällaista ”laatuselektiivisyyttä” professori vertaa luksuskohteeseen matkustamiseen.

Himo herää sosiaalista mediaa selaillessa, sitten säästetään, suunnitellaan ja matkataan kokemaan hehkutettu kaupunki tai hotelli. Unelmien määränpäässä kokemus viimeistellään omalla somepäivityksellä.

Viime aikoina talousnäkymät ovat heikenneet, ja kärsijöinä ovat Wilskan mukaan ”vakioesiintyjät”, joiden konserttilippuja ostetaan nyt varovaisesti. Isojen nimien näkemiseen ihmiset ovat kuitenkin halukkaita satsaamaan.

Esimerkiksi ensi kesäkuussa Tampereella esiintyvän Iron Maidenin konserttiin Nokia-areenalle myydään vip-lippua, joka maksaa melkein 350 euroa.

Pandemian-ajan jälkeen kuluttajien käytökseen on tullut muitakin uusia piirteitä. Tautiaallon takia moni keikka peruuntui rajoitusten takia, ja pettymyksen vaara on jäänyt kummittelemaan kuluttajien mieliin.

Nykyään lippuja saatetaan ostaa vasta viime tipassa, kun tapahtuman toteutuminen näyttää varmalta.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat