Nykytaiteeseen syntyi uusi trendi-ilmiö, ja nyt siihen voi tutustua Helsingin Arabiassa

Immersiivinen multimediateos Monet2Klimt muistuttaa valtavaa näytönsäästäjää, mutta sillä on myös hienot hetkensä.

Seela Ojaniemi, 2,5 v (vas.) ja Margit Ojanimi sylissään Nea Jokimäki ja Verneri Jokimäki, 2,5 v. katselivat Vincent van Goghin teoksen projisointia Arabiassa maanantaina 19. joulukuuta.

20.12.2022 9:05

Multimediataide

Monet2Klimt 31.3. saakka Arabiakeskuksessa (Hämeentie 135). Avoinna ma–pe 10.30–18.30, la 10.30–17.30 ja su 12–16.30.

Syvällä Arabiakeskuksen uumenissa piilottelee nykytaiteen trendi-ilmiö. Jos kävelee tarpeeksi pitkälle harhapolulta näyttävää käytävää sisustusliikkeen ja kuntosalin välissä, saattaa lopulta päätyä keskelle valtavaa elävää maalausta.

Kiertonäyttely Monet2Klimt herättää henkiin Claude Monet’n (1840–1926), Vincent van Goghin (1853–1890) ja Gustav Klimtin (1862–1918) maalaukset nykytekniikan avulla. Pilvet lipuvat taivaalla, merellä salamoi ja tuulimyllyt pyörivät tuulessa. Valtavat, kaikki seinäpinnat peittävät projisoinnit synnyttävät vaikutelman maalausten sisällä olemisesta.

Kolme varttia kestävä multimediateos sulauttaa yhteen yli 140 maalausta. Teos valmistui vuonna 2016, ja ennen Suomeen päätymistään se kiersi pitkään Saksaa ja teki pysähdyksen Tallinnassa. Teoksen taustalla olevasta saksalaisesta Renaissance GmbH -yrityksestä ei löydy juurikaan tietoa, eikä myöskään teoksen tekijöitä ole kerrottu missään.

Liisa Alarto ja Netta Alarto istuivat ihailemassa Claude Monet’n teoksia Monet2Klimt-projisointinäyttely Arabiassa maanantaina.

Monet2Klimt edustaa niin kutsuttua immersiivistä taidetta, joka on jo hyvän tovin ollut yksi nykytaiteen suurimpia trendejä. Immersiivisyydellä viitataan teoksiin, jotka pyrkivät luomaan mahdollisimman kokonaisvaltaisen vaikutelman toiseen maailmaan uppoamisesta.

Viime vuosina maailmalla on avattu useita yksinomaan immersiiviseen taiteeseen keskittyviä näyttelytiloja, kuten Atelier des Lumières Pariisissa, Mori Art Museum Tokiossa ja Artechouse Miamissa, vain muutaman mainitakseni.

Samalla Monet2Klimtin kaltaisia kiertonäyttelyitä pyörii tällä hetkellä lukuisia ympäri maailmaa. Tunnetuin esimerkki tästä on Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa valtavaksi ilmiöksi noussut Van Gogh: The Immersive Experience -näyttely.

Suomessa immersiiviseen taiteeseen on panostanut etenkin Amos Rex. Museon avajaisnäyttely toi Helsinkiin lajin supertähden, japanilaisen Teamlab-kollektiivin. Parhaillaan auki oleva Hans Op de Beeckin näyttely muuttaa museoon unenomaiseksi rinnakkaistodellisuudeksi.

Lue lisää: Amos Rexin talven päänäyttely on häkellyttävä kokemus – Hans op de Beeckin harmaisiin veistoksiin uppoaa kuin kylpyammeeseen

Monet2Klimt edustaa taidelajin ehkä yleisintä muotoa, jossa immersiiviset ympäristöt luodaan animoimalla tunnettujen taiteilijoiden maalauksia. Kyseessä on eräänlaista kierrätystaidetta, joka perustuu klassikoiden vetovoimaan.

Samalla Monet2Klimt edustaa taidelajin kaupallisinta ja populistisinta päätä. Maailmalla tämäntyyppisiä näyttelyitä ei aina edes kutsuta taiteeksi vaan ”artainmentiksi”, taideviihteeksi. Teos vie pehmoiseen maailmaan, jossa kukat kukkivat, vesi liplattaa ja taustalla soi klassinen musiikki. Teos ei edes yritä valottaa maalausten taustaa tai taidehistoriallista merkitystä, vaan oleellisinta on mahdollisimman vaikuttava elämys.

Animaatio ei luonnollisesti pääse lähellekään alkuperäisten teosten katsomista. Tutut maalaukset heräävät eloon paikoin kömpelöllä, jopa kitschahtavalla animoinnilla. Välillä tulee olo kuin katsoisi valtavaa näytönsäästäjää.

Monet2Klimtillä on myös upeat hetkensä. Van Goghin maalaus Tähtitaivas Rhônen yllä (1888) tuikkii vavahduttavasti Bachin viulukonserton tahtiin. Kun Van Goghin iirikset kasvavat jättimäisinä ympärillä, olo on hetken kuin muurahaisella. Usein teos onkin parhaimmillaan, kun se ei yritä liiaksi kikkailla vaan antaa aikaa alkuperäisille maalauksille.

Jättikokoiset Vincent van Goghin iirikset tekevät vaikutuksen.

Poikkeuksena sääntöön on lyhyt mutta hieno kohta, jossa Klimtin Kuoleman ja elämän (1908–1915) ornamentit näyttävät irtautuvan kankaalta ja viuhuvan tilan läpi. Tasapainoaisti horjuu ja silmänräpäyksen tuntuu kuin olisi Arabiakeskuksen sijaan avaruudessa.

Monet2Klimt on kiinnostava ennen kaikkea immersiivisen trendin edustajana. Immersiivinen taide sopii täydellisesti nykyiseen elämystalouden ja instagrammattavan taiteen aikakauteen. Kiehtova kysymys on, jääkö trendi ohimeneväksi ilmiöksi vai edustavatko Monet2Klimtin kaltaiset näyttelyt kuvataiteen tulevaisuutta.

Heidi Fagerström (vas.) ja Merja Kautto kuvasivat prosisointia puhelimillaan.

Muokattu kuvatekstiä 20.12. klo 11.36: Liisa Alarto ja Netta Alarto katsovat kuvassa Claude Monet’n teoksia, ei Van Goghin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat