Justin Bieber myi oikeudet tuotantoonsa 200 miljoonalla dollarilla

Kauppaan kuuluvat Bieberin uran isoimmat hitit, kuten Baby, Sorry ja What Do You Mean?

Justin Bieber esiintyi Suomessa viime elokuussa. Kuva otettu huhtikuussa 2022.

25.1. 12:47

Poptähti Justin Bieber on myynyt osuutensa vuoden 2021 loppuun mennessä julkaistuista kappaleistaan musiikkialan sijoitusyhtiölle Hipgnosis Songs Fundille, kansainväliset lähteet kertovat.

Kauppaan kuuluvat Bieberin uran isoimmat hitit, kuten Baby, Sorry ja What Do You Mean?

Hipgnosis ei ole vahvistanut kauppasummaa, mutta uutistoimisto AFP:n mukaan se on noin 200 miljoonaa dollaria (185 miljoonaa euroa). Kauppa kattaa lähes 300 kappaleen katalogin, jotka Bieber on julkaissut ja joita hän on ollut tekemässä.

2010-luvun isoimpiin poptähtiin kuuluva Bieber, 28, on yksi nuorimmista artisteista, jotka ovat päättäneet myydä kustannusoikeudet tuotantoihinsa. Viime vuosina tuotantonsa kustannusoikeuksia ovat myyneet muun muassa Neil Young, Bob Dylan, Justin Timberlake, Tina Turner ja Shakira.

Bieberin kappaleen oikeuksien kauppa ei ole edes tällä viikolla ainut samaan teemaan liittyvä uutinen. Maanantaina tiedotettiin, että Primary Wave -yhtiö on ostanut oikeudet The Doors -yhtyeen jäsenten Robby Kriegerin ja vuonna 2013 kuolleen Ray Manzarekin osuuksiin tuotannosta.

Tammikuun puolivälissä rap-artisti ja tuottaja Dr. Dre myi musiikkituotantonsa oikeuksia Universal Music Groupille (UMG) sekä Shamrock Holdings -pääomasijoitusyhtiölle.

Yksi aktiivisimmin kappaleiden oikeuksia ostanut yhtiö on nimenomaan Merck Mercuriadiksen omistama Hipgnosis Songs Fund. HS haastatteli Mercuriadista vuonna 2021, jolloin hän sanoi ”haluavansa nostaa lauluntekijän jälleen bisneksen ytimeen”.

”Puskemme lauluja esimerkiksi cover-versioihin, elokuviin, tietokonepeleihin ja oikeisiin soittolistoihin”, Mercuriadis selitti bisneslogiikkaansa.

Kaupan ansiosta hänen yhtiönsä kerää osuutensa Bieberin kappaleen tuotoista, eli muun muassa radiosoitoista ja tv-käytöstä kertyvistä korvauksista.

Jo vuonna 2021 Mercuriadis kertoi tavoittelevansa musiikin suoratoistopotin uusjakoa.

”Spotify ja esimerkiksi Apple Music ottavat noin 30 prosenttia päältä. Levy-yhtiöt ottavat noin 57 prosenttia. Lauluntekijät saavat jotain 11,5 prosenttia, joka jaetaan useamman lauluntekijän ja kustantajan kesken. Se on naurettavan vähän ja tulee muuttumaan.”

Lue lisää: Miljardisijoittaja tahtoo Shakiran ja Neil Youngin jälkeen suomalaistekijän – tavoitteena koko musiikkibisneksen uusjako

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat