Klassinen.
Cellofest-avajaisgaala Temppeliaukion kirkossa keskiviikkona 1. helmikuuta. Total Cello Fresh, Sibelius-Akatemian virtuoosit ja useita solisteja.
Kolmatta kertaa järjestettävän Cellofest-festivaalin avajaisgaala Temppeliaukion kirkossa oli antelias: kolme kantaesitystä ja paljon muuta, kesto selvästi yli kaksi ja puoli tuntia.
Aluksi yhdistettiin 1700-luvun sellosäveltäjä Jean-Baptiste Barrièren sonaatti kahdelle sellolle hänen nykypäivän täyskaimansa, professori Jean-Baptiste Barrièren uuteen ReSonateen, jossa sonaatin aineksia kommentoidaan live-elektroniikan keinoin.
Tämä on Barrièren leipälajeja. Hän on toiminut työparina myös puolisonsa Kaija Saariahon sävellysten elektroniikkaosuuksien toteutuksessa.
Ensin Tatu Kauppinen ja Adele Xiang soittivat sonaattia sellaisenaan. Keskinäisiä epäpuhtauksia oli hitusen liikaa, toisin kuin Kauppisen myöhemmissä osuuksissa pitkin iltaa.
Live-elektroniikka Laura Martinin soittaessa onnistui parhaiten silloin, kun osuudet vuorottelivat. Hitaan osan jälkeen live-elektroniikka vastasi Martinin soittoon maagisesti.
Cecilia Damströmin Aveo on viiden minuutin jäntevä sooloselloteos, jossa nopeat virtuoosikulut, pippurinen rytmiikka ja aavemaisen kauniit soinnit vuorottelevat. Kantaesitys onnistui erinomaisesti, olihan solistina Jonathan Roozeman.
Solisti Jonathan Roozeman.
Kolmas kantaesitys oli virolaisen Alisson Kruusmaan Lindude vaikus (Lintujen hiljaisuus), joka on vuoden 2017 kuoroversion muokkaus neljän stemman sello-orkesterille.
Kuoroversio Ellen Niitin runoon löytyy verkosta (tämän linkin takaa kohdasta 22 minuuttia), ja se soi meditatiivisten kulkujen osalta kiehtovammin. Uusi versio on toisaalta vaihtelevampi, sillä mukana on uusia aineksia, jotka istuvat sellolle mutta ei kuorolle.
Tunnelma kohosi, kun kantaesityksestä siirryttiin ilman taukoa legendaarisen Pablo Casalsin sovitukseen Lintujen laulusta. Casals päätti viimeiset konserttinsa tämän katalonialaisen kansanlaulun merkeissä, ja sellistit esittävät sitä usein suurella antaumuksella. Niin tapahtui nytkin.
Sydney Lee ei vielä David Popperin sarjassa kahdelle pianolle ja sellolle professori Martti Rousin ja pianisti Valeria Resjanin kanssa hätkähdyttänyt, mutta Luigi Silvan sovituksen sellolle ja pianolle Niccolo Paganinin Le Streghe -muunnelmista hän oli opetellut viimeisen päälle huikeimpia virtuoositemppuja myöten.
Rossinin duetto sellolle ja kontrabassolle Beata Antikaisen ja Maria Krykovin voimin edusti hienoa ammattitasoa, Sujari Brittin esitys Piazzollan Le Grand Tangosta harmonikkataiteilija Sabina Aftykan kanssa lupaavaa ja jo persoonallistakin jatko-opiskelijatasoa.
Piattilta kuultiin nätti Serenadi kahdelle sellolle ja pianolle Leonardo Chiodon, Kauppisen ja Resjanin tulkintana ja Popperin Poloneesin sovitus kahdeksalle sellolle oli ehjää kamarimusisointia.
Total Cello Freshin sikermä olisi voinut olla repäisevämpi näin pitkässä konsertissa Total Cello Ensemblen hurjastelujen tapaan. Nyt fiilisteltiin esimerkiksi James Bond -musiikin (Skyfall) ja Leonard Cohenin Hallelujahin sovitusten merkeissä.
Cellofestin kollegiaalinen henki huipentui, kun kymmenet sellistit kokoontuivat soittamaan Julius Klengelin Hymnuksen ja ylimääräisenä Jean Sibeliuksen Jääkärien marssin.
Cellofest jatkuu tiistaihin 7. helmikuuta, ja osa konserteista on ilmaisia sekä suoratoistona nähtävissä. Ohjelma löytyy tämän linkin takaa.