Ennen ja jälkeen Totoron - Elokuva-arvostelut | HS.fi

Ennen ja jälkeen Totoron

KÄTKIJÄT (Karigurashi no Arietty), animaation ohjaus Hiromasa Yonebayashi, suomenkielisen ääniversion ohjaus Pekka Lehtosaari, suom. ääninä Antti LJ Pääkkönen, Anitta Ahonen, Satu Pikkusaari Japanilaisen Ghibli-studion lastenelokuvilla on Suomessa paljon ystäviä.

Ennen ja jälkeen Totoron

27.10.2011 0:00

KÄTKIJÄT (Karigurashi no Arietty), animaation ohjaus Hiromasa Yonebayashi, suomenkielisen ääniversion ohjaus Pekka Lehtosaari, suom. ääninä Antti LJ Pääkkönen, Anitta Ahonen, Satu Pikkusaari Japanilaisen Ghibli-studion lastenelokuvilla on Suomessa paljon ystäviä. Ei ihme, sillä stu-dion animaatiot ovat omalaatuisia ja usein myös tasalaatuisia. Studion taiteilijoista etenkin ohjaaja Hayao Miyazakista, 70, on tullut maailmankuulu. Japaniin usein sijoittuvat Ghiblin animet ovat monesti länsilainaa Kätkijöiden tavoin. Miyazaki on nyt yhtenä käsikirjoittajana, ja pohjalla on britti Mary Nortonin lastenkirjasarja 1950-luvulta. Tarina peukaloisista, jotka asuvat talon lattialuukun alla, on kääntynyt aiemminkin elokuvaksi ja tv-sarjaksi. Tokiolaisessa ver-siossa animaation pääohjaajana on Ghiblin aiempi animaattori, 38-vuotias Hiromasa Yonebayashi, mutta oppi-isä Miyazakin elokuvalta tämä paljolti vaikuttaa. Etenkin klassikkoelokuva Naapurini Totoron vaikutus on vahva, mutta sen tunnetasolle ei ylletä. Elokuvien aihiot ja teemat ovat samoja. Tämä voi selittyä osin historialla: Totoro valmistui 1988, ja kertoman mukaan Miyazaki kumppaneineen oli suunnitellut Kätkijöiden elokuvaamista jo 1970-luvulla. Molemmissa tarinoissa lapsi tutkii henkistä mysteeriä talossa, johon hän muuttaa. Valmiina elokuvana Kätkijät on vähän kuin isoksi kasvanutta Totoroa: päähenkilöt ovat nyt varhaisteinejä ja irtautumassa perheestä aikuisuuteen. Tätä korostaa teemalaulu, Cécile Corbel'n imelänkin puolelle kallistuva kappale. Ollaan lapsuuden viimeisen viattoman kesän äärellä. Tarinan alussa Sho-poika muuttaa isoäitinsä luokse taloon, jonka välipohjassa 14-vuotiaan peukaloistytön Ariettan perhe asuu. Kätkijät on Totoroon verrattuna yksioikoinen. Dramaturgia rakentuu pitkälti ihmisten ja peukaloisten hyvä–paha-asetelmaan, jolloin henkilöiden suhteet kapenevat seikkailun kustannuksella. Animaatio on kuitenkin yksityiskohdissa runsas ja värikylläinen. Kiehtovinta Kätkijöissä on peli asioiden mittakaavoilla. Peukaloisille pieni on suurta: nuppineula käy miekasta ja nukkekoti asunnosta. Totorossa tämäkin osui kyllä paremmin kohdilleen: suuret mörisevät otukset olivat tukeva osa tarinaa, eivät vain pelkkä seikkailullinen miljöö.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat