Halonen otti valtansa - Elokuva-arvostelut | HS.fi

Halonen otti valtansa

Bardyn pitkä dokumentti Tarja Halosesta kurkistaa onnistuneesti vallan kulisseihin.

Halonen otti valtansa

29.3.2012 0:00

Alussa on Kallio. Aleksi Bardyn onnistunut pitkä dokumentti Rouva presidentti alkaa kuvalla 40-luvun Kalliosta, jossa työläisperheiden lapset juoksentelevat. Yksi heistä oli Tarja Halonen. Myöhemmin dokumentti palaa samalle mäelle yhdessä koskettavimmista kohtauksistaan, kun presidentti saapuu paljastamaan vanhan alakoulunsa seinään kiinnitetyn nimilaatan. Bardy on seurannut Halosen viimeistä vuotta virassa. Halosen esikunta on valinnut, mihin hetkiin Bardy on päästetty mukaan (tosin esikunta on välillä toiminut Halosen selän takana, ja näemme kuvausryhmän läsnäolosta ärtyneen presidentin). Ennakkovalikoinnista johtuen kurkistus kulisseihin jää kapeaksi. Silti dokumentti osuu maaliinsa. Se on intiimi olematta tirkistelevä ja kohdettaan kunnioittava sortumatta ihannointiin. Parhaita hetkiä ovat odotukset. Dokumentista saa kuvan, että presidentin päivästä suuri osa kuluu odotteluun, kun eri tilanteiden protokollat vaativat tiettyä marssijärjestystä ja koreografiaa. Näinä hiljaisina hetkinä Halosen ilmeet ja eleet kertovat ihmisestä enemmän kuin välillä kirjalliselta kalskahtavat puheosuudet. "Presidenttiys on varjo tai vaippa, joka tulee ympäri", Halonen sanoo. Hän nauttii virastaan ja asemastaan, mutta presidenttiyden tuomat rajoitteet ovat selvästi raskas risti. Halonen kertoo, kuinka ei voinut itse viedä kissaansa lopetettavaksi, koska presidentin ilmestyminen eläinlääkärin vastaanotolle olisi herättänyt liikaa huomiota. Halonen selvästi otti valtansa ja asemansa – oli sitä virallisesti tai ei. Bardyn kuvaamissa eri ministerien ja presidentin suljetuissa kokouksissa ei jää epäselväksi, kuka puhetta johtaa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat