Woody kumartaa Pariisille

Kahdessa aiemmassa elokuvassaan Vicky Cristina Barcelona ja You Will Meet a Tall Dark Stranger Woody Allen on käsitellyt itsepetoksen teemaa. Teema on tallella myös uutuudessa Midnight in Paris , mutta nyt se saa paljon keveämmän kosketuksen. Midnight in Paris on viehättävä, kaunis ja yhdentekevä romanttinen komedia, jonka keskeinen ajatus on, ettei ihmisen pidä haikailla menneitä vaan pyrkiä tavoitteeseensa tässä ja nyt.

Woody kumartaa Pariisille

25.8.2011 0:00

Kahdessa aiemmassa elokuvassaan Vicky Cristina Barcelona ja You Will Meet a Tall Dark Stranger Woody Allen on käsitellyt itsepetoksen teemaa. Teema on tallella myös uutuudessa Midnight in Paris, mutta nyt se saa paljon keveämmän kosketuksen. Midnight in Paris on viehättävä, kaunis ja yhdentekevä romanttinen komedia, jonka keskeinen ajatus on, ettei ihmisen pidä haikailla menneitä vaan pyrkiä tavoitteeseensa tässä ja nyt. Gil Bender (Owen Wilson) on viimeisin Allenin alter ego, menestyvä Hollywood-käsikirjoittaja, joka olisi paljon mieluummin vakavasti otettava romaanikirjailija. Gil matkustaa Pariisiin morsiamensa Inezin (Rachel McAdams) ja tämän vanhempien kanssa. Gil ihannoi 1920-luvun Pariisia, jossa Ernest Hemingway ja F. Scott Fitzgerald asuivat ja kirjoittivat ja Gertrude Stein piti kirjallista salonkiaan. Yöllisillä kävelyillään Gil päätyy omituisille aikamatkoille, jotka vievät hänet ihailemiensa taiteilijoiden seuraan 1920-luvun Pariisiin. Sieltä löytyy myös suloinen Adriana (Marion Cotillard), joka puolestaan rakastaa 1890-luvun belle epoque -aikaa. Allenin elokuvien tapaan tässäkin puhutaan koko ajan, joskus hauskasti, useimmiten ei. Pitkästyttäväksi Midnight in Parisia ei voi sanoa; sellaiseksi se on liian charmikas. Elokuva on vain Allenin pariin aikaisempaan ohjaustyöhön verrattuna lattea ja banaali, sekä sumeilemattomassa Pariisin-jumaloinnissaan että johtopäätöksissään. Se on kuin huvipuiston hattara, jonka syö ahmien, mutta josta seuraa hieman äklö olo.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat