Konserttiarvostelut    |   Musiikkiarvostelu

Barenboim ei enää pidättele – 73-vuotias pianisti räiski ronskisti Musiikkitalossa

Erikoisvalmisteinen flyygeli oli melkoinen tykki, mutta ilman soinnin hienointa patinaa ja kultapölyä.

Maailman kultivoituneimpiin kuuluva pianisti ja kapellimestari Daniel Barenboim on jo 73-vuotias eikä viitsi enää pidätellä. Musiikkitalon sunnuntai-illan resitaalissa hän yllätti ronskilla räiskinnällä, jota en muista kuulleeni häneltä aikaisemmin levyillä enkä lavoilla.

Ludwig van Beethovenin 32 muunnelmaa c-mollissa ei ole mammanpoikien kamaa muutenkaan. Mutta Barenboim potki pedaalia kuin haluaisi rysäyttää sen Musiikkitalon lattiasta läpi. Komeaa menoa silti!

Oli älykästä ja ilmeistä jatkaa Franz Schubertin myöhäisellä c-molli-sonaatilla D. 958. Sonaatti alkaa tarkoituksellisesti kuten Beethovenin muunnelmasarja, kunnes villi juoksutus As-duurissa vie Schubertin omille teilleen.

Barenboim piti tätä verukkeena soittaa Schubertiakin kuin villeintä Beethovenia. Se kyllä sopii, vaikka hän ignoroi Albert Stadlerin aikalaismuiston, jonka mukaan Schubert soitti ”vanhan koulun” mukaisesti kauniisti ja siististi, pyrkimättä hyökkäämään koskettimiin ”kuin petolintu saaliiseensa”.

Toisaalta Schubertin viimeiset pari vuotta olivat täynnä vimmaisen rohkeita kokeiluja, ja Schubert tiesi taatusti miten Beethoven oli jo kokeillut runsaammilla pedaalitehoilla.

Juuri tähän sonaattiin Schubert ei tehnyt erityisiä pedaalimerkintöjä, mutta ehkä tässä on peruste siihen, että Barenboim hylkäsi nyt kaikki Hummelin, Czernyn ja muiden silloisten pianistigurujen opit siitä, että sävelaiheet sitova legatosoitto tulee tehdä sormilla ja pedaalia on käytettävä erikoistehosteena, ei jatkuvasti.

Hitaassa osassa Barenboim rauhoittui ja sai ajan pysähtymään – ja yleisön yskimään. Sonaatin viimeisessä osassa pedaalin rysäyttely ei enää riittänyt, vaan Barenboimin oikea jalka naputti tahtia kuuluvasti lattiaan silloin, kun pedaali ei ollut käytössä.

Ei ollut sekuntiakaan tylsää. Vaikka jos nykyteinit soittaisivat soittotunneilla samoin, pedagogeilta voisi tulla sanomista turhan sotkuisesta melskeestä.

Pieni ongelma oli myös siinä, että Barenboim-nimellä kulkeva erikoisvalmisteinen flyygeli oli ainakin istumapaikalleni melkoinen tykki, jonka soinnissa ei ollut parhaista Steinway- tai vaikka Bösendorfer-flyygeleistä irtoavaa jaloa patinaa ja kultapölyä. Barenboim kertoo flyygelistään tarkemmin HS:n haastattelussa ja soittaa sitä myös tällä videolla:

Väliajalla piti pysähtyä miettimään, miten tähän on tultu. Barenboim oli 1940-luvulla pianon ihmelapsia ja ryhtyi opiskelemaan kapellimestariksikin vain 11-vuotiaana. 17-vuotiaana hän esitti ensimmäistä kertaa Beethovenin kaikki 32 pianosonaattia konserttisarjana ja osasi luultavasti jo silloin koko tämänkin illan ohjelmiston.

Keski-ikää lähestyessään Barenboim oli aika puleerattu ja särmiä silotteleva pianisti. Siitä on muistona tylsä tv-sarja, jossa hän soitti nuo Beethovenin sonaatit. 2000-luvulla hän on esittänyt niitä taas elävämmin, mutta tällainen rumputuli on uutta.

Onko kyseessä vaihtelunhalu? Haluaako aikamme suuri Wagner-kapellimestari nyt flyygelistäkin suuren sinfoniaorkesterin tehot? On kyllä totta, että pitkän linjan kriitikko Allan Kozinn kutsui kerran Barenboimin pianoresitaalien persoonallisimpia ratkaisuja ”melkein perversseiksi”.

Toinen puolisko alkoi Chopinin Balladilla nro 1 varsin kauniisti. Kyllä häneltä vielä runollinenkin sointikulttuuri luonnistuu. Vain keskiosassa oli hitunen turhaa kovuutta ja yksityiskohtien samentumista. Lisztin Funérailles sopi esitysmerkintöjen ja kuolinkellojen kalahtelunkin puolesta Barenboimin nykyiseen soittotyyliin. Erinomaista!

Lisztin virtuoosikikkojen täyttämästä Mefisto-valssista nro 1 olen kuullut pianokilpailuissakin puhtaammiksi puleerattuja suorituksia, mutta myös todella paljon tylsempiä.

Jokin ihmeellinen magnetismi Barenboimista säteili. Yleisö pomppasi seisomaan oikein innoissaan, toisin kuin eräissä Musiikkitalossa kuulluissa Wienin ja Berliinin filharmonikkojen konserteissa.

Sen täytyy johtua myös siitä, että Barenboim on suuri kommunikoija. Hän reagoi yleisön yskähdyksiin, heilauttaa kättään kieltävästi valokuvaajille, mutta kiittää myös jokaista salin kolkkaa suosionosoituksista käsi sydämellä ja ottaa yksi kerrallaan katsekontaktin moniin lähirivien taputtajiin.

Ylimääräisiäkin saatiin, viimeisenä Chopinin etydi cis-molli opuksesta 10.

Hätkähdyttävä ilta, joka kannatti ilman muuta kokea. Silti hän pääsee parhaina iltoinaan kapellimestarina syvemmälle musiikkin kuin enää pianistina. Se koettiin Musiikkitalossakin 2014, kun hän johti Staatskapelle Berliniä.

Jos jotain vielä kehtaa Barenboimilta toivoa, niin Suomen-vierailua nuorista juutalais- ja arabimuusikoista kokoamansa West-Eastern Divan Orchestran kanssa. Barenboim on puhunut rakkaasta orkesteristaan esimerkiksi tällä HSTV:n videolla. Hän on siinäkin kontekstissa mitä ihailtavin ilmiö.

Korjaus 18. huhtikuuta klo 10.15. Staatskapelle Berlinin sijasta mainittiin aluksi Staatskapelle Dresden.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Daniel Barenboim

Säveltäjä: Beethoven, Schubert, Chopin, Liszt

Esittäjä: Daniel Barenboim

Laji: Klassinen

Paikka: Musiikkitalo

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Konserttiarvostelut
  • Klassinen musiikki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    2. 2

      Viisi ihmistä on loukkaantunut veitsihyökkäyksessä Münchenissä, tekijä vapaana – HS seuraa

    3. 3

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    4. 4

      Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

    5. 5

      Jenna Lehtonen tekee ulkomaanmatkan lähes joka kuukausi, Pirkko Schildt on käynyt 113 maassa – Miksi osa meistä tahtoo olla jatkuvasti liikkeessä?

      Tilaajille
    6. 6

      Naantalin Muumimaailma on laajentumassa Ruotsiin – Karlstadin asukkaat nousivat vastarintaan

    7. 7

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    8. 8

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    9. 9

      Uusnatsien ja heidän vastustajiensa mielen­osoitukset ovat alkamaisillaan Tampereella – ”Poliisi tarkkailee tilannetta”

    10. 10

      Kokoomuksen suosio kasvaa, keskustan alamäki jyrkkenee – myös vihreiden ennätyssuosio hiipuu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    2. 2

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    3. 3

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    4. 4

      Suomen 100-vuotis­juhlan suurin päätös: Edus­kunta antaa 50 miljoonaa euroa tuntemattomalle pikku­säätiölle, jolla ei ole yhtään vakituista työntekijää

    5. 5

      Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

    6. 6

      Onko se hyvä, jos syysloman jälkeen ash? Testaa, ymmärrätkö, mitä lapsesi sinulle sanovat (ja mitä he sinusta ihan oikeasti ajattelevat)

    7. 7

      Emme tarvitse Melania Trumpin apua, vastaa slovenialaiskirjailija Sofi Oksaselle

    8. 8

      Suomalaistutkija ratkaisi ongelman, jota fyysikot ovat pähkäilleet 200 vuotta: Miksi vesipisara ei heti valu kaltevalla pinnalla?

    9. 9

      Säveltäjä Toni Edelmann on kuollut

    10. 10

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    2. 2

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    3. 3

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    4. 4

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    9. 9

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    10. 10

      ”Ideologisesti työtön” Ossi Nyman kuuli tukiensa katkaisemisesta Hesarista ja sai haastattelustaan palautevyöryn – ”Ei voi sanoa ääneen, että on tyytyväinen työttömänä”

    11. Näytä lisää