Huppareiden lopullinen hinta oli yllätys - Kuluttaja | HS.fi

Huppareiden lopullinen hinta oli yllätys

20.11.2001 2:00

Olen ollut tilaamassa urheiluseuraamme huppareita. Kysyin hintoja useasta yrityksestä, ja edullisimmaksi näytti tulevan Uniter Oy, parin kympin hintaer olla muihin. Ilmoitin olevani yksityishenkilö ja vain puuhamiehenä.

Kun soitin yritykseen kysyäkseni tarkasta toimitusajasta ja postikuluista, kuulin että paketti olisi noudettavissa postista ilman kuluja. Kun kysyin tarkkaa loppusummaa, sain tietää, että yritys on koko ajan puhunut hinnasta ilman arvonlisäveroa ja painatuskuluja. Aikoinaan minulle ilmoitettiin aikuisten hupparin hinnaksi 105 markkaa ja lasten 60 markkaa. Hinnan perusteella tilasimme 42 erikokoista hupparia. Alveineen ja painatuskuluineen aikuisten hupparin hinnaksi tulee kuitenkin 139,10 markkaa ja lasten 84,20 markkaa. Etukäteen kerättyjen rahojen lisäksi puuttuu nyt noin 1000 markkaa. Kirjallista tilausvahvistusta ei ole, koska sellaista ei vaadittu meidän puoleltamme, eikä sitä kyllä tarjottukaan. Siinä olisi näkynyt erittely. Yrityksestä kerrottiin, että se asioi pääasiassa firmojen kanssa ja siksi he eivät "tajunneet" puhua lopullisesta kokonaishinnasta, vaikka nimenomaan kysyin "paljonko maksaa". Uniter Oy ei halunnut tulla mitenkään hinnassa vastaan. Ihmettelenkin, voiko yritys toimia näin? Tunnen, että tulimme aika roimasti huijatuksi. Tuija Ijäs Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki sanoo, että tällaiseen tilanteeseen saattaa joutua tilatessaan jotain yritykseltä, joka asioi pääasiassa toisten yritysten kanssa. Arvonlisäverollinen hinta voi tilaajalle jäädä kertomatta. Kyseessä on nykylain mukaan kuitenkin kuluttajakauppa, vaikka tilaajana olisi urheiluseura. Seurahan toimi tilauksessa vain välikätenä, ja seuran jäsenet todellisuudessa maksoivat hupparien hinnan. Kuluttajakaupassa tilaajalle pitää kertoa kokonaishinta kaikkine kuluineen ja veroineen. Tässä tapauksessa sopimus on syntynyt annettujen hintatietojen perusteella, ja sopimus on sitova. Tilaajalla on oikeus vaatia hupparit toimitettavaksi ilmoitetulla hinnalla. Jollei liike tähän edelleenkään suostu, tilaajan kannattaa ottaa yhteyttä kuntansa kuluttajaneuvojaan, sanoo Hakamäki.

Luitko jo nämä?