Miksi laskujen viitenumerot ovat niin pitkiä? - Kuluttaja | HS.fi

Miksi laskujen viitenumerot ovat niin pitkiä?

9.1.2008 2:00

Timo Ylitalo, Finanssialan keskusliiton maksujärjestelmäyksikön johtaja vastaa: "Yritykset laittavat viitenumeroihin kaikenlaisia kirjanpitotietoja. Kuulemma yrityksille on helpompaa, että laskut yksilöidään mahdollisimman tarkasti. Pankit ovat kehottaneet lyhentämään viitenumeroja, mutta viesti ei ole mennyt perille." Tiina Weman, Elisan tiedottaja kertoo: "Viitenumero koostuu asiakasnumerosta, joka on neljästä kahdeksaan merkkiä pitkä, sekä laskun numerosta, jossa on kahdeksan merkkiä. Kaksi tunnistetta estää tehokkaasti suoritusten kohdistumisen väärälle laskulle. Lisäksi on tarkistenumero. Moni asiakas on siirtynyt sähköisiin laskuihin, jotka maksetaan verkkopankissa. Silloin säästyy viitenumeroiden näpytykseltä." Yritys voi tehdä viitenumerosta mielensä mukaisen, kunhan se on 4-20 merkkiä pitkä.

Luitko jo nämä?