MainosHOK-Elanto

Luomua Jakomäestä Punavuoreen

MAINOS. Myyntiluvut osoittavat, että luomusta on tullut luonteva valinta pääkaupunkilaisille. Entistä edullisemmat hinnat tekevät luomusta arkeen kuuluvan vaihtoehdon yhä useammalle.


14.12.2016 12:44

Pääkaupunkiseudulla jo yli viidesosa myydyistä kananmunista on luomua. Monet muutkin päivittäistuotteet, kuten kaurahiutaleet ja banaanit tekevät kauppansa luomuversioina. Mutta millaisten kuluttajien ostoskärryyn ne päätyvät? Mielikuva ekohenkisestä kasvissyöjästä tai trenditietoisesta hipsteristä luomun kuluttajana istuu edelleen sitkeänä. Se on kuitenkin liian kapea käsitys todellisuudesta – varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa luomun myynti on toki eri luokkaa kuin muualla maassa.

Vuoden 2015 Pro Luomun kuluttajabarometrin mukaan viikottain luomua ostavissa kuluttajissa on niin nuoria ja keski-iän ylittäneitä pariskuntia kuin perheitä, joissa on pieniä lapsia.

”Pikkulapsiperheissä halutaan tarjota puhdasta ruokaa”, toiminnanjohtaja Marja-Liisa Kottila Pro Luomu-yhdistyksestä sanoo. Torjunta- ja lisäaineet huolettavat monia vanhempia, mutta tutkimuksessa ilmeni, että puhtaus oli kaikkien vastaajien keskuudessa tärkein syy ostaa luomua.

Lisäaineiden käyttö luomutuotteissa on normaalia tiukemmin rajattua. Kasvisten viljelyssä ei käytetä keinotekoista typpilannoitusta, jolloin kasvisten nitraattipitoisuus jää alhaisemmaksi. Esimerkiksi luomulaatuisissa lehti- ja ruukkusalaateissa, porkkanassa, punajuuressa ja pinaatissa on tavanomaisesti tuotettuihin kasviksiin verrattuna huomattavasti vähemmän nitraattia.

Kaikille luomu ei vieläkään ole luonteva valinta. Kuluttajabarometrin mukaan heidän joukossaan on enimmäkseen pienissä kaupungeissa asuvia miehiä, nuoria sinkkuja sekä perheitä, joissa on teini-ikäisiä lapsia.

”He saattavat pitää luomua viherpiipertämisenä ja tehottomana tuotantotapana. Todellisuudessa luomuviljely on nykyään kuitenkin varsin ammattimaista toimintaa”, Marja-Liisa Kottila toteaa.

Pääkaupunkiseudun sisälläkin luomun kysyntä vaihtelee huomattavasti. Todellisia hevijuusereita löytyy Helsingistä Käpylän, Kallion ja Punavuoren kaupunginosista. Luomun myynti on kuitenkin nousussa lähes koko seudulla, ja kovia kasvuprosentteja on esimerkiksi Helsingin Jakomäessä, Espoon Karaportissa, Vantaan Tikkurilassa sekä Tuusulassa.

  Luomu kuuluu pääkaupunkilaisen arkeen

Niin Jakomäessä kuin Bulevardilla myydyimmät luomutuotteet ovat banaaneja, kananmunia ja kevytmaitoa. Sen sijaan luomuolut ja siideri myyvät kantakaupungissa paremmin.

Pääkaupunkiseudulla jo yli viidesosa myydyistä kananmunista on luomua. Monet muutkin päivittäistuotteet, kuten kaurahiutaleet ja banaanit tekevät kauppansa luomuversioina. Mutta millaisten kuluttajien ostoskärryyn ne päätyvät? Mielikuva ekohenkisestä kasvissyöjästä tai trenditietoisesta hipsteristä luomun kuluttajana istuu edelleen sitkeänä. Se on kuitenkin liian kapea käsitys todellisuudesta – varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa luomun myynti on toki eri luokkaa kuin muualla maassa.

Kasvavan kysynnän siivittämänä luomutuotteista on tullut olennainen osa päivittäistavaraliikkeiden tarjontaa. Lähikaupasta löytyy todennäköisesti ainakin luomumaitoa ja kananmunia, isommista marketeista jo tuhannen tuotteiden valikoima luomujauhelihasta kikherneisiin. HOK-Elannon liikkeissä luomutuotteiden myynti jatkaa kasvuaan, samoin sen osuus kaikesta päivittäistavaramyynnistä. Luomun myynti on kasvanut tammi-elokuun 2016 aikana 19 prosenttia edelliseen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Luomun osuus on kasvanut 3,4 prosenttiin myynnistä.

HOK-Elannon vuonna 2015 aloittama hintojen halpuutus koskee myös luomutuotteita. Tavoitteena on tehdä luomusta varteenotettava vaihtoehto kaikkien kuluttajien arjessa, tulotasoon katsomatta.

Luomukyselyssä hyvät tiedot

HOK-Elannon elokuussa teettämään luomukyselyyn HS.fi:ssä vastasi 3046 henkilöä. Luomukysely paljasti, että vastaajilla oli hyvät tiedot luomuruoasta. Kyselyssä tunnistettiin muun muassa banaani suosituimmaksi luomutuotteeksi ja luomukananmunan leiman ensimmäinen numero, joka on nolla. Peräti 78 prosenttia vastaajista tiesi, että luomuaamiaisen ei tarvitse olla tuplahintainen. Epätietoutta herätti muun muassa se, saako luomutuotteissa olla lisäaineita. Luomuelintarvikkeiden valmistuksessa sallitaan vain muutamia välttämättömiä lisäaineita.

Millä tasolla on luomutietämyksesi verrattuna muihin vastaajiin? Missä pääkaupunkiseudulla luomun myynti kasvaa kohisten? Tee luomutesti. ››

Lähteet: HOK-Elannon luomukysely 8/2016 Sanoman Suomitutka-paneelissa, luomuailmanmuuta.fi, luomu Suomessa 2015 (Pro Luomu ry:n esitys), HOK-Elannon tilastot.

Lue myös: