[Mainos: Neste] Uusiutuva diesel puristaa päästöt lähelle nollaa - Mainos | HS.fi
MainosNeste

Uusiutuva diesel puristaa päästöt lähelle nollaa

MAINOS Dieselauton omistajan ei tarvitse potea ilmastoasioissa huonoa omaatuntoa. Uusiutuvaa dieseliä tankkaamalla autoilija voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään keskimäärin 90 prosenttia.


26.11.2019 10:21

Nykyisten dieselautojen kulutus ja päästöt ovat vanhoja dieseleitä huomattavasti pienemmät. Ja jos tankkiin laitetaan uusiutuvista raaka-aineista valmistettua dieseliä, autoilija voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään keskimäärin 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Tällaiseen päästövähennykseen on mahdollista päästä Nesteen kehittämän Neste MY uusiutuvan dieselin avulla.

”Kaikkia ratkaisuja tarvitaan taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Esimerkiksi sähköautojen määrä kasvaa, mutta samalla uusiutuva diesel tarjoaa jo nyt nopean ja tehokkaan ratkaisun, jolla dieselautoilija voi vähentää omia päästöjään ilman että nykyistä ajoneuvoa on tarve vaihtaa”, Nesteen tuotepäällikkö Kari Jaanila sanoo.

Jo yhden henkilöauton kohdalla 90 prosentin päästövähennyksellä on merkitystä. Esimerkiksi 15 000 kilometrin vuosiajolla se tarkoittaa, että tavallisen dieselin aiheuttamat 2 644 kilogramman hiilidioksidipäästöt putoavat 264 kilogrammaan. Vähennys vastaa 12 yhdensuuntaisen Helsinki–Barcelona -lennon päästöjä henkeä kohden.

Ilmastoystävällinen vaihtoehto kiinnostaa

Kari Jaanilan mukaan suomalaisten autoilijoiden kiinnostus uusiutuvaan dieseliin kasvaa nyt nopeasti.

”Moni ilmastotietoinen autoilija miettii konkreettisia keinoja, joilla voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään. Uusiutuvan dieselin suosiota lisää myös se, että sitä on saatavilla entistä useammalta paikkakunnalta ja asemalta Suomessa”, Jaanila toteaa.

Neste MY uusiutuvaa dieseliä voi tankata yhteensä 60 liikenneasemalta, joista 44 on kevyen liikenteen asemia ja 16 raskaan liikenteen Neste Truck -asemia. Nesteen tavoitteena on laajentaa tuotteen saatavuutta myös jatkossa ja vielä loppuvuoden 2019 aikana aukeaa muutama uusi asema

”Neste MY on paitsi nopea myös varsin edullinen tapa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Uusiutuva diesel maksaa sadalla kilometrillä vain alle euron enemmän verrattuna tavalliseen dieseliin”, Jaanila huomauttaa.

Suomalainen keksintö valloittaa maailmaa

Liikenteen voimanlähteiden vertailussa on tärkeää ottaa huomioon niiden ilmastovaikutukset koko elinkaaren ajalta. Sähköauto ei aiheuta päästöjä tien päällä, mutta sen tarvitseman sähkön tuotannossa niitä saattaa syntyä.

”Kun polttoaineen vaikutukset otetaan huomioon koko elinkaaren ajalta, jätteistä ja tähteistä valmistettu uusiutuva polttoaine voi olla suurempi ilmastoteko kuin sähköautolla ajaminen”, Kari Jaanila vertailee.

Neste MY uusiutuva diesel perustuu Nesteen Suomessa kehitettyyn NEXBTL-teknologiaan, jonka avulla lähes mikä tahansa kasviöljy tai eläinrasva voidaan jalostaa puhtaaksi hiilivetyseokseksi.

Ero niin sanottuihin ensimmäisen sukupolven biodieseleihin on merkittävä, sillä öljypohjaisten ruokakasvien sijaan Suomessa myytävän Neste MY uusiutuvan dieselin valmistukseen käytetään yksinomaan eläin- tai kasvipohjaisia jätteitä ja tähteitä.

”Neste MY:n korkealaatuisuudesta kertoo se, että polttoaine sopii sellaisenaan käytössä oleviin moottoreihin ja jakelujärjestelmiin. Tuote vastaa toimivuudeltaan parhaita markkinoilla olevia perinteisiä fossiilisia dieseleitä”, Jaanila korostaa.

Neste on noussut muutamassa vuodessa yhdeksi maailman johtavaksi jätteistä ja tähteistä valmistettujen uusiutuvien tuotteiden valmistajaksi. Nesteen uusiutuvia tuotteita valmistetaan yhtiön jalostamoilla Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa.

Laske, paljonko voisit pienentää autoilusta syntyviä päästöjä tankkaamalla Neste MY uusiutuvaa dieseliä.

Lue myös: