[Mainos: Helsingin kaupunki] Monttu siellä, toinen tuolla - Mainos | HS.fi
MainosHelsingin kaupunki

Monttu siellä, toinen tuolla

MAINOS Katutyöt ovat ja pysyvät Helsingissä, mutta kaupunki yhteistyökumppaneineen aikoo tehdä niistä entistä sujuvampia.

Hämeentien remontti alkoi maaliskuussa ja kestää pari vuotta.


27.3.2019 8:27

Helsingin kantakaupungissa kulkeville katutyöt ovat tuttu näky, sillä kaupungin jopa 1800-luvulta periytyvät putket ovat tulleet peruskorjausikään. Mechelininkadun peruskorjaus saatiin hiljattain valmiiksi, ja viime vuonna alkaneet työt Erottajalla, Hietalahdenrannassa ja Telakkakadulla jatkuvat. Parivuotinen hanke Hämeentiellä on juuri alkanut.

Monttuja kaivetaan katukuvaan myös siksi, että kaupunki kasvaa. Uusiin kaupunginosiin pitää asentaa viemäreitä, vesijohtoja, tietoliikennekaapeleita, sähkökaapeleita ja muuta tekniikkaa, jotta vesi virtaa hanasta ja netti toimii.

Katuhankkeiden ongelmat kilpistyvät siihen, että katutyöt kestävät liian pitkään ja aiheuttavat häiriöitä alueella asuville, yrittäville ja läpi kulkeville. Katutöitä ei aina onnistuta rytmittämään, vaan samat katuosuudet voivat olla auki toistuvasti. Helsinki ei lainsäädännön mukaan voi estää kadun avaamista, jos joku siihen lupaa pyytää tai velvoittaa ketään tekemään urakkaansa jonkun kaupungin käynnistämän suuremman urakan yhteydessä.

Monttuja kaivetaan katukuvaan myös siksi, että kaupunki kasvaa.

Helsingin katutyöt kuntoon yhteisvoimin

Katuhankkeista tulee ripeämpiä ja häiriöttömämpiä, sillä alan toimijat ovat tarttuneet haasteeseen yhdessä. Kaupunki on aloittanut projektin katutöiden laadun parantamiseksi. Joku voisi sanoa, että onhan sitä jo yritetty. Verrattuna aiempaan, asioita kehitetään nyt laajasti monen eri osaprojektin avulla, mukana on muun muassa Aalto-yliopisto tutkijoineen. Kehitystyötä tehdään yhdessä urakoitsijoiden, suunnittelijoiden, tilaajien ja kaupungin edustajien kanssa. Kyseessä on systeeminen muutos, joten koko toimintatapa kaipaa remonttia.

– Meidän tulee ymmärtää ne asiat, joita katutöiden tekemisessä voi kehittää ja laittaa ne kuntoon yhdessä, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Jatkuvaa oppimista ja kaksivuorotyötä

Millainen sopimus takaa, että katutyöhankkeen eri toimijat ovat sitoutuneet toimimaan suunnitelman mukaisesti? Voidaanko katutöitä nopeuttaa esimerkiksi sulkemalla katu kokonaan urakan ajaksi tai valmistamalla kaivoelementtejä etukäteen? Esimerkiksi Hämeentien katutyömaan pääurakoitsija Destia aikoo pitää keskeisten toimijoiden asennustyöt aikataulussa lean-menetelmällä ja yhteistyöllä.

Jatkuvaan oppimiseen perustuvaa japanilaista menetelmää on käytetty talonrakennustyömailla, muttei vielä kadunrakennustyömaan asennustöiden yhteensovittamisessa Helsingissä. Toimijat tulevat aikatauluttamaan työtehtäviä, poistamaan toteuttamisen esteitä ja käymään läpi aiemmin suunniteltujen töiden toteutumisprosentin yhdessä. Yhteisiä kokouksia pidetään viikoittain töiden ollessa käynnissä.

Katutöitä nopeuttavana voidaan pitää myös sitä, että pääosa kadunrakennustöistä toteutetaan kaksivuorotyönä. Kaupungin ympäristötoimi on myöntänyt meluluvan.

– Kun voimme tehdä töitä iltaan asti, pystymme tekemään yksittäisiä katuosuuksia nopeammin valmiiksi. Toisin sanoen häiriön kokonaiskesto päivissä laskettuna oman kodin kohdalla lyhenee aiempaan yksivuorotyöhön verrattuna, työpäällikkö Seppo Sirola Destiasta havainnollistaa.

Lue myös: